Milovník mercedesů: Manželka prodala byt a já si koupil auto

  12:57aktualizováno  12:57
Jezdí klidně ve třicet let starých autech, a ještě jsou na to hrdí. Své vozy vylepšují a pulírují, i když by se jim mnohdy finančně vyplatilo koupit si novější auto. Jenže tak neuvažují.

Sraz mercedesů v Brně | foto: Radek MičaMF DNES

Propadli mercedesům. "To auto má ducha. Značka Mercedes je nejstarší na světě a je to na ní znát, je prostě nejlepší,“ mluví o výjimečnosti automobilů Jaroslav Větvička z Mercedes-Benz Klubu České republiky.

Právě majitelé a příznivci mercedesů se o víkendu sešli v Brně. V sobotu vyleštěná auta s trojcípou hvězdou ve znaku vystavovali na Zelném trhu v centru města a odtud pak odjeli průvodem k přehradě.

Chtěli si tak připomenout legendární srazy "mercedesářů“, na které do Brna na výstaviště jezdili v šedesátých až osmdesátých letech majitelé těchto aut z celé země.

Sláva brněnských srazů
"Vlastnit mercedes, to tehdy byla malá osobní vzpoura proti běžnému obrazu motoristy v socialistické zemi,“ vzpomíná Větvička.

Třeba v roce 1969, kdy při srazu projížděla Brnem dlouhá kolona historických i novějších vozů této značky, si podle Větvičky všimlo klubu i tehdejší ministerstvo vnitra. Zrušit pravidelné brněnské srazy se však komunistům nepodařilo.

Majitelé mercedesů se v komunistickém Československu potřebovali scházet i z velmi prozaických důvodů.

Potřebovali totiž pro svoje ne právě často rozšířená auta sehnat náhradní díly. Pro toho, kdo chtěl se svým mercedesem běžně jezdit, byly kontakty na další majitele aut této značky nezbytností.

Podobně velký sraz přímo v centru města, jaký příznivci mercedesů uspořádali o víkendu v Brně, se podle Jaroslava Větvičky uskutečnil naposledy v roce 1995.

"Každého zajímá vidět auta těch druhých a podiskutovat o nich,“ popsal výhodu srazů Větvička.

Vojenské auto Mercedes, jediný exemplář na světě
Členové Mercedes-Benz Klubu volili v Brně i nejhezčí exemplář celé přehlídky. Zvítězil muž, jehož auto ani kostým nešlo na Zelném trhu přehlédnout. Jiří Maria Sieber přijel do Brna s vojenským vozem značky Mercedes z období druhé světové války.

"Koupil jsem ho před třemi lety od sběratele. Dlouho jsem si přál válečný mercedes, tak manželka prodala byt a já jsem si ho pořídil,“ popisoval Sieber. Vůz tvoří základ jeho Válečného muzea Sudety, které buduje v severních Čechách.

Když si vysněné auto pořídil a kontaktoval výrobce, dočkal se studené sprchy. Němci mu totiž v první chvíli tvrdili, že ve slavné automobilce se podobné vozidlo nikdy nevyrábělo.

"Napsali mi Pane, vaše auto je bastard, seskládaný z dílů různých značek. Že jde o originální výrobek značky, přiznali až po delší době,“ popisuje Sieber. Podle něj mají výrobci v této kapitole své historie mezeru.

"Mají jen jedinou fotografii tohoto auta. To moje už je dnes jediný exemplář na světě,“ vykládá. Vůz, který tak nadchl účastníky víkendového srazu Mercedes-Benz Klubu, se vyráběl v letech 1936 až 1941. Ve válečných fabrikách jich podle Jiřího Siebera sestavili 2228 kusů.

Že jde o válečné vozidlo, nejde přehlédnout. Už podle nápisu na zadních dveřích "Achtung Bomben“. Sieber si k autu vzal do Brna i stylový kostým. Ostatním členům klubu, kteří si jeho válečný vůz fotografovali, ochotně pózoval v uniformě zdravotníka jednotek SA.

"Doma mám ještě generála SS, ale nechtěl jsem provokovat, tak jsem přijel raději ve zdravotnické uniformě,“ poznamenal.

Oba kostýmy koupil od filmařů. Sám v nich totiž hrál, když se v Brně v roce 2003 natáčel film o Adolfu Hitlerovi Kořeny zla.

"Dnes se vlastně vracím na místo činu. Támhle mě při puči zastřelili,“ ukazuje směrem k Dietrichstejnskému paláci.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Peugeot 407: francouzský hezoun je tajný tip na zajímavou ojetinu

Peugeot 407

Francouzský švihák dodnes neztratil šmrnc. Dnes k tomu navíc jako ojetý láká skvělými cenami. Prostorem v kabině...

Americký vynálezce dal světu startér i nebezpečný freon

Nový startér pro dvoutakty má o 100 Wattů vyšší výkon.

Americký technik a vynálezce Charles Franklin Kettering, který zemřel 25. listopadu 1958 ve věku 82 let, stál za řadou...

Volkswagen motorizoval Čínu, teď prodal třicetimilionté auto

Třicetimiontý v Číně vyrobený volkswagen

V Evropě byl sedan Volkswagen Santana jednoznačný propadák, ale po přesunu výroby do Číny se z něj stal hit. Původně...

Najdete na iDNES.cz