Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miniaturizace po japonsku: první kilometry s Mazdou 2

aktualizováno 
Japonská automobilka projevila odvahu: vzala starý model Mazda 2, zcela změnila jeho vzhled, zmenšila jej, odlehčila karoserii a neoficiálně i cenu. Vydala se tedy opačným směrem než většina konkurence. Centimetrů dokonce oproti předchůdkyni ubylo.

Zatímco všechny automobilky přidávají svým novinkám centimetry do délky a kilogramy na váze, Mazda se zmenšila. Prospělo jí to?

Vyzkoušeli jsme ji při prvních testovacích kilometrech na testovacím okruhu rakouského autoklubu ÖAMTC v Teesdorfu u Vídně. Proč právě tam? Ne, že by snad auto konkurující české fabii mělo závodní ambice, ale nemá ještě homologaci pro jízdu v běžném provozu.

Výborné jízdní vlastnosti
Co se týče jízdních vlastností, ergonomie ovládání a zpracování interiéru a exteriéru - ty zaslouží hodnocení výborné.

Ani na velmi technické testovací trati se záludnými "vracečkami“, houpavými horizonty, navíc komplikované rozestavěnými kužely, se nepodařilo malé autíčko dostat do úzkých.

Podvozek toho snese hodně, řízení je naprosto přesné a komunikativní - vůbec netrpí přeposilovaností, která trápí italské či francouzské konkurenty.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda můžete koupit na www.automodul.cz

Vzhled hodnotit nebudeme, ale subjektivně je sportovněji střižená novinka s prolisy karoserie a "svalnatými“ blatníky úplně jiná než krabicoidní současná generace. Pravda, zase se do ní tolik nevejde.

Japonští konstruktéři se však rozhodli rezignovat na tento aspekt a stvořili stroj podle své filozofie zoom-zoom. Že nevíte, stejně jako většina televizních diváků, co vlastně tenhle reklamní slogan znamená?

"Zjednodušeně řečeno, vyjadřuje hravost, radost z jízdy. Japonští kluci totiž při hraní s autíčky vydávají takovéhle zvuky,“ vysvětluje česká zástupkyně Mazdy Markéta Kuklová.

Menší a ještě lehčí
Nová Mazda 2 měří 3885 milimetrů, o čtyři centimetry méně než předchozí generace, při zachování rozvoru 2490 mm.

Váží dokonce o metrák méně - s benzinovým motorem 1.6 pouhých 960 kilogramů (pro srovnání: Škoda Fabia měří 3992 mm, s nejslabším motorem 1.2 váží 1040 kg). Jak toho v Mazdě dosáhli?

"Klíčem je použití vysokopevnostních lehkých ocelí, hlavně na středové sloupky a výztuhu střechy. Jen na karoserii se ušetřilo 22 kg váhy, na zadních sedačkách pět kilo, stejně jako na výfuku,“ vysvětlil konstruktér auta Mitsuru Wakiie.

Podle něj to však neznamená nižší tuhost karoserie - díky výsledkům nárazových testů prováděných v továrně si konstruktéři věří na maximálních pět hvězdiček v testech EuroNCAP.

Co se týče motorů, zatím budou nabízeny pouze tři benzinové: dva d objemem 1,3 (s výkonem 55 nebo 63 kilowattů; slabší je "seškrcen“ elektronicky) a jedna šestnáctistovka se 76 kW. Turbodiesel 1,4 MZCD by měl přijít na trh až v příštím roce.

Uvnitř je dost místa
Přestože Mazda 2 vypadá zvenku jako malá, uvnitř je srovnatelná s konkurenty. Prostoru uvnitř nabízí na předních i na zadních sedadlech o tři centimetry méně než nová fabia, do výšky nad sedadlem je o pouhých šest milimetrů nižší. V praxi to znamená, že se vpředu i vzadu bez problémů usadí i dlouhonohá 180centimetrová modelka.

Jediné, v čem kvůli sportovnější karoserii mazda zaostává, je velikost kufru - oproti fabii o 50 litrů. Jejích 250 litrů je dokonce ještě o osmnáct méně než u odcházející "dvojky“. Velmi příjemná je řadicí páka umístěná na vyvýšené středové konzole, takže je ideálně v dosahu řidiče.

Kolik bude stát?
To nejdůležitější, hlavně v extrémně citlivém Česku, bude však prodejní cena. Současný model žádné velké úspěchy neslavil právě kvůli její výši - základní verze stojí 310 tisíc korun.

To by se prý mělo velmi výrazně změnit a nová "dvojka“, která se začne prodávat od letošního září, by se měla pohybovat ve stejné hladině jako početná konkurence. Pak bychom těchto technicky vyspělých aut mohli na českých cestách vídat podstatně více než dosud.

Mazda 2 v číslech

motor

1.3 S-VT 63 kW

délka/šířka/výška/rozvor

3885/1695/1475/2490 mm
kufr 250 l
váha 955 kg
pneumatiky 175/65 R14, 185/55 R15, 195/45 R16

Mazda 2Mazda 2Mazda 2



Mazda 2Mazda 2Mazda 2



Mazda 2Mazda 2Mazda 2



Mazda 2Mazda 2Mazda 2



Mazda 2Mazda 2



Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.