Projet přitom bezchybně a nejrychleji s autíčkem jedno pětatřicet metrů dlouhé kolo plné zatáček není vůbec jednoduché. Miroslav Vadlejch to ale zvládne za méně než tři vteřiny.
Poprvé vzal ovladač do ruky a nasadil autíčko do drážky na autodráze v pěti letech. Když zkoušel co nejrychleji objet kolo, několikrát mu závoďák v zatáčce vylétl z trati.
Naučit se, jak ji zvládnout co nejlépe, mu trvalo nějaký čas. Naštěstí měl dobrého instruktora. Byl jím jeho otec, i jeho svět malých elektrických motorů očaroval.
Dnes chodí Vadlejch trénovat ve Strakonicích do bývalé mateřské školy v Ellerově ulici. S kamarády si tam postavili s osmi dráhami nejdelší trať na jihu Čech.
Třicet pět metrů za 2,7 vteřiny
"Měří pětatřicet metrů a můj rekord na ní je 2,7 vteřiny. Autíčko tak jede průměrně stále minimálně šedesát kilometrů v hodině," vypráví student Západočeské univerzity.
Zvládnout profesionální autíčko vyžaduje značnou zručnost. Jeho akcelerace je až neuvěřitelná a z místa doslova vystřelí jako z praku.
I proto se dá na ovladači nastavit zrychlení či charakter jízdy i brzd.
"Autíčko se dá pořídit už za tři tisíce korun. My si je ale stavíme sami podle dráhy, na které se závod pojede a o jakou kategorii půjde. Vozy proto mají různé nastavení motůrků i podvozků. Také je potřeba autíčka přibráním či ubráním olůvka dovážit a podobně," popsal Vadlejch.
Na mistrovství světa se dostal mezi pětadvacet nejlepších jezdců ze zemí, jako je Brazílie, Amerika, Švédsko, Norsko, ale i z Čech. Závodilo se osmkrát čtyři minuty a vyhrál ten, kdo objel na dráze nejvíce kol. Vadlejch jich na klopené trati plné zatáček zvládl téměř 800.
Závody mají i předkola
"Před zatáčkou je důležité mírně ubrat a v ní pak naopak přidat, aby autíčko z dráhy nevylétlo," říká nejlepší závodník na světě Miroslav Vadlejch. Některé závody mají dokonce předkola, kde si účastníci své autíčko vyzkoušejí.
Pak mají třeba půl roku na to, aby svůj stroj na ostrý závod dostatečně vyladili. Tam už totiž rozhoduje vše. I to, jaký podvozek, kastli nebo kolečka závodník zvolí.
Důležité je také neustále sledovat dění na trati. Každý ze závodníků má sice vlastní dráhu, ale soupeřovo autíčko z ní může vyletět a ostatní do něj mohou narazit a tím připravit svého majitele například o případný triumf.