Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mini versus Mini - souboj generací

  15:57aktualizováno  15:57
Některé věci se nemění. Kdo se chce v Mini dostat na zadní sedadla, musí počítat s komplikacemi. "Nejdřív vsunout pravou nohu, pak zadek a pak všechno ostatní," radí Martin Voráč z pražského Mini klubu, majitel dvacetiletého vozítka, ve kterém dokázal Mr. Bean odstěhovat půl obchodního domu.

Stejnou dávkou nonšalance je třeba použít při obsazování zadních sedadel také u nejnovější generace Mini, vyráběného pod dohledem BMW. Mají oba vozy vůbec ještě něco společného?

Staré Mini není lenochod

Letos oslaví původní Mini 45. narozeniny a jeho tvary jako by vůbec nestárly. Auto, které se přestalo vyrábět teprve před čtyřmi roky, má dodnes miliony obdivovatelů po celém světě.

Může se hodit

Široká nabídka nových      i ojetých miniautomobilů www.automodul.cz

Jeho konstruktér, Alexandr Constantin Issigonis, je ve všech publikacích popisován jako "Turek řeckého původu, který třikrát propadl z matematiky". A legendy, jak Mini vzniklo, existují nejméně tři.

Vedle nového Mini působí to staré jako o dvě třídy mladší sourozenec se subtilní postavičkou. Však také váží polovinu toho, co musí na na kolech uvézt současný model.

Přesto, že byl v době svého vzniku považován za prostorový zázrak, z dnešního pohledu je v něm místa poskrovnu. Hlavně na zadních sedadlech není kam složit nohy a křehká stavba karoserie spolu s nízko posazenými sedadly neposkytuje pasažérům pocit bezpečí.

Majitelé větších vozů na něj vesměs pohlížejí jako na obtížný hmyz, který je třeba rychle předjet, aby je náhodou někde v kopci nezdržoval. Kdo chce staré Mini vyprovokovat k závodění, může zažít horké chvilky.

Poslední  verze s motorem 1.3 měla vícebodové vstřikování, jela maximálně stopadesátkou  a na stovku akcelerovala za necelých třináct vteřin. Sportovní Coopery S dokázaly v hluboké minulosti pod 12 vteřin zrychlit i s motorem 970 cm3.

I když fanoušci původního Mini s ním dokážou projet půl světa, pro dlouhé cesty auto určené není. Jízda vzbuzuje stejně euforické pocity, jako pouťové závody motokár. Se vším všudy, co k tomu patří, včetně velmi tvrdého podvozku a výborné jízdní stability.

Test Mini One D

Honorace nastupuje

Těžko si lze představit, že by nástupce Mini od BMW, poprvé představený v roce 2001,  mohl vypadat lépe. Dokonce i skalní příznivci původního typu vzali nové Mini na milost a pokud mu něco vyčítají, pak je to razantní přechod od lidového auta do luxusní kategorie.

Jestliže airbag řidiče představoval pro staré Mini v roce 1996 malou revoluci, nové Mini jich má šestkrát tolik, k tomu posilovač řízení a stabilizační program podvozku ESP nebo klimatizaci.

Obě generace Mini však spojuje specifický pocit z jízdy. Také nové Mini se řídí trochu jako motokára, i když v něm řidič sedí o poznání výš nad silnicí. A přesto, že testovaný Mini Cooper S má podle současných měřítek hodně tvrdé pérování, ve srovnání s původním typem je jeho podvozek velmi komfortní.

Zásadní rozdíl je i v akustické kulise uvnitř vozu. Kdo svému motoru rád naslouchá, užije si více ve starém Mini. Jeho zvuk je jasně dominantní a dokáže se prosadit i proti zajímavé konverzaci pasažérů. Při delší jízdě začíná být hluk trochu obtížný, při ještě delší jízdě může hučet v uších i v hlavě.

V novém Mini je to o poznání větší nuda. Motor má sice nepatrně sportovní zvuk, ale velmi jemný, aby vyhověl současným předpisům. Nikoho neruší, posádka neohluchne, ale za srdce nechytne. Zato je možné procestovat celou Evropu bez toho, aby člověk musel shánět "ušaře".

Společnou vlastností obou vozů  je miniaturní kufr. Zatímco se ale do původního modelu vejde plnohodnotná rezerva, nové Mini má pouze lepicí soupravu pro případnou opravu.

Právě kola odlišují obě generace  nejvíce. Dokládají tak posun Mini od "lidového" vozítka k drahé lifestylové hračce.  Zatímco původní Mini měl malé desetipalcové ráfky a postupem desetiletí se vypracoval až k třináctipalcovým, kola nového modelu začínají na patnácti palcích a testovaný Cooper S měl kola dokonce sedmnáctipalcová.

Představa, že by si na zimní pneumatiky měl ušetřit student ze svého stipendia, je hodně přitažená za vlasy.

Také rozdíly v cenách servisu jsou markantní. Zatímco s původním modelem jezdí jeho majitelé převážně do klubových opraven, kde se ceny pohybují na úrovni běžných aut, značkový servis pro nové Mini účtuje ceny jako pro vozy BMW. Například v Praze tak vyjde hodinová sazba na 1400 korun.

A jestliže se světlomet do Issigonisova Mini dá koupit za cenu kolem 3000 korun, xenonové světlo testovaného Mini Cooperu S vyjde šestkrát dráž. Skvělé zážitky nejsou vůbec zadarmo.
   

Mini Cooper (1963) 

Mini Cooper S (2004)
objem motoru (cm3) 1071 1598
výkon (kW/k) 51/70 120/163
Hmotnost (kg) 612 1140
rozměry d/š/v (mm) 3050/
1410/
1350
3655/
1690/
1415
rozvor (mm) 2040 2465
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,5 7,4
maximální rychlost (km/h) 145 216
cena 695 liber v roce 1963 660 000

Mini Cooper S má navíc otvor sání v kapotě

Bílé pruhy na kapotě jsou za příplatek. Oživením je i bíle lakovaná střecha a zrcátka

Příplatková sedmnáctipalcová kola dělají z Mini dospělé auto

Červené "S" na boku prozrazuje nejsilnější verzi

Kapota se zvedá i s maskou a předními světly

Dvojitou koncovku výfuku má jen Cooper S

V zatáčkách se naklání jen Mini-málně

V zatáčkách se cooperu líbí

Interiér je spíše hezký než praktický

Rodinné foto: děda s vnoučkem

Starý Mini váží sotva polovinu nového

Takhle vypadal znak Mini v dávné historii

Za xenonové světlo s ostřikovačem si v servisu naúčtují 18 tisíc korun

Dvanáctipalcová kola starého Mini patří k těm větším

I starý Mini měl koncovku výfuku uprostřed

Interiér starého cooperu je o poznání přehlednější

Narozdíl od nového cooperu je v podlaze kufru starého rezerva

Starý cooper nemá třetí dveře, stačit musí nízké víko

Původní výkon motoru není konečný, majitelé si ho podle libosti upraví

Světlo na staré Mini lze pořídit šestkrát levněji... za techniku BMW se platí

Na parkoviště pro tři dospělá auta se hravě poskládá šest Mini

Interiér nejstarších Mini

Mini z 50. let čeká na renovaci

Mr. Bean se svým Mini pořídíl výhodně sedací soupravu

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

První jízda novým Fordem Focus. Zas jezdí skvěle a má zajímavou cenu

Ford Focus

Skvělé svezení za skvělou cenu, nový Ford Focus se zase povedl. Po dvaceti letech od uvedení přelomové první generace...

Najdete na iDNES.cz