Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo dopravy chce povolit na dálnicích 160 km/h

  12:07aktualizováno  27. února 18:23
Ministerstvo dopravy chce zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnicích na 160 kilometrů v hodině. Návrh chce ve druhé polovině roku vložit do novely zákona o silničním provozu. Změně by měla předcházet diskuse dopravních odborníků, oznámil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ministerstvo dopravy chce na dálnicích povolit stošedesátku | foto: iDNES.cz

"Otevřeli jsme několik nových úseků dálnic, které mají takové parametry, že by tam stošedesátka byla možná," řekl Hanzelka. Podle něj má nyní ministerstvo dvě možnosti.

Může v zákoně ponechat maximální rychlost 130 kilometrů za hodinu a doplnit větu "pokud není značením uvedeno jinak", což by umožnilo v dotčených úsecích umístit značky s číslicí 160. Druhou možností je zvýšit povolenou rychlost obecně na 160 a poté ji omezovat značkami.

Ministerstvo tak následuje příkladu Rakouska, které nyní na některých úsecích dálnic stejnou rychlost testuje. Nejdále je v tomto ohledu Německo, které je v Evropě známé kvalitou své dálniční sítě. Rychlost na dálnicích v Německu není zákonem omezená vůbec, doporučuje se ale jezdit maximálně 130 kilometrů v hodině.

O možném zvýšení rychlostního limitu na dálnicích se diskutovalo už v souvislosti s novým silničním zákonem, který platí od loňského července, nakonec se vyšší rychlost na dálnicích prosadit nepodařilo.

V názoru na rychlostní omezení na dálnici nejsou jednotní politici ani veřejnost. Podle nedávno zveřejněného průzkumu polovina řidičů soudí, že současný rychlostní limit 130 kilometrů v hodině vede k větší bezpečnosti, druhá polovina považuje jeho účinek za zanedbatelný. VÍCE ČTĚTE ZDE...

ANKETA: Souhlasíte se zvýšením dálničního rychlostního limitu na 160 km/h? Hlasujte...

Experti jsou proti
Jenže u dopravních expertů to ministr Řebíček nebude mít jednoduché. Někteří připouštějí, že nově postavené dálnice - třeba u Plzně nebo u Ústí nad Labem - podmínky pro rychlejší jízdu splňují. Zároveň však dodávají, že Česko by postupovalo opačně než ostatní evropské státy.

"Ve všech evropských zemích kromě Německa se na dálnicích jezdí maximálně stotřicítkou. Spíš je to ještě méně,“ řekl Václav Špička z Autoklubu České republiky.

"Navíc i v Německu je rychlost 130 kilometrů v hodině jen doporučená a na řadě dálnic jsou značky, které nepovolují ani to,“ upozornil.

Jaroslav Heindrich z Centra dopravního výzkumu soudí, že pokud by už měla vyšší rychlost v Česku platit, muselo by se vymezit, kdy by tak mohli řidiči jezdit. "Šlo by to jen za ideálních podmínek, kdy je perfektně vidět a silnice je úplně suchá. V opačném případě by se na dálnicích výrazně snížila bezpečnost,“ varuje Heinrich.

Ministerstvo dopravy včera argumentovalo, že podobná diskuse o zvýšení rychlosti na dálnicích probíhá i v Rakousku. A první testy podle něj ukazují, že vyšší rychlost neznamená více nehod. Jenže to není úplně pravda.

Rakouské úřady totiž test provedly jen na zhruba patnáctikilometrovém úseku a rychlost, kterou se zde mohlo jezdit, se měnila. Třeba v noci se zde mohlo jezdit jen 110 kilometrů v hodině a při špatném počasí jen osmdesátkou.

MF DNES si navíc nechala spočítat, o kolik se prodlouží brzdná dráha u řidičů, kteří jedou 130 v hodině, oproti těm, kteří mají na tachometru o 30 kilometrů víc. "I na suché silnici se brzdná dráha prodlouží téměř o padesát metrů. Na mokré vozovce je to ještě horší,“ řekl dopravní specialista Stanislav Huml.

Přes nesouhlas expertů by mohl Řebíček s návrhem v parlamentu uspět. "Neměl bych s tím problém, pokud by to platilo v úsecích, které by pro takovou rychlost splňovaly všechny podmínky,“ řekl třeba Miloslav Kala z ČSSD. Stejně se vyjádřil i někdejší ministr dopravy a poslanec za KDU-ČSL Milan Šimonovský.

Limity v Evropě
maximální povolená rychlost na dálnicích

Dánsko

110 km/h
Polsko 110 km/h
Velká Británie 112 km/h
Španělsko 120 km/h
Švýcarsko 120 km/h
Francie 130 km/h
Itálie 130 km/h
Rakousko 130 km/h

Německo

rychlost není omezená (doporučená je 130 km/h)

Brzdná dráha při rychlosti 130 km/h

suchá vozovka: až 48 m reakční doba + 93 m brzdná dráha
mokrá vozovka: až 48 m reakční doba + 119 m brzdná dráha
při rychlosti 160 km/h
suchá vozovka: 60 m + 141 m
mokrá vozovka: 60 m + 180 m

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.