Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mitsubishi Carisma: povedený, ale utajený vůz

aktualizováno 
Na silnicích jich moc nepotkáte, což je škoda. Mitsubishi Carisma je kvalitně udělané auto s dobrou výbavou. Přitom za ni dáte méně než za japonskou či evropskou konkurenci. Nevýhodou je horší dostupnost servisů.

Mitsubishi Carisma | foto: Mitsubishi

Hezká litá kola, sportovní nástavce na prahy či lehce zatmavené světlomety – to nás zaujalo na jinak tvarově nevýrazném voze natolik, že jsme si ho z  vybrali k autobazarovému testu.

Roli hrála také cena: 189 tisíc korun za bezmála 4,5 metru dlouhý hatchback (velké zadní páté dveře) z posledního měsíce roku 2002.

S necelými 75 tisíci kilometry na počitadle (doloženými servisní knížkou) a bohatou výbavou se nám carisma zdála velmi výhodná.

V zatáčkách jako doma
Carisma se na českých cestách neobjevuje v takovém počtu, jak by odpovídalo jejím kvalitám. Zájemce o ojetinu odrazuje jak japonský původ, a tím dražší náhradní díly, tak menší dostupnost značkových servisů než u evropské konkurence.

Je to škoda, na nás carisma během týdenního testu zapůsobila velmi dobrým dojmem. Nejvíce si nás získala jízdními vlastnostmi.

Na výborném tuhém podvozku (stejném jako u sesterského Volva S40/V40) se ujetých 75 tisíc kilometrů nijak nepodepsalo.

Nápravy, čepy, vše ve skvělém stavu, od kol se neozývají žádné rázy na špatných cestách, na silnici sedí auto skvěle, při razantních průjezdech zatáčkami neuskakuje záď, ale přesto je jízda dostatečně pohodlná, nerovnosti silnic jsou dobře utlumeny. Napomáhají tomu i povedená sedadla, pro někoho snad tvrdší, ale s dostatečnou boční oporou na sedáku i opěradle.

Abychom však jen nechválili, o trochu lepší mohlo být řazení, zůstává však stále nad průměrem. Zato brzdy má carisma silné, s dobře odstupňovaným účinkem a prakticky k neutahání.

Motor: berte 1.6
Testovanou carismu poháněla benzinová "šestnáctka“ s výkonem 73kW. Nejlépe se vám s ní bude jezdit na kratších trasách a ve městě, výborně táhne v nižších otáčkách, je silná a pružná.

Při překročení 2500 otáček však ztrácí na síle a při předjíždění třeba na dálnici je tak nutné častěji řadit – nad čtyřmi tisíci agregát zase ožívá.

Daní za to je hlučnější kulisa při maximální stotřicítce. Slabinou motoru je vyšší spotřeba – po městě vyskočí přes 8,5 litru; při plynulé jízdě po okresních silnicích se dá stlačit na 7,2 litru, ale to je pořád dost.

V carismách se během výroby objevilo několik motorů, technici od Mitsubishi však testovanou 1.6 označují za ideální volbu, "bezproblémový držák“.

Běžná osmnáctistovka je také kvalitní, její verzi GDI s přímým vstřikem benzinu se však raději vyhněte – je choulostivější kvůli použité složitější technologii.

Jedním z nešvarů je zanášení škrticích klapek a ventilů karbonem, a tím nižší životnost. Kdo upřednostňuje naftu, může dostat 1.9 s označením DI-D, pocházející od Renaultu. To je klasický diesel ze staré školy, jehož hladkost chodu se nedá srovnat s moderními common raily.

Uvnitř vládne strohost
Na rozdíl od zářivého vnějšího kabátku interiér carismy příliš nezaujme.

Všechny díly – až na stříbrné rámečky kolem ventilace a pár doplňků – jsou černé, jen na sedadlech je trocha šedé. Materiály jsou kvalitní, plasty mají příjemnou povrchovou úpravu a zpracování je na úrovni. Na kočičích hlavách sice občas něco zabzučí, ale ve srovnání s jinými auty je to zanedbatelné.

Velké nadšení nevzbuzuje volant, je příliš velký a ne z úplně nejodolnějšího plastu – věnec je na jedné straně už trochu ohmataný.

Sympatická jsou naopak místa pro odložení kelímků s pitím i na velké lahve ve středovém tunelu, zato do dveří neuložíte vůbec nic, snad jen časopis.

Výbava je na tradičně škudlivé Japonce velice slušná: ABS, čtyři airbagy, klimatizace (mechanická), elektricky ovládaná okna i zrcátka, mlhovky, dokonce palubní počítač.

Spolehlivost: žádná sláva
Hezký obrázek o autě trošku bledne při pohledu na výsledky žebříčků spolehlivosti v takzvaných reportech TÜV, sítě německých technických kontrol.

Carisma je nadprůměrně spolehlivá jen do stáří tří let; později klesá pod průměr. Šesti- až sedmiletá auta byla dvakrát za sebou na zhruba dvacáté příčce od konce (z 80 modelů) – tady ji třeba česká octavia deklasuje o 40 míst.

Za ochranu posádky dostal hatchback v roce 2001 průměrné tři hvězdičky, v ohrožení byly nohy řidiče a také hrudník spolujezdce.

Prostor za dobré peníze
Mitsubishi Carisma se nám opravdu líbilo. Je to solidní možnost pro toho, kdo má poblíž servis této značky a chce za své peníze co nejvíce, třeba velký zavazadlový prostor.

 Kufr carismy má objem 460 litrů, čímž poráží například Opel Astra G (370 litrů) či Citroën Xsara (408 litrů) – na octavii (528 litrů) však nemá.

Ale má oproti ní jinou výhodu: o citelné tři centimetry více místa pro nohy zadních pasažérů. A výhodou také je minimální zájem zlodějů.

Mitsubishi Carisma

Mitsubishi Carisma
rok výroby 12/2002
motor 1.6, 73 kW
najeto 75 000 km
cena 189 000 Kč
rozměry (d/š/v) 4475/1710/1405 mm
rozvor 2542 mm
kufr: kombi 460 l
prům. spotřeba 7,5 l/100 km

Mitsubishi Carisma

PLUSY MINUSY
příznivé ceny ojetin dražší náhradní díly
moderní motory nevýrazný design
odolnost mechanických komponentů vysoké nároky motorů GDI na kvalitu benzinu
dobrá pasivní bezpečnost
bohatá výbava

Servisní rady

*Benzinová 1.6 má rozvody poháněné řemenem, jehož výměna je předepsána každých 90 tis. km. Cena včetně práce a kladek je cca 6000 Kč, u 1.8 GDI pak 12 000 Kč.
*Výměna oleje je předepsána co 15 tisíc km, přijde na 3500 Kč i s prací; větší prohlídka (30, 60 tisíc) asi na 8000 Kč.
*Hodina práce ve značkovém servisu: 642 Kč s DPH.

Častější závady
Častější závady závady zapalování a alternátoru, vůle v dolním uložení zadních tlumičů, zakarbonované motory GDI, vůle v čepech přední nápravy a na táhlech stabilizátoru, což se pozná boucháním od přední nápravy.
Pohled experta

Carismy vídáme v našich autocentrech jen zřídka. Mají nesporné kvality: hlavně zpracování a velmi dobré zážehové motory. Největší předností je celkem nízká prodejní cena ve srovnání s konkurenty. Průměrná cena v síti AAA je 169 tisíc korun, za octavii dáte asi o 50 tisíc více.
- Petr Suchánek manažer prodeje AAA AUTO

Náhradní díly
před. nárazník 10 000
před. blatník 5 700
před. světlomet 4 650
brzd. destičky sada 3 200
brzd. kotouče 2870/ks
zad. díl výfuku 6260
zad. blatník (celý bok) 11 300
Ceny jsou v Kč vč. DPH
Zdroj: Mitsubishi Auto Palace Praha


Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Rapid 1.2 TSI
Škoda Rapid 1.2 TSI

r.v. 2014, naj. 76 790 km, benzín
245 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.