Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimáky by měly být povinné bez výjimky, plánuje ministr dopravy

  19:41aktualizováno  19:41
Povinnost mít zimní pneumatiky na autě by měla podle ministra dopravy Pavla Dobeše platit pro motoristy bez výjimky. Nyní je musejí mít auta jen za zhoršených podmínek. Ministerstvo dopravy v tomto duchu navrhne novelu zákona, která přispěje k bezpečnosti silničního provozu a řidičům odpadne i nejistota ohledně správného zvolení typu pneumatik.
Zimní gumy s postupem času ztrácejí své vlastnosti. Odborníci doporučují je vyměnit po čtyřech letech.

Zimní gumy s postupem času ztrácejí své vlastnosti. Odborníci doporučují je vyměnit po čtyřech letech. | foto: iDNES.cz

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka s případnou úpravou zákona o silničním provozu souhlasí dopravní policie. Ministerstvo spolu s ní a krajskými úřady navrhne, aby novela byla zařazena do legislativního plánu ministerstva pro roky 2013 a 2014. "Současné znění bude upraveno tak, aby povinnost mít zimní pneumatiky byla stanovena bez výjimky," uvedl Dobeš.

Podle novely, která platí od loňského listopadu, mají motoristé povinnost mít na autě zimní pneumatiky, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze během jízdy očekávat. Podle Dobeše se ale objevila řada otázek a interpretací týkajících se hlavně podmínek, za kterých se musí zimní pneumatiky používat. "Současné znění zákona by v budoucnu mohlo v praxi působit problémy řidičům i správním orgánům," uvedl mluvčí. "Navrhovaná změna by neměla řidiče příliš finančně zatížit, protože zimní výbavu měli povinnou už v loni," dodal Martin Novák.

Zimní pneumatiky mají nejen hrubší vzorek, ale i měkčí směs, která lépe drží na vozovce při nízkých teplotách. Obecně odborníci doporučují přezouvat, když teplota dlouhodobě klesne pod sedm stupňů. Hloubka vzorku by měla být nejméně čtyři mm, stáří gum maximálně čtyři až pět let a zimní pneumatiky mají být na všech čtyřech kolech. Při nižší hloubce vzorku ztrácí pneumatika své vlastnosti na sněhové pokrývce a mizí i takzvaný samočisticí efekt nezbytný pro jízdu na sněhu.

"Zimní pneumatiky mají díky měkčí běhounové směsi mnohem větší stabilitu na vlhkém povrchu, lépe odolávají nežádoucímu aquaplaningu a i na suchém povrchu mají až o 30 % kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami, použitými za zimních podmínek," vysvětluje Bridgestone. "Všechny výhody zimních pneumatik začínají platit už při teplotách pod 7° C," uvádí renomovaný výrobce pneumatik.

Ještě předminulou zimní sezonu byly zimní pneumatiky povinné jen na úsecích vyznačených dopravní značkou "zimní výbava". Značka platí i nadále, na vybraných úsecích je tak nutné použít zimní gumy za každého počasí.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Najdete na iDNES.cz