Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mitsubishi ASX: dobrodruh a asketa, který benzin jen upíjí

aktualizováno 
Městský teréňák zní trochu jako protimluv, ale u zákazníků jsou taková auta stále žádanější. Malé SUV od Mitsubishi se jmenuje ASX a v kombinaci s benzinovým motorem dostanete jen pohon předních kol. Pro ty, kdo chtějí sedět za volantem výš a nejdrsnějším terénem je pro ně obrubník před panelákem, je však dobrou volbou.

Mitsubishi ASX | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

SUVčka vytlačují z nabídky automobilek tradičnější typy aut. Jsou módní a řidičům vyhovuje zvýšená poloha za volantem. Pohled přes mohutnou kapotu jim dává pocit bezpečí a také nastupování je pohodlnější.

Jenže tím asi většina výhod končí. Mimo silnici se stejně vydá jen promile z nich. A tak nakonec zájemce o SUV skončí u verze s poháněnou přední nápravou – ale to už si mohl koupit klasický hatchback.

Mitsubishi ASX

ASX je přesně takový pouliční dobrodruh. Už proto, že je trochu přikrčenější než ostatní SUV téhle kategorie a uvnitř se cítíte jako v docela prostorném hatchbacku. Až nasněží, bude se zase hodit skoro dvaceticentimetrová světlá výška (přesně 195 mm).

Na zadních sedadlech je v ASX spousta místa. Pětičlenná posádka se mačkat nebude díky velké šířce kabiny, navíc jsou opěradla zadních sedadel polohovatelná, takže můžete o něco zvětšit objem kufru. Ze základních 419 na 442 litrů, a pak jejich sklápěním až na 1 219 litrů. Líbí se velký vstup pro náklad.

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX v číslech

  • Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1,6 l
  • Výkon: 86 kW/117 koní
  • Točivý moment: 154 Nm
  • Maximální rychlost:  183 km/h
  • Zrychlení: 11,4 s
  • Kombinovaná spotřeba: 6 l na 100km
  • Délka × šířka × výška × rozvor: 4 295 × 1 770 × 1 615 × 2 670 mm
  • Objem kufru: 419–1 219 l
  • Základní cena: 429 900 Kč
  • Poznámka: údaje výrobce

Dravou tvář přebralo ASX od ostatních mitsubishi, s přimhouřenýma očima světel a obrovskou maskou chladiče si zjedná respekt. Při pohledu tváří v tvář si ho spletete s větším modelem Outlander, ze kterého technicky vychází. V rodném Japonsku ho prodávají pod označením RVR.

Jednoduchá přístrojovka je stavěná podle staré školy: řidič má hlavně pocit bytelnosti, žádné moderní serepetičky. Jsou tu jen ty ovládací prvky, které opravdu potřebuje a ty fungují hezky exaktně.

Líbí se palubní počítač s chytrou vychytávkou: ukazuje aktuální spotřebu a malá značka na její rysce značí, jaká je průměrná. Jen jeho ovládání by mohlo být jinde než tlačítkové schované nalevo pod volantem.

Toč mě, toč

Stosedmnáctikoňový čtyřválec s variabilním časováním ventilů MIVEC by se spíš hodil do nějakého malého nabroušeného hatchbacku, s 1 345kilovým ASXem si moc nerozumí.

Atmosférickou jedna-šestku je třeba hodně točit, pod čtyři tisíce otáček je tah spíš vlažný, hezky plynulý, ale trochu "bez šťávy". Nad čtyři tisícovky otáček motor ožije a táhne srdnatě. Jenže to už reptá posádka kvůli velkému hluku. Při dálniční stotřicítce točí motor asi 3 600 otáček, a v kabině je v tu chvíli motor citelně slyšet, přidává se ještě aerodynamický hluk. Nějakou výkonovou špičku budete taky hledat těžko.

Mitsubishi ASX

Zážehový motor dělá z ASXa typické městské SUV, možná i proto seženete benziňák jen s pohonem předních kol. Už při okreskových rychlostech vám totiž schází síly na bezpečné předjíždění. Dynamické zrychlování není oblíbenou disciplínou. V kopcích budete často podřazovat a klidně o dva stupně, abyste z maximálních 154 newtonmetrů něco vyrazili.

Fotogalerie

Na druhou stranu si nechá motor líbit i nízké otáčky. To když mu naordinujete dietu a necháte ho převalovat se u nějakých třinácti set otáček při pojíždění po městě.

Možná by aspoň trochu ušetřila ušní bubínky  šestistupňová převodovka, bohužel benziňák je v ASXu k mání jen s pětistupňovým manuálem. Dlouhou řadicí pákou volíte převodové stupně po přesně vymezených drahách.

V kombinací s pohledným japonským SUV má benzinový čtyřválec jednou nečekanou výhodu: je opravdu úsporný. Jako jedno z mála aut v současné produkci umí jezdit opravdu za tabulkovou spotřebu. V plném obsazení si na dálniční trase ASX vystačilo s necelými sedmi litry benzinu.Tabulková kombinovaná spotřeba je šest litrů benzinu na 100 km. Dračit se dá za nějakých osm a půl litru.

Může se hodit

Uvažujete o koupi nového auta a líbí se vám Mitsubishi? Vyberte si z široké nabídky na Automodul.cz.

Palivo spoří také systém start-stop (u mitsubishi se jmenuje AS&G), vypínající motor třeba při čekání na červenou. Jen musíte počítat s tím, že při sešlapávání spojky mu pak roztočení čtyřválce trvá trochu déle, než byste chtěli.

Nepříjemná je hodně citlivá spojka, která vyžaduje dobrou součinnost pravačky na plynu. Rozjezdy do kopce jsou tak občas trochu autoškolácké. Řízení je "teréňákové" přeposilované, ne moc citlivé a bez chuti vracet na výjezdu ze zatáčky kola do rovného směru.

Mitsubishi ASX

Jízdní vlastnosti ASX jsou dobré, pohodlný podvozek si chválí hlavně ti vzadu. Přes nerovnosti se přenáší plavně. Hatchbacková karoserie na zvýšeném podvozku se nehoupe, v zatáčkách se jen víc nakloní kvůli většímu těžišti. Jinak je ale jízda velmi jistá. Na dálnici je i při vyšší rychlosti hezky stabilní.

Ani podvozek ale nezaslouží jedničku kvůli mizernému odizolování od kabiny. Při jízdě po nehladkém povrchu – třeba po dlažebních kostkách – je v kabině rachot, až má řidič strach, že něco od přední nápravy upadne. Nepříjemné ruchy přidají i zimní pneumatiky.







Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.