Hezká litá kola, sportovní nástavce na prahy či lehce zatmavené světlomety – to nás zaujalo na jinak tvarově nevýrazném voze natolik, že jsme si ho z vybrali k autobazarovému testu.
Roli hrála také cena: 189 tisíc korun za bezmála 4,5 metru dlouhý hatchback (velké zadní páté dveře) z posledního měsíce roku 2002.
S necelými 75 tisíci kilometry na počitadle (doloženými servisní knížkou) a bohatou výbavou se nám carisma zdála velmi výhodná.
V zatáčkách jako doma
Carisma se na českých cestách neobjevuje v takovém počtu, jak by odpovídalo jejím kvalitám. Zájemce o ojetinu odrazuje jak japonský původ, a tím dražší náhradní díly, tak menší dostupnost značkových servisů než u evropské konkurence.
Je to škoda, na nás carisma během týdenního testu zapůsobila velmi dobrým dojmem. Nejvíce si nás získala jízdními vlastnostmi.
Na výborném tuhém podvozku (stejném jako u sesterského Volva S40/V40) se ujetých 75 tisíc kilometrů nijak nepodepsalo.
Nápravy, čepy, vše ve skvělém stavu, od kol se neozývají žádné rázy na špatných cestách, na silnici sedí auto skvěle, při razantních průjezdech zatáčkami neuskakuje záď, ale přesto je jízda dostatečně pohodlná, nerovnosti silnic jsou dobře utlumeny. Napomáhají tomu i povedená sedadla, pro někoho snad tvrdší, ale s dostatečnou boční oporou na sedáku i opěradle.
Abychom však jen nechválili, o trochu lepší mohlo být řazení, zůstává však stále nad průměrem. Zato brzdy má carisma silné, s dobře odstupňovaným účinkem a prakticky k neutahání.
Motor: berte 1.6
Testovanou carismu poháněla benzinová "šestnáctka“ s výkonem 73kW. Nejlépe se vám s ní bude jezdit na kratších trasách a ve městě, výborně táhne v nižších otáčkách, je silná a pružná.
Při překročení 2500 otáček však ztrácí na síle a při předjíždění třeba na dálnici je tak nutné častěji řadit – nad čtyřmi tisíci agregát zase ožívá.
Daní za to je hlučnější kulisa při maximální stotřicítce. Slabinou motoru je vyšší spotřeba – po městě vyskočí přes 8,5 litru; při plynulé jízdě po okresních silnicích se dá stlačit na 7,2 litru, ale to je pořád dost.
V carismách se během výroby objevilo několik motorů, technici od Mitsubishi však testovanou 1.6 označují za ideální volbu, "bezproblémový držák“.
Běžná osmnáctistovka je také kvalitní, její verzi GDI s přímým vstřikem benzinu se však raději vyhněte – je choulostivější kvůli použité složitější technologii.
Jedním z nešvarů je zanášení škrticích klapek a ventilů karbonem, a tím nižší životnost. Kdo upřednostňuje naftu, může dostat 1.9 s označením DI-D, pocházející od Renaultu. To je klasický diesel ze staré školy, jehož hladkost chodu se nedá srovnat s moderními common raily.
Uvnitř vládne strohost
Na rozdíl od zářivého vnějšího kabátku interiér carismy příliš nezaujme.
Všechny díly – až na stříbrné rámečky kolem ventilace a pár doplňků – jsou černé, jen na sedadlech je trocha šedé. Materiály jsou kvalitní, plasty mají příjemnou povrchovou úpravu a zpracování je na úrovni. Na kočičích hlavách sice občas něco zabzučí, ale ve srovnání s jinými auty je to zanedbatelné.
Velké nadšení nevzbuzuje volant, je příliš velký a ne z úplně nejodolnějšího plastu – věnec je na jedné straně už trochu ohmataný.
Sympatická jsou naopak místa pro odložení kelímků s pitím i na velké lahve ve středovém tunelu, zato do dveří neuložíte vůbec nic, snad jen časopis.
Výbava je na tradičně škudlivé Japonce velice slušná: ABS, čtyři airbagy, klimatizace (mechanická), elektricky ovládaná okna i zrcátka, mlhovky, dokonce palubní počítač.
Spolehlivost: žádná sláva
Hezký obrázek o autě trošku bledne při pohledu na výsledky žebříčků spolehlivosti v takzvaných reportech TÜV, sítě německých technických kontrol.
Carisma je nadprůměrně spolehlivá jen do stáří tří let; později klesá pod průměr. Šesti- až sedmiletá auta byla dvakrát za sebou na zhruba dvacáté příčce od konce (z 80 modelů) – tady ji třeba česká octavia deklasuje o 40 míst.
Za ochranu posádky dostal hatchback v roce 2001 průměrné tři hvězdičky, v ohrožení byly nohy řidiče a také hrudník spolujezdce.
Prostor za dobré peníze
Mitsubishi Carisma se nám opravdu líbilo. Je to solidní možnost pro toho, kdo má poblíž servis této značky a chce za své peníze co nejvíce, třeba velký zavazadlový prostor.
Kufr carismy má objem 460 litrů, čímž poráží například Opel Astra G (370 litrů) či Citroën Xsara (408 litrů) – na octavii (528 litrů) však nemá.
Ale má oproti ní jinou výhodu: o citelné tři centimetry více místa pro nohy zadních pasažérů. A výhodou také je minimální zájem zlodějů.
Mitsubishi Carisma | |
rok výroby | 12/2002 |
motor | 1.6, 73 kW |
najeto | 75 000 km |
cena | 189 000 Kč |
rozměry (d/š/v) | 4475/1710/1405 mm |
rozvor | 2542 mm |
kufr: kombi | 460 l |
prům. spotřeba | 7,5 l/100 km |
PLUSY | MINUSY |
příznivé ceny ojetin | dražší náhradní díly |
moderní motory | nevýrazný design |
odolnost mechanických komponentů | vysoké nároky motorů GDI na kvalitu benzinu |
dobrá pasivní bezpečnost | |
bohatá výbava |
Servisní rady | |
*Benzinová 1.6 má rozvody poháněné řemenem, jehož výměna je předepsána každých 90 tis. km. Cena včetně práce a kladek je cca 6000 Kč, u 1.8 GDI pak 12 000 Kč. |
|
Častější závady | |
Častější závady závady zapalování a alternátoru, vůle v dolním uložení zadních tlumičů, zakarbonované motory GDI, vůle v čepech přední nápravy a na táhlech stabilizátoru, což se pozná boucháním od přední nápravy. | |
Pohled experta | |
Carismy vídáme v našich autocentrech jen zřídka. Mají nesporné kvality: hlavně zpracování a velmi dobré zážehové motory. Největší předností je celkem nízká prodejní cena ve srovnání s konkurenty. Průměrná cena v síti AAA je 169 tisíc korun, za octavii dáte asi o 50 tisíc více. |
|
Náhradní díly | |
před. nárazník | 10 000 |
před. blatník | 5 700 |
před. světlomet | 4 650 |
brzd. destičky | sada 3 200 |
brzd. kotouče | 2870/ks |
zad. díl výfuku | 6260 |
zad. blatník (celý bok) | 11 300 |
Ceny jsou v Kč vč. DPH Zdroj: Mitsubishi Auto Palace Praha |