Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministr Langer chce zpřísnit obchod s autovraky a součástkami

aktualizováno 
Ministerstvo vnitra chce kvůli kradeným autům a součástkám z nich zpřísnit kontrolu na vrakovištích a zavést podrobné evidenční prohlídky. Vyplývá to z materiálu, který ve středu předloží vládě ministr vnitra Ivan Langer. Návrh už měl ministr připravený minulý měsíc, na jednání se nakonec nedostal. Krádeže motorových vozidel, věcí z nich a součástek tvoří téměř čtvrtinu celkové kriminality v ČR.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír KubešMF DNES

Langer například navrhuje zakázat výkup autovraků nebo jejich částí bez dokladu původu, nebo zavést povinnost přesně identifikovat autovrak a jeho podstatné části určené k prodeji, aby bylo možné dohledat jejich původ.

Pokud nepůjde původ havarovaného auta nebo jeho části doložit, nemohly by se již použít a musely by se zničit.

Důvodem je zkušenost řady policistů, kteří podle materiálu na vrakovištích často nacházejí části vozidel s odstraněnými či pozměněnými VIN kódy (Vehicle identification number - identifikační číslo vozidla). Výjimkou nejsou ani součástky z ukradených aut a vraků, které nebyly odhlášeny z evidence motorových vozidel, a to včetně dokladů a registračních značek.

Kontrolované provozovny také většinou nemají povolení k nakládání s odpady a autovraky vykupují lidé bez řádného oprávnění, kteří pak vyřazená vozidla nabízejí k prodeji na náhradní díly.

Zákon by měl také přesně definovat, co to je totálně havarované vozidlo. Ta by se likvidovala a nesměla by se využít ani na součástky.

Dalším krokem k omezení krádeží aut a obchodování s nimi by měly být důkladnější evidenční prohlídky. Ty se nyní provádějí v rámci technické prohlídky, kdy pracovníci stanic technické kontroly (STK) kontrolují, zda údaje o autě uvedené v dokladech odpovídají reálnému stavu.

"Současné metody používané v STK již nejsou dostatečné pro prověrku identity vozidla a jeho částí," konstatuje ale ministerstvo. Technici totiž často nevědí, kde mají identifikační údaje hledat, nerozumí složitým kódům a u moderních aut se k nim ani nemohou dostat.

"Částečně i v důsledku této skutečnosti jsou dnes v registrech evidována i taková vozidla, která vykazují zásahy do identifikačních znaků, chybějící identifikační znaky nebo zjevný nesoulad identifikačních znaků s doklady či registrem, a to i přesto, že prošla několika technickými kontrolami, jejichž součástí je ze zákona i evidenční kontrola," uvádí materiál, který posoudí vláda.

Opačným problémem jsou pak případy, kdy policie odhaluje kradená auta, jejichž identifikační údaje sice souhlasí s registrem a doklady, ale přesto nejsou původní a po krádeži byla změněna. "Zcela běžnou praxí jsou opravy vozidel pomocí dílů bez možnosti identifikace jejich původu, kdy množství vyměněných náhradních dílů leckdy převyšuje i počet původních dílů vozidla," konstatuje ministerstvo.

Evidenční kontroly by se proto měly rozšířit tak, aby zjistily skutečný stav auta. Podobnou praxi prý již zavedlo například Maďarsko, Holandsko nebo Slovensko. O takzvané povinné kontrole originality se prý již jedná v rámci chystané novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.