Miliony testů vynesly na špici japonská auta

- Výsledky technických prohlídek tří milionů osobních automobilů posloužily jako podklad k sestavení letošních žebříčků kvality a spolehlivosti, které jako pomůcku pro zájemce o starší vozy tradičně zveřejňuje německý Technický kontrolní spolek (TÜV). O statistiky mají zájem i zdejší motoristé, které tuzemské zdroje neuspokojují. "V Česku zatím podobné přehledy neexistují. Databáze ale máme a v budoucnu - neodhaduji kdy - by se něco podobného zřejmě sestavit dalo," říká pracovník ministerstva dopravy a spojů Ladislav Procházka.
Na rozdíl od předchozích let se v německých statistikách objevují také škodovky, leč výsledky jsou nelichotivé: mezi auty do tří roků stáří je Felicia pětašedesátá a Favorit/Forman obsadil dokonce předposlední třiaosmdesátou příčku. Mezi vozy do pěti let je Škoda Favorit/Forman sedmaosmdesátá, tedy čtvrtá od konce.
Technici TÜV sice ročně prověří přes sedm milionů osobních automobilů, ovšem v žebříčcích se objevují jen auta ve věku od tří do jedenácti let a typy, kterých ke kontrolám v předchozím roce přijelo nejméně pět stovek. Kontroloři sledují sto parametrů, ale největší pozornost věnují korozi nosných dílů, kvalitě řízení a zavěšení kol, brzdám, motoru, únikům oleje, osvětlení a výfuku.
TÜV varuje: Dobře sedmdesát procent osobních vozů deset až jedenáct let starých vykazuje větší či menší technické závady. Naopak bez závad je podle zjištění německých techniků sedmdesát procent teprve tříletých vozů. S přibývajícími kilometry a roky samozřejmě na kvalitě ubývá: bez závad je ještě téměř sedmapadesát procent automobilů ve věku do pěti roků, šestačtyřicet procent vozů do sedmi let a osmatřicet procent aut starých do devíti roků.
Do žebříčků se sice nepromítají automobily starší jedenácti let, ovšem kontroloři zveřejnili v TÜV Auto Report '99 také fakt, který by měli vzít v úvahu i zdejší zájemci o jetá auta nejnižších cenových kategorií: mezi zmíněnými vozy ve stáří nad jedenáct roků je pouze třiadvacet procent bez závad.
V hodnocení tradičně nejlépe obstály japonské vozy, mezi něž se zvlášť mezi mladšími auty na čelní místa vklínily jen značky Mercedes, Saab, Volvo a Porsche. Právě Porsche 911 je jediným evropským výrobkem, který v některé z hodnocených kategorií japonskou konkurenci pokořil: je na prvním, tudíž nejlepším místě v kategorii automobilů ve stáří od deseti do jedenácti roků.