Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo pro přecházení není přechod. Chodec na něm nemá přednost

  11:00aktualizováno  11:00
Klasické zebry na některých místech nahrazují takzvaná místa pro přecházení. Přechody totiž podle odborníků vyvolávají pocit falešného bezpečí a chodci se po nich riskantně vrhají před auta. Na místech pro přecházení musí být opatrnější. Na rozdíl od klasického přechodu na nich nemá chodec přednost před autem.

Místo pro přecházení | foto: Městská policie Plzeň

Stalo se vám, že chcete přejít silnici, ale chybí zebra, i když tam ještě nedávno byla? Zřejmě stojíte na takzvaném místě pro přecházení. Smysl je stejný jako u přechodu, ale řidič na něm přednost nedává. Přesto mají být pro chodce bezpečnější.

Jeden takový přechod-nepřechod mají nově v Benešově. Místo pro přecházení je v Tyršově ulici mezi dvěma klasickými přechody, které jsou od sebe několik stovek metrů.

"Problém je, že přechody nesmějí být podle nové normy z roku 2006 ve vzdálenosti kratší než padesát metrů. A tak jsme v Tyršově ulici z jednoho udělali místo pro přecházení," vysvětlil místostarosta Roman Tichovský. Další je u hřbitova a nové vznikne i ve vedlejší ulici u zadního vchodu do nemocnice, kde není velký provoz.

Žádná absolutní přednost

Názory na tuto novinku jsou různé. Podle Tichovského je to pro chodce bezpečnější. "Lidé si často myslí, že na přechodu mají absolutní přednost, a vrhají se na ně nebezpečně. U míst pro přecházení si musí dávat velký pozor," řekl.

Podle dopravního experta Jaroslava Hořína jsou naopak zbytečná. Spousta lidí ani neví, co místo pro přecházení znamená. "Jestli je v zákoně, že chodec je povinen použít přechod, chtějme, aby opravdu lidé chodili po přechodech," upozornil. Tento nový model je podle něj převzatý ze zahraničí.

"Tam mají čtyři druhy přechodů a na každém platí něco jiného. Jsem vyznavač toho, že čím méně budeme mít komplikovaná pravidla silničního provozu, tím lépe. Když bude existovat několik variant, které se budou lišit v detailech, nikdo nebude vědět, co to znamená," míní Hořín.

Osvětlený silniční přechod v Desné.

Osvětlený silniční přechod v Desné.

S ním souhlasí i Josef Slabý, majitel autoškoly v Sedlci-Prčici na Příbramsku. "Podle mě jsou místa pro přecházení nebezpečná. Polovina lidí neví, že to není přechod a neplatí tu stejná pravidla. Neustále se vymýšlí novinky, ale lidé v tom mají spíš guláš," míní Slabý. Upozorňuje na to, že leckde jsou přechody přes les upozornění nebezpečné. "Například v Sedlčanech se přechod ztrácí mezi různými ukazateli rychlosti a semafory. Řidič tam sleduje vše možné, jen ne chodce," upozornil.

Města o nové možnosti zatím moc nevědí

Ve středočeském kraji míst pro přecházení zatím moc není, města o nové možnosti zatímmoc nevědí. "Ještě jsme se s nimi nesetkali, ale například v centru Berouna jsou dva zvýšené retardéry, po kterých lidé přecházejí, ale nejedná se o klasický přechod pro chodce," doplnila dopravní inženýrka z berounské policie Sabina Burdová.

Místo pro přecházení není zebra

Přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pro přecházení chodců a označené příslušnou dopravní značkou. Je určen pro přecházení vozovky, případně i jiných jízdních pásů. Každý přechod pro chodce musí být na vozovce vyznačen vodorovným dopravním značením (zebrou). Na přechodu má chodec přednost před auty.

Místa na přecházení nejsou označená a chodci na nich přednost nemají. Slouží pouze pro snadnější překonání silnice a mívají podobu ostrůvku nebo bezbariérového sníženého okraje chodníku

"Místa pro přecházení jsou stavebně upravené úseky místní komunikace, které usnadňují přecházení chodců přes komunikaci. Místa pro přecházení vytvářejí pro chodce častější možnost přechodu přes komunikaci, nenahrazují ale přechody pro chodce," říká norma ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací.

Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou, musí chodec podle zákona přecházet jen na těchto místech.


Autoři: ,




Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.