Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mistr světa na autodráze je ze Strakonic

aktualizováno 
Tu zábavu zažil snad každý malý kluk - závody autíček na autodráze. Dvacetiletý student strojírenství Miroslav Vadlejch ze Strakonic je v nich ale naprostým šampionem. Nedávno totiž získal v této disciplíně v německém Bruhlu titul mistra světa.

Miroslav Vadlejch ze Strakonic začínal s autodráhou v pěti letech. Teď je z něj šampion. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Projet přitom bezchybně a nejrychleji s autíčkem jedno pětatřicet metrů dlouhé kolo plné zatáček není vůbec jednoduché. Miroslav Vadlejch to ale zvládne za méně než tři vteřiny.

Poprvé vzal ovladač do ruky a nasadil autíčko do drážky na autodráze v pěti letech. Když zkoušel co nejrychleji objet kolo, několikrát mu závoďák v zatáčce vylétl z trati.

Naučit se, jak ji zvládnout co nejlépe, mu trvalo nějaký čas. Naštěstí měl dobrého instruktora. Byl jím jeho otec, i jeho svět malých elektrických motorů očaroval.

Mistr světa na autodráze Miroslav Vadlejch

Dnes chodí Vadlejch trénovat ve Strakonicích do bývalé mateřské školy v Ellerově ulici. S kamarády si tam postavili s osmi dráhami nejdelší trať na jihu Čech.

Třicet pět metrů za 2,7 vteřiny

 "Měří pětatřicet metrů a můj rekord na ní je 2,7 vteřiny. Autíčko tak jede průměrně stále minimálně šedesát kilometrů v hodině," vypráví student Západočeské univerzity.

Zvládnout profesionální autíčko vyžaduje značnou zručnost. Jeho akcelerace je až neuvěřitelná a z místa doslova vystřelí jako z praku.

I proto se dá na ovladači nastavit zrychlení či charakter jízdy i brzd.

"Autíčko se dá pořídit už za tři tisíce korun. My si je ale stavíme sami podle dráhy, na které se závod pojede a o jakou kategorii půjde. Vozy proto mají různé nastavení motůrků i podvozků. Také je potřeba autíčka přibráním či ubráním olůvka dovážit a podobně," popsal Vadlejch.

Na mistrovství světa se dostal mezi pětadvacet nejlepších jezdců ze zemí, jako je Brazílie, Amerika, Švédsko, Norsko, ale i z Čech. Závodilo se osmkrát čtyři minuty a vyhrál ten, kdo objel na dráze nejvíce kol. Vadlejch jich na klopené trati plné zatáček zvládl téměř 800.

Závody mají i předkola
"Před zatáčkou je důležité mírně ubrat a v ní pak naopak přidat, aby autíčko z dráhy nevylétlo," říká nejlepší závodník na světě Miroslav Vadlejch. Některé závody mají dokonce předkola, kde si účastníci své autíčko vyzkoušejí.

Mistr světa na autodráze Miroslav Vadlejch

Pak mají třeba půl roku na to, aby svůj stroj na ostrý závod dostatečně vyladili. Tam už totiž rozhoduje vše. I to, jaký podvozek, kastli nebo kolečka závodník zvolí.

Důležité je také neustále sledovat dění na trati. Každý ze závodníků má sice vlastní dráhu, ale soupeřovo autíčko z ní může vyletět a ostatní do něj mohou narazit a tím připravit svého majitele například o případný triumf.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.