Místo řízení si na dálnici přečteme noviny, stačí se zařadit do autovlaku

Auta bez řidičů, která vídáme v sci-fi filmech, se možná brzy stanou realitou. Evropská unie se totiž zasazuje o vývoj systému, který by umožnil automatickou jízdu po dálnici v uspořádané koloně. Řidiči by si tak při jízdě na dálnici mohli třeba číst noviny.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nový projekt EU jménem SARTRE má za úkol vyvinout systém, díky němuž budou auta schopna jezdit po dálnicích v jakýchsi autovlacích. Zkratka znamená Safe Road Trains for the Environment - tedy "bezpečné autovlaky pro životní prostředí".

SARTRE

Projekt částečně financuje Evropská komise a jeho vedení má na starosti společnost Ricardo UK. Účastnit se budou i další firmy - španělské IDIADA a Robotiker-Tecnalia, německý Institut für Kraftfahrwesen Aachen, a švédské SP Techical Reserarch Institute, Volvo Car Corporation a Volvo Technology.

Jak název napovídá, hlavními úkoly je zvýšit bezpečnost provozu a také snížit dopad automobilové dopravy na životní prostředí. Projekt má naučit auta jezdit po dálnici ve velmi těsné koloně.

Auta se mají po dálnicí pohybovat v šesti, až osmičlenných vláčcích. V čele kolony jede vůz se zkušeným řidičem, třeba šoférem taxíků, autobusů nebo náklaďáků. Řidiči na dálnici zadají do navigace svůj cíl a ona je navede k nejbližšímu dálničnímu vlaku. Řidič se zařadí na konec kolony a v tu chvíli převezme řízení autopilot. Jediný, kdo bude v koloně řídit, bude šofér vedoucího vozu, ostatní auta se s jeho vozem bezdrátově spojí a přebírají pokyny k řízení od něj.

Projekt SARTRE pro automatickou jízdu po dálnici

Automobily pojedou v těsné blízkosti, čímž mají na dálnici nejen ušetřit místo, ale především uspořit palivo. Pojedou totiž v "závětří", a mají tak uspořit až 20 % pohonných hmot. Když se bude řidič blížit k místu sjezdu z dálnice, jednoduše od automatu převezme řízení, opustí pruh a pojede dál podle svého. Auta v koloně pak jen vzniklou mezeru uzavřou.

Projekt SARTRE pro automatickou jízdu po dálnici

Systém nepotřebuje žádné úpravy současných dálnic, jen patřičně vybavená vozidla. Auta, která nebudou systémem pro automatické navádění a řízení osazena, budou jednoduše jezdit stejně jako dnes. První reálné testy se mají uskutečnit někdy v roce 2011. Praktického nasazení bychom se pak mohli dočkat do deseti let.

Vzhledem k tomu, že veškeré potřebné technologie jsou prakticky dostupné již dnes, neměl by v tom být žádný problém. Adaptivní tempomaty, které udržují konstantní odstup od auta vpředu, jsou běžné již nějakou dobu. Objevují se systémy aktivního řízení, které dovedou vést auta oblouky na dálnicích i bez zásahu řidiče. Navigace jsou také běžně dostupnou součástí výbavy. Jde tedy jen o to, jak vyřešit spolupráci těchto systémů a bezdrátovou komunikaci mezi jednotlivými automobily. Vše musí být samozřejmě zcela spolehlivé a právě to bude hlavní úkol vývoje.

Projekt SARTRE pro automatickou jízdu po dálnici

Pravděpodobně je to první krůček na cestě k automatické jízdě po dálnicích. Velký háček totiž bude v potřebě vodícího vozidla malého konvoje. Jakým způsobem budou "kapitáni autovlaků" na daných trasách vybíráni, je otázkou. A při jejich absenci nemůže celý systém vůbec fungovat.

Otázkou také zůstává, jak bude ošetřena celková bezpečnost systému. Ten vlastně totiž počítá s tím, že všechny vozy v koloně budou v dobrém technickém stavu. Při jízdě v malých rozestupech budou mít i automaticky řízené elektronické systémy jen málo času třeba na panické brzdění. V takovém případě se pak může výrazně projevit technický stav daného vozidla a fakt, že ne každý vůz brzdí stejně. Nemluvě o tom, že každý má ještě nazuté jiné pneumatiky, které dovedou brzdné vlastnosti výrazně změnit.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...