"Komu se podaří koupit rok starou a opravdu kvalitní ojetinu, ten ušetří dvacet až třicet procent a u některých značek i více ve srovnání s motoristou, který se rozhodl pro nový vůz," doplňuje Pánek.
Může se hoditŠiroká online nabídka |
Ten míní, že tři stovky tisíc korun v kapse opravňují žádat výborné auto se všemi předpoklady perspektivního užívání. "To znamená vůz uvedený poprvé do provozu v tuzemsku, pravidelně udržovaný ve značkových servisech a nehavarovaný, případně jen po malé havárii odborně opravený v kvalitní dílně," radí Tomáš Pánek.
Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax, však upozorňuje, že i při všeobecně známém přetlaku ojetin je právě trh s kvalitními auty v ceně kolem 300 tisíc korun v Česku nenasycený.
K hlavním rizikům staršího, třeba jen ročního vozu patří především nikdy bezvýhradně nevyloučitelná možnost, že je kradený či opravený nebo sestavený z několika jiných po těžké havárii. K rozhodujícím přednostem nového auta naopak patří zpravidla bezproblémový provoz pro první roky, až tříletá záruka a pocity, o nichž kupci nových vozů říkají, že by si je měl každý motorista aspoň jednou za život dopřát.
Ojetiny kolem 300 000 Kč podle EurotaxuPoznámka: Eurotax je švýcarská firma, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku ji výhradně zastupuje pražská společnost Mobil Data
Pramen: MOBIL DATA
Ceny srovnatelných ojetin v nabídce vybraných autobazarů (Kč)Poznámka: Ceny jsou z bazarů, které patří k nejznámějším v regionech, významné rozdíly v cenách zvláště v Českých Budějovicích obchodníci vysvělují nižší kupní sílou v jižních Čechách a tamní velkou oblibou osobních vozů značky Škoda, zatímco VW Golf je vyhledávaný - a tudíž o dost dražší - v Praze a v Brně
Pramen: MF DNES
Fabia drží v ceně dílů výhodu tuzemských vozů
Až na výjimky drží Škoda Fabia výhodu předchozích modelů tuzemských automobilů - náhradní díly má sice dražší než felicia, ale pořád ještě levnější než zahraniční vozy téže kategorie. Totéž platí o ceně hodiny práce značkového servisu.
Ke srovnání posloužily součástky, které se snadno poškodí i při menších kolizích, nebo zajímají zloděje. Takové škody často hradí majitel vozu z vlastní kapsy,neboť havarijní pojištění bývá spojené se spoluúčastí, která může být vyšší než vzniklá škoda.
Brzdové destičky jsou pak nejčastěji opotřebeným dílem, položka za alternátor slouží jako zajímavost. Cenu náhradního dílu ovlivňuje různý stupeň jeho kompletnosti. Například všechny svítilny na vozy Fiat Punto 1.2 jsou už ze skladu vybaveny žárovkami, zatímco u konkurence jsou bez žárovek.
Fiat má ve světlometu i mlhovku, a proto je výrazně dražší. U čelních skel je patrný značný cenový rozdíl mezi kusy vlepenými do karoserie či jen vloženými do profilovaného gumového těsnění, jako u Škody Felicia.
Výměna předního okna fabie se prodraží ještě o sadu lepidla a jiných náležitostí nutných k montáži, tedy o dalších 600 až 2000 korun. Renault rovněž dodává okno bez lepidla, ale s jistým příslušenstvím, například s lištami kolem skla.
To je navíc tónované, čiré importér nenabízí. Výrazně vyšší cena alternátoru pro fabii je dána jeho vysokým devadesátiampérovým - výkonem, který je nutný kvůli elektrohydraulickému posilovači řízení a elektrickým topným tělesům ve výměníku topení.
Tělíska zajišťují rychlejší dodávku teplého vzduchu do kabiny, alternátor je - na rozdíl od felicie - zahraniční výroby. Zatímco náhradní díly stojí po celé republice prakticky stejně, ceny servisních prací se výrazně liší a obecně jsou nejdražší v Praze. S rostoucí vzdáleností od hlavního města značně klesají.
Řada značkových opraven, jež jsou obvykle spojeny s prodejnou nových vozů, poskytuje slevy (nejčastěji desetiprocentní) lidem, kteří automobil zakoupili v jejich salonech. Nejlevnější bývá práce automechanika, dražší je klempířina a nejvíc stojí diagnostika.
Se zahájením prodeje fabií mnozí dealeři nevěděli, kolik budou účtovat za opravy. Většinou se ale shodli, že hodinová sazba bude u novinky stejná jako u octavie,tedy výš než u felicie. Někteří ale nečiní mezi škodovkami rozdíl - za práci mechanika zaplatí motorista stejně,ať přijede s felicií, fabií či octavií.
Ceny vybraných náhradních dílů testovaných automobilů (Kč)1)
Díl |
Škoda Fabia 1.4 |
Škoda Felicia 1.3 |
Opel Corsa 1.2 |
Fiat Punto 1.2 |
Renault Clio 1.2 |
čelní sklo |
2859 |
1899 |
6235 |
6581 |
6076 |
přední blatník |
2403 |
2048 |
3824 |
2646 |
2850 |
přední světlomet |
2293 |
2052 |
3197 |
6794 |
3264 |
přední nárazník |
3074 |
3001 |
8056 |
5154 |
5790 |
zadní nárazník |
3074 |
3001 |
7374 |
4942 |
6379 |
sdružená zadní svítilna |
1661 |
1529 |
1799/2051(2) |
3090/2995 (2) |
1978 |
brzdové destičky sada |
1893 |
675 |
1801 |
1615 |
1451 |
alternátor |
25 191 |
2856 |
15 146 |
6636 |
18 008 |
boční směrové světlo |
179 |
276 |
164 |
219 |
235 |
levé zpětné zrcátko |
1717 |
1785 |
2741 |
2571 |
3335 |
hodina práce |
290 až 560 |
220 až 560 |
420 až 700 |
350 až 490 |
350 až 710 |
Pramen: MF DNES
Značka/typ |
karoserie |
rok výroby |
cena (Kč) |
Audi A4 1.8 |
lim/4 |
1994 |
299 000 |
BMW 525 i |
lim/4 |
1994 |
291 000 |
Citroen Xsara 1.8 i 16V SX |
lim/5 |
1997 |
298 000 |
Fiat Brava 1.8 ELX |
lim/5 |
1998 |
300 000 |
Ford Escort 1.8 TD CLX |
lim/5 |
1997 |
298 000 |
Ford Mondeo 1.6 16V CLX |
lim/4 |
1997 |
299 000 |
Honda Civic 1.6 i ES |
lim/5 |
1997 |
296 000 |
Hyundai Lantra 1.6 i LS |
lim/4 |
1998 |
291 000 |
Mazda 323 F 1.5 i |
lim/5 |
1998 |
301 000 |
Nissan Primera 1.6 SLX |
lim/5 |
1997 |
293 000 |
Opel Vectra 1.6 GL |
lim/5 |
1997 |
298 000 |
Opel Omega 2.5 TD GL |
lim/4 |
1995 |
297 000 |
Peugeot 406 1.8 16V ST |
lim/4 |
1996 |
291 000 |
Renault Safrane 2.0 16V |
lim/5 |
1996 |
299 000 |
Škoda Octavia 1.6 LX |
lim/5 |
1998 |
294 000 |
VW Golf 1.4 |
lim/5 |
1998 |
296 000 |
Značka/typ |
karo série |
rok výroby |
AAA Auto Praha |
Mudra-Hošek Karlovy Vary |
Jelínek Brno |
Postl Frýdek-Místek |
Dvořák České Budějovice |
Audi A4 1.8 |
lim/4 |
1994 |
299 000 |
299 000 |
299 000 |
270 000 |
270 000 |
BMW 525 i |
lim/4 |
1994 |
280 000 |
306 000 |
290 000 |
250 000 |
170 000 |
Citroen Xsara |
lim/5 |
1997 |
210 000 |
280 000 |
270 000 |
220 000 |
200 000 |
Fiat Brava |
lim/5 |
1998 |
250 000 |
290 000 |
230 000 |
280 000 |
230 000 |
Ford Escort |
lim/5 |
1997 |
240 000 |
270 000 |
240 000 |
270 000 |
190 000 |
Ford Mondeo |
lim/4 |
1997 |
299 000 |
300 000 |
310 000 |
290 000 |
240 000 |
Honda Civic |
lim/5 |
1997 |
250 000 |
270 000 |
250 000 |
270 000 |
220 000 |
Hyundai Lantra |
lim/4 |
1998 |
240 000 |
250 000 |
230 000 |
220 000 |
150 000 |
Mazda 323 F 1,5 i |
lim/5 |
1998 |
320 000 |
300 000 |
299 000 |
300 000 |
250 000 |
Nissan Primera |
lim/5 |
1997 |
270 000 |
280 000 |
290 000 |
250 000 |
220 000 |
Opel Vectra |
lim/5 |
1997 |
299 000 |
290 000 |
310 000 |
275 000 |
220 000 |
Opel Omega |
lim/4 |
1995 |
270 000 |
250 000 |
290 000 |
250 000 |
220 000 |
Peugeot 406 |
lim/4 |
1996 |
280 000 |
300 000 |
270 000 |
270 000 |
260 000 |
Renault Safrane |
lim/5 |
1996 |
240 000 |
230 000 |
240 000 |
220 000 |
220 000 |
Škoda Octavia |
lim/5 |
1998 |
270 000 |
280 000 |
260 000 |
270 000 |
320 000 |
VW Golf 1.4 |
lim/5 |
1998 |
380 000 |
270 000 |
365 000 |
280 000 |
260 000 |
Fiat Punto |