Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Milovník mercedesů: Manželka prodala byt a já si koupil auto

  12:57aktualizováno  12:57
Jezdí klidně ve třicet let starých autech, a ještě jsou na to hrdí. Své vozy vylepšují a pulírují, i když by se jim mnohdy finančně vyplatilo koupit si novější auto. Jenže tak neuvažují.

Sraz mercedesů v Brně | foto: Radek MičaMF DNES

Propadli mercedesům. "To auto má ducha. Značka Mercedes je nejstarší na světě a je to na ní znát, je prostě nejlepší,“ mluví o výjimečnosti automobilů Jaroslav Větvička z Mercedes-Benz Klubu České republiky.

Právě majitelé a příznivci mercedesů se o víkendu sešli v Brně. V sobotu vyleštěná auta s trojcípou hvězdou ve znaku vystavovali na Zelném trhu v centru města a odtud pak odjeli průvodem k přehradě.

Chtěli si tak připomenout legendární srazy "mercedesářů“, na které do Brna na výstaviště jezdili v šedesátých až osmdesátých letech majitelé těchto aut z celé země.

Sláva brněnských srazů
"Vlastnit mercedes, to tehdy byla malá osobní vzpoura proti běžnému obrazu motoristy v socialistické zemi,“ vzpomíná Větvička.

Třeba v roce 1969, kdy při srazu projížděla Brnem dlouhá kolona historických i novějších vozů této značky, si podle Větvičky všimlo klubu i tehdejší ministerstvo vnitra. Zrušit pravidelné brněnské srazy se však komunistům nepodařilo.

Majitelé mercedesů se v komunistickém Československu potřebovali scházet i z velmi prozaických důvodů.

Potřebovali totiž pro svoje ne právě často rozšířená auta sehnat náhradní díly. Pro toho, kdo chtěl se svým mercedesem běžně jezdit, byly kontakty na další majitele aut této značky nezbytností.

Podobně velký sraz přímo v centru města, jaký příznivci mercedesů uspořádali o víkendu v Brně, se podle Jaroslava Větvičky uskutečnil naposledy v roce 1995.

"Každého zajímá vidět auta těch druhých a podiskutovat o nich,“ popsal výhodu srazů Větvička.

Vojenské auto Mercedes, jediný exemplář na světě
Členové Mercedes-Benz Klubu volili v Brně i nejhezčí exemplář celé přehlídky. Zvítězil muž, jehož auto ani kostým nešlo na Zelném trhu přehlédnout. Jiří Maria Sieber přijel do Brna s vojenským vozem značky Mercedes z období druhé světové války.

"Koupil jsem ho před třemi lety od sběratele. Dlouho jsem si přál válečný mercedes, tak manželka prodala byt a já jsem si ho pořídil,“ popisoval Sieber. Vůz tvoří základ jeho Válečného muzea Sudety, které buduje v severních Čechách.

Když si vysněné auto pořídil a kontaktoval výrobce, dočkal se studené sprchy. Němci mu totiž v první chvíli tvrdili, že ve slavné automobilce se podobné vozidlo nikdy nevyrábělo.

"Napsali mi Pane, vaše auto je bastard, seskládaný z dílů různých značek. Že jde o originální výrobek značky, přiznali až po delší době,“ popisuje Sieber. Podle něj mají výrobci v této kapitole své historie mezeru.

"Mají jen jedinou fotografii tohoto auta. To moje už je dnes jediný exemplář na světě,“ vykládá. Vůz, který tak nadchl účastníky víkendového srazu Mercedes-Benz Klubu, se vyráběl v letech 1936 až 1941. Ve válečných fabrikách jich podle Jiřího Siebera sestavili 2228 kusů.

Že jde o válečné vozidlo, nejde přehlédnout. Už podle nápisu na zadních dveřích "Achtung Bomben“. Sieber si k autu vzal do Brna i stylový kostým. Ostatním členům klubu, kteří si jeho válečný vůz fotografovali, ochotně pózoval v uniformě zdravotníka jednotek SA.

"Doma mám ještě generála SS, ale nechtěl jsem provokovat, tak jsem přijel raději ve zdravotnické uniformě,“ poznamenal.

Oba kostýmy koupil od filmařů. Sám v nich totiž hrál, když se v Brně v roce 2003 natáčel film o Adolfu Hitlerovi Kořeny zla.

"Dnes se vlastně vracím na místo činu. Támhle mě při puči zastřelili,“ ukazuje směrem k Dietrichstejnskému paláci.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.