Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ikonické Mini slaví kulatiny. Svezli jsme se v tom starém i v novince

Před šedesáti lety, v dubnu 1959, sjelo z výrobní linky továrny Longbridge v Birminghamu první mini. Srovnání starého a nového mini je jako porovnání kánoe vydlabané z kmene s motorovou jachtou. Co má větší kouzlo?
Srovnali jsme staré a nové Mini.

Srovnali jsme staré a nové Mini. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Vrrruuuum! Vruuuuuum! Otáčky vylétnou, motor zařve do noci. Až tak, že chudák kluk, který jde kolem, raději zamrzne uprostřed kroku. Nenechá se přece přejet tímhle zuřivým prckem. Omlouvám se, opravdu – ale je to štěkání nekousavého psíka. Zase, už poněkolikáté, totiž šlapu spolu s brzdou na plyn.

Auto, které dalo jméno minisukni

Mary Quantová byla hvězdou Londýna začátku šedesátých let, módní návrhářka, ikona své doby a vynálezkyně minisukně. Když pro tu krátkou sukýnku hledala jméno, našla inspiraci u svého oblíbeného vozu. To není londýnský drb, Mary to malé auto měla moc ráda.

Mini, miník, miňas, minísek. Tolik variací jména této automobilové ikony asi žádný jiný jazyk nemá. Zaslouží si to, je to nepřehlédnutelná „žijící“ legenda. I v Česku. A rozhodně to není jen nákupní taška pro město. Když vyberete tu správnou verzi, je to auto pro chlapy (samozřejmě i ženy), kteří se rádi svezou pěkně zostra

Jsou miniaturní a hned vedle sebe. Auto nejede, jen zaryčí, až se občas někdo lekne. Ale většinou se všichni usmívají. Blikají, mávají. Toto autíčko Mr. Beana je přímo generátor úsměvů – těžko si představit méně agresivní motorové vozidlo než třímetrovou dvoudveřovou berušku s dobromyslnou maskou.

A ta blízkost pedálů má i výhodu: když motor na křižovatkách na volnoběh chcípá, můžu držet patou plyn a špičkou boty brzdu. Funguje to! Horší je, že nohy musím mít pokrčené tak, že kolena trčí k nebesům, a to i v nejzazší poloze sedadla. Na semaforech se zase musím pořádně nahrbit, abych viděl pod nízkou střechou na světla, jinak jsem bez šance. Ale strašně mě to baví.

Staré mini mi připomíná, co mě tak bavilo na řízení, když jsem s ním v dědečkově embéčku začínal. Syrovost. Žádná elektronika. Trochu i strach z ovládání stroje, který je třeba zkrotit, ale když se to povede, je to radost. Když ostych opadne, zjistím, že miník zatáčí jako motokára, a tak se za chvíli nebojím vzít pravý úhel pěkně zostra, skoro smykem. Skoro. Beruška se na širokých maličkých desetipalcových kolech ani nehne. Těžiště má proklatě nízko. Paráda!

Motor ryčí, na svůj objem pouhého jednoho litru – a bez přeplňování – táhne svými 39 koníky (29 kW) jak zběsilý. Však taky autíčko váží pouhých necelých 700 kilogramů, se mnou o metrák víc. Na trojku tam mám sedmdesátku, ani nevím jak. Pak šup čtyřku – řazení tenoučkou tyčkou „šaltrpáky“ je trochu tužší a chce zvyk – a za chvíli devadesát, sto. Sto deset. Jede to, ale ten rachot! Se spolujezdcem si nepopovídám.

Otáčkoměr chybí, ale mám pocit, že se motoru takové točky moc nelíbí. Uberu, stovka stačí. Mám pocit, že zase žiju. Sedím těsně nad zemí, cítím auto, dýchám s ním, dělá přesně, co po něm chci. Krásně vidím na všechny strany, dozadu přes velké okno, pod nímž se na mě směje pletený medvídek Mr. Beana; přehlídnu celou maličkou přední kapotu, boční okna končí někde u mých loktů.

Uvnitř voní benzin, v kolech cítím každou vlásenkovitou spáru na silnici, dokonce i hrubě nastříkané přerušované čáry při najíždění z připojovacího pruhu. Natož retardér! Na nich si miník rád poskočí. Blinkry se nevracejí, ani nahlas netikají, takže většinu času někam odbočuju. Dobový luxusní doplněk – opěrka hlavy, která se nasune na opěradlo – mi končí někde na úrovni krku. Občas se v prudké zatáčce vydá ke spolujezdci.

Srovnali jsme staré a nové Mini.

S řazením se musím sžít: jedničku pokaždé hledám, jde ztěžka. Dvojka, trojka a čtyřka tam padají hezky. Nahoru. Podřazování jde hůř, pak zjistím, že převodovce, byť původně synchronizované, chutnají meziplyny. Jinak kvílí, hučí, úpí, sténá. Úplně si vybavuju, jak důležité bylo za mých mladých let umění řadit. Dnešní pružné motory si vše přeberou, management motoru si upraví předstih, nemusíte nic umět.

Nový miník

A automatické převodovky, jako ta sedmistupňová v novém mini, to pak dotáhly k úplné dokonalosti. Možná i proto je přesednutí do nejnovějšího miníka trochu zklamáním. Vím, že to není objektivní, není to ani fér. Tento stroj je stokrát bezpečnější, stabilnější, ale i sterilnější. Nabitý elektronikou. Auto nám třeba nechtělo dovolit zacouvat s pootevřenými dveřmi, jimiž se fotograf vykláněl, aby trefil přesnou pozici. Automat pokaždé vyřadil do neutrálu. A samozřejmě ani nemusíme mluvit o všech řídicích jednotkách, asistenčních systémech...

Nový je taky o pěkný kus větší – skoro přesně o metr. A připadám si v něm jako v ponorce. Plechů spousta, skla málo. Kapotu nevidím, dozadu už vůbec, zato je tu kamera. Jízda je samozřejmě nesrovnatelně jistější. A kupodivu i pohodlnější, podvozek velmi dobře tlumí nerovnosti, což nebývalo u značky Mini zvykem.

Auto je stylové v každém detailu. Objektivně vzato, jezdí skvěle, ponechalo si svůj motokárový styl. Je obratné, rychlé, pohodlné. Ale chybí mu adrenalin, pocit bezprostředního kontaktu se silnicí. Zato s ním můžete pohodlně přejet v celou Evropu.

Srovnali jsme staré a nové Mini.

Ale se starým miňasem ujedete pár kilometrů a nasbíráte zážitků na celý život. Miníky se zkrátka změnily. Já volím toho starého. Pro to pobavení, vzrušení, zážitky. Bylo to bezva, díky!

Pomalá evoluce

Mini, které se nám tak líbí, bylo vyrobeno v roce 1971. Je tedy druhou generací (MkII, 1969-1986) legendárního autíčka, které mimochodem dalo jméno minisukni (přečtěte si to v boxu). Od první, vyráběné v letech 1959 až 1968, se ovšem liší jen málo; ostatně stejně jako třetí, poslední klasická (1986–2000).

Miníka také najdete pod různými značkami: Austin, Morris, Riley. V průběhu času se mini modernizovalo, ale nijak výrazně – vnější podoba zůstávala víceméně stejná, měnily se jen drobnosti. Šoupací okýnka se změnila na stahovací, kličky dveří nahradily původní lanka, objevil se plastový volant s tlustým věncem...

Historické mini mívalo na výběr ze tří motorů o objemu 850, 998 a 1275 kubíků o výkonu 22 až 42 kW.

Srovnali jsme staré a nové Mini.
Srovnali jsme staré a nové Mini.

Srovnali jsme staré a nové MINI

V roce 2000 značku Mini převzalo BMW. A změnilo všechno, auta se zvětšila, zprvu na 3,6 metru, dnes na čtyři, dostala nové motory, automatické převodovky. A stávala se luxusnějšími. Dnes stojí „nové mini“ třetí generace (od 2013) od 525 tisíc korun, a třeba to naše testovací, pětidveřový Mini Cooper S s motorem 2.0 147 kW, přijde v základu na 711 100 korun. Se všemi příplatky pak na milion a dvaačtyřicet tisíc.

Mini se vyrábí také jako kombík Clubman, SUV Countryman, kabriolet (plnohodnotný, staré miníky mívaly jen částečně stahovací střechu), a také jako elektromobil. Můžete mít i ostrou verzi John Cooper Works se zrychlením pod šest sekund.

A ceny historických aut? Pěknou první generaci od BMW seženete za 60 tisíc korun, na původní miníky si ale připravte mnohem víc, minimálně 150 tisíc, za pěkný kousek ovšem minimálně kolem půl milionu.

MINI a historie

Malé auto mělo být receptem na úspěch v těžkých dobách. Po suezské krizi v roce 1956, kdy cena ropy prudce stoupla a vozy s vysokou spotřebou nebyly zrovna v kurzu, si Leonard Lord, prezident britské společnosti BMC, dal přivést inženýra Alexandra Issigonise, Turka řeckého původu, a zadal mu návrh nového úsporného vozu. Issigonis si zavolal čtyři robustní muže z továrny, posadil je po dvojicích za sebe na zem, jejich obrys obkreslil křídou a pravil, že nový vůz bude mít právě tyto rozměry. A první skicu načrtl na ubrousek.

Vzniklo tak auto, které na nejmenším možném půdorysu a délce 3,05 metru nabídlo maximální vnitřní prostor. Aby se to podařilo, museli konstruktéři překonat řadu překážek. Tou největší bylo dostat všechny mechanické části pohonu dopředu – motor i převodovku, které poháněly přední kola. Navíc byl motor na tehdejší dobu netypicky umístěn napříč. A povedlo se. V různě upravených podobách tento systém brzy použily i další automobilky. Nabídl totiž nejlepší řešení pro využití prostoru a současně podmanivé jízdní vlastnosti.

Beanovo MINI

  • SLAVNÍ V MINI:
    Už v roce 1960 Lord Snowdon, pozdější manžel princezny Margarety, využil vlivu u dvora a umožnil svému příteli Issigonisovi předvést mini přímo královně Alžbětě, kterou konstruktér provezl v areálu zámku Windsor. Během 60. let auto vlastnila řada slavných osobností, například Enzo Ferrari, Niki Lauda, členové kapely Beatles, zpěváci Freddie Mercury či David Bowie, herci Steve McQueen, Paul Newman, Clint Eastwood a Peter Sellers, herečka Drew Barrymoreová, modelky Twiggy a Kate Mossová.
  • MINI VE FILMU A TV:
    Loupež po italsku:
    První významnou „roli“ na filmovém plátně absolvovalo mini v roce 1969 ve slavném filmu Loupež po italsku. Michael Caine ve filmu Petera Collinsona hraje malého zlodějíčka Charlieho Crokera, který právě vyšel z vězení. Velmi viditelné, zejména díky honičce na schodech, jsou ve snímku i vozy Mini Cooper. Ty se objevily i v remaku z roku 2003.
    Mr. Bean:
    Seriálový Mr. Bean v podání Rowana Atkinsona měl spoustu scén s ikonickým malým autem. Vystřídal dva vozy. Nejprve to byl oranžový exemplář BMC Morris Mini 1000 druhé série z roku 1969, který ale měl nehodu mimo záběr už v samém závěru první epizody. Ve většině epizod je tak vidět Mini 1000, model čtvrté série z roku 1977 v barvě lemon green. Poznávacím znamením je matná černá kapota. Mini bohužel nepřežije epizodu Back to school, kde jej přejede tank.

(mš)

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...