Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimáky by měly být povinné bez výjimky, plánuje ministr dopravy

  19:41aktualizováno  19:41
Povinnost mít zimní pneumatiky na autě by měla podle ministra dopravy Pavla Dobeše platit pro motoristy bez výjimky. Nyní je musejí mít auta jen za zhoršených podmínek. Ministerstvo dopravy v tomto duchu navrhne novelu zákona, která přispěje k bezpečnosti silničního provozu a řidičům odpadne i nejistota ohledně správného zvolení typu pneumatik.
Zimní gumy s postupem času ztrácejí své vlastnosti. Odborníci doporučují je vyměnit po čtyřech letech.

Zimní gumy s postupem času ztrácejí své vlastnosti. Odborníci doporučují je vyměnit po čtyřech letech. | foto: iDNES.cz

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka s případnou úpravou zákona o silničním provozu souhlasí dopravní policie. Ministerstvo spolu s ní a krajskými úřady navrhne, aby novela byla zařazena do legislativního plánu ministerstva pro roky 2013 a 2014. "Současné znění bude upraveno tak, aby povinnost mít zimní pneumatiky byla stanovena bez výjimky," uvedl Dobeš.

Podle novely, která platí od loňského listopadu, mají motoristé povinnost mít na autě zimní pneumatiky, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze během jízdy očekávat. Podle Dobeše se ale objevila řada otázek a interpretací týkajících se hlavně podmínek, za kterých se musí zimní pneumatiky používat. "Současné znění zákona by v budoucnu mohlo v praxi působit problémy řidičům i správním orgánům," uvedl mluvčí. "Navrhovaná změna by neměla řidiče příliš finančně zatížit, protože zimní výbavu měli povinnou už v loni," dodal Martin Novák.

Zimní pneumatiky mají nejen hrubší vzorek, ale i měkčí směs, která lépe drží na vozovce při nízkých teplotách. Obecně odborníci doporučují přezouvat, když teplota dlouhodobě klesne pod sedm stupňů. Hloubka vzorku by měla být nejméně čtyři mm, stáří gum maximálně čtyři až pět let a zimní pneumatiky mají být na všech čtyřech kolech. Při nižší hloubce vzorku ztrácí pneumatika své vlastnosti na sněhové pokrývce a mizí i takzvaný samočisticí efekt nezbytný pro jízdu na sněhu.

"Zimní pneumatiky mají díky měkčí běhounové směsi mnohem větší stabilitu na vlhkém povrchu, lépe odolávají nežádoucímu aquaplaningu a i na suchém povrchu mají až o 30 % kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami, použitými za zimních podmínek," vysvětluje Bridgestone. "Všechny výhody zimních pneumatik začínají platit už při teplotách pod 7° C," uvádí renomovaný výrobce pneumatik.

Ještě předminulou zimní sezonu byly zimní pneumatiky povinné jen na úsecích vyznačených dopravní značkou "zimní výbava". Značka platí i nadále, na vybraných úsecích je tak nutné použít zimní gumy za každého počasí.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Transit 2.2 L1H1...
Ford Transit 2.2 L1H1...

r.v. 2011, naj. 155 000 km, diesel
289 190 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.