Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mini versus Mini - souboj generací

  15:57aktualizováno  15:57
Některé věci se nemění. Kdo se chce v Mini dostat na zadní sedadla, musí počítat s komplikacemi. "Nejdřív vsunout pravou nohu, pak zadek a pak všechno ostatní," radí Martin Voráč z pražského Mini klubu, majitel dvacetiletého vozítka, ve kterém dokázal Mr. Bean odstěhovat půl obchodního domu.

Stejnou dávkou nonšalance je třeba použít při obsazování zadních sedadel také u nejnovější generace Mini, vyráběného pod dohledem BMW. Mají oba vozy vůbec ještě něco společného?

Staré Mini není lenochod

Letos oslaví původní Mini 45. narozeniny a jeho tvary jako by vůbec nestárly. Auto, které se přestalo vyrábět teprve před čtyřmi roky, má dodnes miliony obdivovatelů po celém světě.

Může se hodit

Široká nabídka nových      i ojetých miniautomobilů www.automodul.cz

Jeho konstruktér, Alexandr Constantin Issigonis, je ve všech publikacích popisován jako "Turek řeckého původu, který třikrát propadl z matematiky". A legendy, jak Mini vzniklo, existují nejméně tři.

Vedle nového Mini působí to staré jako o dvě třídy mladší sourozenec se subtilní postavičkou. Však také váží polovinu toho, co musí na na kolech uvézt současný model.

Přesto, že byl v době svého vzniku považován za prostorový zázrak, z dnešního pohledu je v něm místa poskrovnu. Hlavně na zadních sedadlech není kam složit nohy a křehká stavba karoserie spolu s nízko posazenými sedadly neposkytuje pasažérům pocit bezpečí.

Majitelé větších vozů na něj vesměs pohlížejí jako na obtížný hmyz, který je třeba rychle předjet, aby je náhodou někde v kopci nezdržoval. Kdo chce staré Mini vyprovokovat k závodění, může zažít horké chvilky.

Poslední  verze s motorem 1.3 měla vícebodové vstřikování, jela maximálně stopadesátkou  a na stovku akcelerovala za necelých třináct vteřin. Sportovní Coopery S dokázaly v hluboké minulosti pod 12 vteřin zrychlit i s motorem 970 cm3.

I když fanoušci původního Mini s ním dokážou projet půl světa, pro dlouhé cesty auto určené není. Jízda vzbuzuje stejně euforické pocity, jako pouťové závody motokár. Se vším všudy, co k tomu patří, včetně velmi tvrdého podvozku a výborné jízdní stability.

Test Mini One D

Honorace nastupuje

Těžko si lze představit, že by nástupce Mini od BMW, poprvé představený v roce 2001,  mohl vypadat lépe. Dokonce i skalní příznivci původního typu vzali nové Mini na milost a pokud mu něco vyčítají, pak je to razantní přechod od lidového auta do luxusní kategorie.

Jestliže airbag řidiče představoval pro staré Mini v roce 1996 malou revoluci, nové Mini jich má šestkrát tolik, k tomu posilovač řízení a stabilizační program podvozku ESP nebo klimatizaci.

Obě generace Mini však spojuje specifický pocit z jízdy. Také nové Mini se řídí trochu jako motokára, i když v něm řidič sedí o poznání výš nad silnicí. A přesto, že testovaný Mini Cooper S má podle současných měřítek hodně tvrdé pérování, ve srovnání s původním typem je jeho podvozek velmi komfortní.

Zásadní rozdíl je i v akustické kulise uvnitř vozu. Kdo svému motoru rád naslouchá, užije si více ve starém Mini. Jeho zvuk je jasně dominantní a dokáže se prosadit i proti zajímavé konverzaci pasažérů. Při delší jízdě začíná být hluk trochu obtížný, při ještě delší jízdě může hučet v uších i v hlavě.

V novém Mini je to o poznání větší nuda. Motor má sice nepatrně sportovní zvuk, ale velmi jemný, aby vyhověl současným předpisům. Nikoho neruší, posádka neohluchne, ale za srdce nechytne. Zato je možné procestovat celou Evropu bez toho, aby člověk musel shánět "ušaře".

Společnou vlastností obou vozů  je miniaturní kufr. Zatímco se ale do původního modelu vejde plnohodnotná rezerva, nové Mini má pouze lepicí soupravu pro případnou opravu.

Právě kola odlišují obě generace  nejvíce. Dokládají tak posun Mini od "lidového" vozítka k drahé lifestylové hračce.  Zatímco původní Mini měl malé desetipalcové ráfky a postupem desetiletí se vypracoval až k třináctipalcovým, kola nového modelu začínají na patnácti palcích a testovaný Cooper S měl kola dokonce sedmnáctipalcová.

Představa, že by si na zimní pneumatiky měl ušetřit student ze svého stipendia, je hodně přitažená za vlasy.

Také rozdíly v cenách servisu jsou markantní. Zatímco s původním modelem jezdí jeho majitelé převážně do klubových opraven, kde se ceny pohybují na úrovni běžných aut, značkový servis pro nové Mini účtuje ceny jako pro vozy BMW. Například v Praze tak vyjde hodinová sazba na 1400 korun.

A jestliže se světlomet do Issigonisova Mini dá koupit za cenu kolem 3000 korun, xenonové světlo testovaného Mini Cooperu S vyjde šestkrát dráž. Skvělé zážitky nejsou vůbec zadarmo.
   

Mini Cooper (1963) 

Mini Cooper S (2004)
objem motoru (cm3) 1071 1598
výkon (kW/k) 51/70 120/163
Hmotnost (kg) 612 1140
rozměry d/š/v (mm) 3050/
1410/
1350
3655/
1690/
1415
rozvor (mm) 2040 2465
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,5 7,4
maximální rychlost (km/h) 145 216
cena 695 liber v roce 1963 660 000

Mini Cooper S má navíc otvor sání v kapotě

Bílé pruhy na kapotě jsou za příplatek. Oživením je i bíle lakovaná střecha a zrcátka

Příplatková sedmnáctipalcová kola dělají z Mini dospělé auto

Červené "S" na boku prozrazuje nejsilnější verzi

Kapota se zvedá i s maskou a předními světly

Dvojitou koncovku výfuku má jen Cooper S

V zatáčkách se naklání jen Mini-málně

V zatáčkách se cooperu líbí

Interiér je spíše hezký než praktický

Rodinné foto: děda s vnoučkem

Starý Mini váží sotva polovinu nového

Takhle vypadal znak Mini v dávné historii

Za xenonové světlo s ostřikovačem si v servisu naúčtují 18 tisíc korun

Dvanáctipalcová kola starého Mini patří k těm větším

I starý Mini měl koncovku výfuku uprostřed

Interiér starého cooperu je o poznání přehlednější

Narozdíl od nového cooperu je v podlaze kufru starého rezerva

Starý cooper nemá třetí dveře, stačit musí nízké víko

Původní výkon motoru není konečný, majitelé si ho podle libosti upraví

Světlo na staré Mini lze pořídit šestkrát levněji... za techniku BMW se platí

Na parkoviště pro tři dospělá auta se hravě poskládá šest Mini

Interiér nejstarších Mini

Mini z 50. let čeká na renovaci

Mr. Bean se svým Mini pořídíl výhodně sedací soupravu

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.