Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo řízení si na dálnici přečteme noviny, stačí se zařadit do autovlaku

aktualizováno 
Auta bez řidičů, která vídáme v sci-fi filmech, se možná brzy stanou realitou. Evropská unie se totiž zasazuje o vývoj systému, který by umožnil automatickou jízdu po dálnici v uspořádané koloně. Řidiči by si tak při jízdě na dálnici mohli třeba číst noviny.

Nový projekt EU jménem SARTRE má za úkol vyvinout systém, díky němuž budou auta schopna jezdit po dálnicích v jakýchsi autovlacích. Zkratka znamená Safe Road Trains for the Environment - tedy "bezpečné autovlaky pro životní prostředí".

SARTRE

Projekt částečně financuje Evropská komise a jeho vedení má na starosti společnost Ricardo UK. Účastnit se budou i další firmy - španělské IDIADA a Robotiker-Tecnalia, německý Institut für Kraftfahrwesen Aachen, a švédské SP Techical Reserarch Institute, Volvo Car Corporation a Volvo Technology.

Jak název napovídá, hlavními úkoly je zvýšit bezpečnost provozu a také snížit dopad automobilové dopravy na životní prostředí. Projekt má naučit auta jezdit po dálnici ve velmi těsné koloně.

Auta se mají po dálnicí pohybovat v šesti, až osmičlenných vláčcích. V čele kolony jede vůz se zkušeným řidičem, třeba šoférem taxíků, autobusů nebo náklaďáků. Řidiči na dálnici zadají do navigace svůj cíl a ona je navede k nejbližšímu dálničnímu vlaku. Řidič se zařadí na konec kolony a v tu chvíli převezme řízení autopilot. Jediný, kdo bude v koloně řídit, bude šofér vedoucího vozu, ostatní auta se s jeho vozem bezdrátově spojí a přebírají pokyny k řízení od něj.

Projekt SARTRE pro automatickou jízdu po dálnici

Automobily pojedou v těsné blízkosti, čímž mají na dálnici nejen ušetřit místo, ale především uspořit palivo. Pojedou totiž v "závětří", a mají tak uspořit až 20 % pohonných hmot. Když se bude řidič blížit k místu sjezdu z dálnice, jednoduše od automatu převezme řízení, opustí pruh a pojede dál podle svého. Auta v koloně pak jen vzniklou mezeru uzavřou.

Projekt SARTRE pro automatickou jízdu po dálnici

Systém nepotřebuje žádné úpravy současných dálnic, jen patřičně vybavená vozidla. Auta, která nebudou systémem pro automatické navádění a řízení osazena, budou jednoduše jezdit stejně jako dnes. První reálné testy se mají uskutečnit někdy v roce 2011. Praktického nasazení bychom se pak mohli dočkat do deseti let.

Vzhledem k tomu, že veškeré potřebné technologie jsou prakticky dostupné již dnes, neměl by v tom být žádný problém. Adaptivní tempomaty, které udržují konstantní odstup od auta vpředu, jsou běžné již nějakou dobu. Objevují se systémy aktivního řízení, které dovedou vést auta oblouky na dálnicích i bez zásahu řidiče. Navigace jsou také běžně dostupnou součástí výbavy. Jde tedy jen o to, jak vyřešit spolupráci těchto systémů a bezdrátovou komunikaci mezi jednotlivými automobily. Vše musí být samozřejmě zcela spolehlivé a právě to bude hlavní úkol vývoje.

Projekt SARTRE pro automatickou jízdu po dálnici

Pravděpodobně je to první krůček na cestě k automatické jízdě po dálnicích. Velký háček totiž bude v potřebě vodícího vozidla malého konvoje. Jakým způsobem budou "kapitáni autovlaků" na daných trasách vybíráni, je otázkou. A při jejich absenci nemůže celý systém vůbec fungovat.

Otázkou také zůstává, jak bude ošetřena celková bezpečnost systému. Ten vlastně totiž počítá s tím, že všechny vozy v koloně budou v dobrém technickém stavu. Při jízdě v malých rozestupech budou mít i automaticky řízené elektronické systémy jen málo času třeba na panické brzdění. V takovém případě se pak může výrazně projevit technický stav daného vozidla a fakt, že ne každý vůz brzdí stejně. Nemluvě o tom, že každý má ještě nazuté jiné pneumatiky, které dovedou brzdné vlastnosti výrazně změnit.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...



Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz