Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Minískové slavili narozeniny

  16:30aktualizováno  16:30
Bezmála devět desítek majitelů legendárních anglických automobilů Mini Cooper se v sobotu sešlo v Telči na Jihlavsku.

Mini | foto: BMW

Přijeli z Česka, Maďarska, Polska, Slovenska a Rakouska, aby si připomněli výročí zahájení sériové výroby tohoto lidového vozu.

Automobily, které se řadě lidí vybaví hlavně jako vozítko Mr. Beana, začaly sjíždět z montážních linek 29. září 1959.

"Je to malé, roztomilé auto. Takový trabant západního světa," řekl s úsměvem Martin Suchánek z brněnského Mini Fan Clubu.

Mini vzniklo v době palivové krize jako levné vozidlo s malou spotřebou a přes počáteční rozpaky si s postupem let získalo značnou popularitu. Poslední mini vyjelo z továrny v říjnu 2000 a mělo výrobní číslo 5 387 862.

"Je to auto, které nikdo neukradne, nepoškodí a každý si ho všimne," řekl  Rosťa Škubník z Opavy. Mini má už 25 let. Podle něj je to záležitost mužské ješitnosti - mít něco pěkného, co nemá každý.

"Zatím se mini dá ještě celkem sehnat, ale stává se vzácnějším a vzácnějším. Auta poměrně rychle rezavěla," podotkl Suchánek.

Sběratelé v Česku pečují o více než 200 mini. Za pěkný a funkční vůz se podle Suchánka platí i přes 100 000 korun a nejstarší typy nebo ty, které mají závodní historii, mohou stát i tři čtvrtě milionu. Náhradní díly se dají bez problémů objednat v Anglii - jsou levnější než na české škodovky, řekl.

Autíčka, často typicky tmavozelená nebo červená s bílou střechou, zaplnila historické náměstí Zachariáše z Hradce v Telči a vyvolávala obdiv u místních i turistů. Pak začala rallye z Telče do České Kanady. Mini zdolávala více než 90 kilometrů dlouhou trať kolem jihočeského hradu Landštejn.

Mezinárodní setkání mini se v Česku konalo podesáté, jeho místo se každý rok mění. Ještě větší srazy se pořádají v zahraničí.

Do Dánska se letos sjelo přes 800 aut Mini z celého světa. Každých pět let se setkání konají ve Velké Británii, kterých se účastní desetitisíce vozů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.