Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miloš Urban: Dvojka vína za volantem neuškodí

  18:43aktualizováno  18:48
Přiznávám bez mučení, že s alkoholem v krvi jsem za volant sedl, a ne jednou. Dovolily mi to dlouholeté zkušenosti řidiče a samozřejmě i zkušenosti požívače alkoholu, ty jsou u mě ještě delší. Rád bych napsal, že popíjení před řízením mi nikdy nezpůsobilo žádný problém, protože jsem nenaboural a žádný policajt přede mnou nezvedl plácačku, abych foukl do balonku. Ale sám vím, že jsem měl namále.
Víno

Víno - Víno - ilustrační foto | foto: MF DNES

NÁZORY

Miloš Urban, spisovatel

V některých západních zemích je pár zlomků promile povoleno.

Bylo to pozdě večer ve městě, provoz minimální.

Kolik jsem tehdy mohl vypít? Dvě dvojky červeného, možná tři. Pak autem domů.

Na světlech jsem zahýbal doleva a dával si bacha, abych pustil chodce na přechodu. Jenomže má ohleduplnost byla krátká.

Měla vydržet do chvíle, kdy v protisměru přijíždělo jiné auto. Chodec byl v bezpečí a já to pěkně otočil vlevo a už se jen bezmocně díval, jak mě ta osvětlená plechová šelma míjí o vlásek, spíš o milimetry než centimetry.

Kdyby došlo k bouračce, mohl jsem za všechno já, dobře mi tak. Ale měl jsem štěstí. Toho alkoholu bylo prostě moc. Mea culpa.

Vzpomínám si na jiný případ, kdy jsem byl učiněné lilium, a tam šlo o mnohem víc, o můj život, možná životy další. Chyba jak trám. Bylo to dopoledne, kdy nepiju, ani kdyby mě nutili. Jenže na dálnici D1 jsem „špatně vyhodnotil situaci“, jak říkají policajti. Jel jsem v pravém pruhu. Přede mnou dojíždělo malé auto kamion, co se kodrcal před ním a blikal levým blinkrem.

Aspoň to jsem viděl. Jenomže autíčko perfektně zastínilo pravý blinkr náklaďáku. Takže jsem myslel, že tirák chce předjet jiný, ještě pomalejší náklaďák, ale ještě mě šlechetně pouští. A tak jsem na to šlápl. Jenomže malý neblikal, zatímco velký signalizoval na obě strany. Ach jo.

Vřítil jsem se do stojící kolony blokující oba jízdní pruhy. A anděl strážný, který mi kupodivu nepřestává stranit, mi ukázal klikatou uličku: před tím náklaďákem bylo nevelké volné místo, umožňující únik do odstavného pruhu.

Neubrzdil bych to, nezastavil bych. A tak jsem udělal myšku do té uličky a pak ještě jednu vpravo. A teprve tam jsem po nějakých třiceti metrech zastavil. Uf. Troubili na mě jako na obludu a koukali jako na vraha. A měli pravdu.

"Sáhla na mě smrt" - přesně tyhle pocity mě obcházely a klepal jsem se jak ratlík. Teď si dávám pozor, na dálnici víc než ve městě a na okreskách.

Ale pořád je mi zatěžko nenapít se u dobrého oběda nebo večeře. Protože pokud pijete často (já jo, protože piju u psaní a píšu docela dost), jedna sklenička vám pozornost neotupí, není to v její moci.

Nejsem pivař, mým požitkem je víno. Pro mě je součástí jídla. V tom jsem požitkář, co nezná bratra ani zákon. Pokud nemůžu oběd nebo večeři zapít sklenkou vína, jež se k vybranému menu hodí, tak se s jídlem vůbec nezdržuju. Tekutá složka stravy je přece stejně hodnotná jako pevná!

A voda nemůže víno nahradit, pije se na žízeň, nikoli na skvělé telecí, a sladké limonády od dětství nenávidím. Říkám si, jak to měli fajnšmekři v dobách před automobilismem jednoduché - prostě se najedli a napili, a basta. Škoda, že jsem se nenarodil o sto padesát let dřív.

V některých západních zemích je pár zlomků promile povoleno. Právě to jedno pivo, právě ta dvojka vína k jídlu. Jestliže teď chce ministerstvo promile stupňovat na "přestupková" a "zločinná", mělo by myslet na nápoj k jídlu, onen zlomeček, co nenadělá škodu.

Mělo by do zákona ten tolerovaný zlomeček zahrnout jako výjimku.
Vím, že to neučiní, a je to škoda. Dobrý nápoj k dobrému jídlu je věcí kultury. Po jedné dvojce jedete stejně bezpečně jako bez ní (ne-li bezpečněji). Ale ta závorka není "politically correct", já vím.

Trest za alkohol - co hrozí opilému řidiči?

Přestupek, nebo trestný čin?
do 0,3 promile - Případ se bude řešit pouze jako přestupek.
0,3-1 promile - Půjde o trestný čin a hrozit bude podmíněný trest.
více než 1 promile Trestný čin a nepodmíněný trest až 1 rok vězení.

Za kolik bodů?
do 0,3 promile - Řidič dostane 3 trestné body.
0,3 promile a více - Pokud je řidič viditelně nezpůsobilý řídit, dostane 7 bodů, jinak 6. 

Více ZDE... Za jedno pivo bude pokuta,
za dvě hrozí vězení

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.