Milovník mercedesů: Manželka prodala byt a já si koupil auto

  12:57aktualizováno  12:57
Jezdí klidně ve třicet let starých autech, a ještě jsou na to hrdí. Své vozy vylepšují a pulírují, i když by se jim mnohdy finančně vyplatilo koupit si novější auto. Jenže tak neuvažují.

Sraz mercedesů v Brně | foto: Radek MičaMF DNES

Propadli mercedesům. "To auto má ducha. Značka Mercedes je nejstarší na světě a je to na ní znát, je prostě nejlepší,“ mluví o výjimečnosti automobilů Jaroslav Větvička z Mercedes-Benz Klubu České republiky.

Právě majitelé a příznivci mercedesů se o víkendu sešli v Brně. V sobotu vyleštěná auta s trojcípou hvězdou ve znaku vystavovali na Zelném trhu v centru města a odtud pak odjeli průvodem k přehradě.

Chtěli si tak připomenout legendární srazy "mercedesářů“, na které do Brna na výstaviště jezdili v šedesátých až osmdesátých letech majitelé těchto aut z celé země.

Sláva brněnských srazů
"Vlastnit mercedes, to tehdy byla malá osobní vzpoura proti běžnému obrazu motoristy v socialistické zemi,“ vzpomíná Větvička.

Třeba v roce 1969, kdy při srazu projížděla Brnem dlouhá kolona historických i novějších vozů této značky, si podle Větvičky všimlo klubu i tehdejší ministerstvo vnitra. Zrušit pravidelné brněnské srazy se však komunistům nepodařilo.

Majitelé mercedesů se v komunistickém Československu potřebovali scházet i z velmi prozaických důvodů.

Potřebovali totiž pro svoje ne právě často rozšířená auta sehnat náhradní díly. Pro toho, kdo chtěl se svým mercedesem běžně jezdit, byly kontakty na další majitele aut této značky nezbytností.

Podobně velký sraz přímo v centru města, jaký příznivci mercedesů uspořádali o víkendu v Brně, se podle Jaroslava Větvičky uskutečnil naposledy v roce 1995.

"Každého zajímá vidět auta těch druhých a podiskutovat o nich,“ popsal výhodu srazů Větvička.

Vojenské auto Mercedes, jediný exemplář na světě
Členové Mercedes-Benz Klubu volili v Brně i nejhezčí exemplář celé přehlídky. Zvítězil muž, jehož auto ani kostým nešlo na Zelném trhu přehlédnout. Jiří Maria Sieber přijel do Brna s vojenským vozem značky Mercedes z období druhé světové války.

"Koupil jsem ho před třemi lety od sběratele. Dlouho jsem si přál válečný mercedes, tak manželka prodala byt a já jsem si ho pořídil,“ popisoval Sieber. Vůz tvoří základ jeho Válečného muzea Sudety, které buduje v severních Čechách.

Když si vysněné auto pořídil a kontaktoval výrobce, dočkal se studené sprchy. Němci mu totiž v první chvíli tvrdili, že ve slavné automobilce se podobné vozidlo nikdy nevyrábělo.

"Napsali mi Pane, vaše auto je bastard, seskládaný z dílů různých značek. Že jde o originální výrobek značky, přiznali až po delší době,“ popisuje Sieber. Podle něj mají výrobci v této kapitole své historie mezeru.

"Mají jen jedinou fotografii tohoto auta. To moje už je dnes jediný exemplář na světě,“ vykládá. Vůz, který tak nadchl účastníky víkendového srazu Mercedes-Benz Klubu, se vyráběl v letech 1936 až 1941. Ve válečných fabrikách jich podle Jiřího Siebera sestavili 2228 kusů.

Že jde o válečné vozidlo, nejde přehlédnout. Už podle nápisu na zadních dveřích "Achtung Bomben“. Sieber si k autu vzal do Brna i stylový kostým. Ostatním členům klubu, kteří si jeho válečný vůz fotografovali, ochotně pózoval v uniformě zdravotníka jednotek SA.

"Doma mám ještě generála SS, ale nechtěl jsem provokovat, tak jsem přijel raději ve zdravotnické uniformě,“ poznamenal.

Oba kostýmy koupil od filmařů. Sám v nich totiž hrál, když se v Brně v roce 2003 natáčel film o Adolfu Hitlerovi Kořeny zla.

"Dnes se vlastně vracím na místo činu. Támhle mě při puči zastřelili,“ ukazuje směrem k Dietrichstejnskému paláci.

Autoři:


Nejčtenější

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Velká automobilová loupež aneb Za vším hledej ženu

Benz Patent Motorwagen verze III., vyrobeno v roce 1888

Bertha Benzová už toho měla dost. Její manžel Carl sice sestrojil první automobil poháněný benzinovým motorem, ale...

První auto sériově vyrobené na Slovensku je sporťák značky Škoda

První Škoda Garde vyrobená v Bratislavských automobilových závodech

Dnes se na Slovensku dělá nejvíc aut na jednoho člověka v celé Evropské unii. Před šestatřiceti roky to byla čistá...

VIDEO: Jak šel čas s pařížským autosalonem, který slaví 120 let

Jak šel čas s pařížským autosalonem

Pařížský autosalon je nejstarší a nejslavnější automobilovou přehlídkou světa. První se konal před 120 lety. Podívejte...



Najdete na iDNES.cz