Mini Paceman - oficiální špionážní snímky | foto: BMW Group

Mini Paceman: sportovní fešák do města a na polňačku k chatě

  • 12
U Mini dobře vědí, jak lze jeden kultovní design prodávat znovu a znovu. Novodobé provedení britské ikony dnes vlastněné německým BMW se nejnověji převtěluje do terénního kupé, které má především brázdit kvalitní silnice a až v nouzi projde i lehčím terénem. Design je zde na prvním místě a nutno dodat, že i tentokrát se povedl.

Mini se koncernu BMW hodně vyplácí. Novodobá historie značky se začala psát před 11 lety a o povedený model odkazující na původní mini je stále zájem. Navíc se značce úspěšně podařilo rozšířit rodinu o další deriváty původního prcka. Což je i případ nejnovějšího Mini Paceman.

Do vod SUV už mini vstoupilo před dvěma lety modelem Countryman, což je pro značku netypicky čtyřdveřový vůz. Nový paceman na tento model jasně navazuje, má stejnou podvozkovou platformu a je vlastně i stejně velký. Ale zaměření je jiné, Paceman patří spíš do kategorie SAC (Sports Activity Coupe). Pokud vám tato kategorie nic neříká, tak nejznámějším příkladem pro ni je BMW X6. A pro pacemana pak bude ještě větším konkurentem, velikostně i cenou, nový Range Rover Evoque v třídveřovém provedení.

Mnozí mu asi budou říkat Countryman coupé, ale měli by vědět, že s ním má zvnějšku paceman společný jen předek. Novinka je také o 40 mm nižší a o dvacet kilo lehčí. Paceman bude stát až na devatenáctipalcových ráfcích.

Mini zatím novinku oficiálně nepředstavilo, ukázalo ale na svém facebookovém profilu fotografie velmi lehce maskovaného auta. Jeli v něm už ale třeba novináři z redakce renomovaného italského magazínu Quattroruote.

Kamufláž ukrývá jen zadní partie auta. Ty jsou sice pro novinku nejdůležitější, ale i tak je jasné, že sériový produkt se nebude příliš lišit od tři roky starého konceptu.

"Zapomeňte na Mini Coupé, nepomýšlejte ani moc na klasický Copper S," popisuje pocity z první jízdy s předprodukčním pacemanem Quattroruote. "Dělá ale všechno proto, aby vám vyhnal myšlenky na srovnání s countrymanem."

"Sedíte stejně vysoko, i řízení se podobá čtyřdveřové verzi, ale celkový pocit máte jiný." Quattroruote ale ujišťuje, že chuligánský charakter, se kterým se mini vrhá do zatáček jako motokára, zůstal i pacemanovi. Konstruktéři prý naladili podvozek o fous sportovněji než u zavalitějšího bratra.

Italský magazín prozkoumal i čtyřmístný interiér, který byl ještě zakamuflovanější než vnějšek. "Tachometr byl na svém místě (rozuměj uprostřed přístrojovky – pozn. red.), ale jeden rozdíl, alespoň podle toho, co jsme mohli vidět, jsme zaznamenali: ovladače stahování oken jsou teď na dveřích."

Mini Paceman - oficiální špionážní snímky

Základní tvary auta včetně ikonické masky zůstávají. Oproti čtyřdveřovému countrymanu se ale střecha výrazněji svažuje a spolu s ustupující linií oken tvoří vzadu výrazný klín. Poslední sloupek karoserie je velmi mohutný. Celkově se design hodně blíží  třídveřovému Range Roveru Evoque. Jen je ve stylu Mini výrazně zaoblený, když evoque je naopak hodně hranatý.

Na odmaskování pacemana už ale příliš dlouho čekat nebudeme. Je téměř jisté, že se veřejnosti představí v září na pařížském autosalonu. Což už na jaře nepřímo potvrdil vicepresident Mini Kay Segler, který dále uvedl, že auto se k zákazníkům dostane na začátku příštího roku.

Nejnovější zprávy mluví o zahájení výroby ještě letos a potvrzují nasazení do autosalonů v roce 2013. O výrobu se postará firma Magna Stayer v rakouském Grazu, kde se již vyrábí čtyřdveřový countryman.

Italský Autoblog zjistil, že do prodeje paceman dorazí v březnu 2013 a ceny budou asi o 1 500 euro vyšší oproti countrymanu.

Mini Paceman - oficiální špionážní snímky

Technickou specifikaci zatím výrobce nezveřejnil, ale díky úzké příbuznosti s modelem Countryman si lze vše podstatné představit. Lehce přes čtyři metry dlouhé kupé bude k mání standardně jen s pohonem jedné nápravy, čtyřkolka bude jen na přání a za příplatek.

Pod kapotou se objeví standardní paleta motorů, které Mini používá ve svých modelech. Benziny startují na 72 kW, diesel pak na 66 kW. Špičku představuje dieselový motor s výkonem 105 kW a benzinový Cooper S s výkonem 135 kW. Velmi pravděpodobně se časem na trh dostane i sportovní verze John Cooper Works s benzinovou přeplňovanou 1,6 s výkonem 160 kW.