Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Drsňák, co umí makat. Terénní pick-upy jsou náhradou za komfortní offroady

Z trochu nejapně koukajícího soumara je frajer, drsňák s ostrým pohledem sci-fi hrdiny. Mitsubishi L200 je po modelu Outlander celosvětově druhý nejprodávanější model Mitsubishi. Teď je tu v nové generaci.
Mitsubishi L200

Mitsubishi L200 | foto: Mitsubishi

L200 prodává Mitsubishi ve 150 zemích, vyrábí v Thajsku a model reprezentuje 15 % celosvětových prodejů této japonské značky. Za pět generací jich vyrobili skoro pět milionů, přes 400 tisíc jich stále jezdí po evropských cestách-necestách. První pick-up postavilo Mitsubishi v roce 1946, jako svébytně stavěný terénní model se představil v roce 1978, teď už je tu šestá generace. L200 je čtvrtý nejprodávanější pick-up v Evropě, nejvíc se jich prodá v Británii, v Česku 200 až 300 ročně.

Mitsubishi L200

Terénní pick-upy teď zažívají renesanci, kromě lesníků, těžařů a energetiků našly novou klientelu. Protože vypadají prďácky, díky rámové konstrukci toho hodně vydrží, a přeci jen už to nejsou kostitřasy, chodí pro ně ti, kdo si donedávna kupovali klasické offroady, ale ty jim vytlačily z evropské nabídky značek ekonormy a navoněná SUV. A jen tak na okraj: pohon všech kol bájného Mitsubishi Pajero z roku 1982 vycházel právě z pick-upu Mitsubishi představeného čtyři roky před tím.

Všeuměl

U přepracované dvoustovky, kterou můžeme s čistým svědomím nazvat novou generací, se kromě vylepšení techniky zaměřili na komfort, ergonomii a vnímanou kvalitu. Stále ale umí i v terénu, za pět hodin jsme za 32 kilometrů nastoupali a naklesali 3 200 výškových metrů. Ano, nejvíc dělají v takových podmínkách gumy a odvaha, ale terénní kvalitu nové L200 upřít nelze.

Moc hezky se taky chová na silnici, není to jankovitá koza poskakující na tuhých nápravách. Naopak, ladně se nese a poslušně zatáčí. Kdo má zkušenosti s pick-upy, bude příjemně překvapen.

Mitsubishi L200
Mitsubishi L200
Mitsubishi L200

Pick-upy jsou stavěné jako pracovní stroje, důležitá je ergonomie a praktičnost, takže se nehledí třeba tolik na design, ale na to, aby z auta bylo dobře vidět. Ta nová, mohutná kapota, která je u L200 oproti předchůdci o 40 mm výš, je taková na vyžádání uživatelů, jsou totiž líp vidět okraje, a tak se lépe manévruje ve stísněných místech, třeba v indonéském dole nebo chilském lomu. Světla jsou umístěná tak vysoko proto, aby se nerozbila při malých šťouchancích na staveništi. Jsou tím také lépe chráněna před vodou a lépe osvětlují cestu. 

Skvělá jsou velká zrcátka, při couvání pomohou kamery. Na délku má 5,3 metru, takže se to fakt hodí. A na dálnici oceníte hlídač mrtvého úhlu. Výřezy kol v blatnících už nemají plastové lemy, působí to na pohled robustněji a honosněji, ale pro otloukání v lomu bylo asi praktičtější původní řešení.

Drsňák si potrpí na výbavu

Kabina má být nejširší ve své kategorii. Každopádně je rozvržená účelně a přidala na fajnovosti, takže už nepůsobí jako pracoviště traktoristy. Pro mitsubishisty zvyklé na specifickou rustikálnost je průlomem do 21. století ovládání palubního počítače z volantu, ten je ve všech verzích „plnotučný“ se všem ovladači, které si auto za 700 tisíc zaslouží.

U pick-upů je důležitou položkou příslušenství. U L200 patří k nejžádanějším hardtopy zastřešující korbu a pak panely, které oplechují nebo oplastují ložnou plochu. Na korbě (ložná plocha 150 x 220 cm) odveze L200 tunu, nejvíc ze všech. To ocení ti, kdo ho kupují jako pracovní nástroj.

S novou generací inženýři zvýšili torzní tuhost rámu, na přední nápravu namontovali větší tlumiče, na zadní přidali šestý list pružiny. L200 proto utáhne víc než třítunový přívěs. Lifestylově zaměření zas mohou přikoupit třeba speciální box na střechu, ve kterém je schovaný stan.

Mitsubishi L200

Nový motor

S výraznými změnami designu se pojí přepracovaná karoserie, bytelnější korba a především nový motor – 2,268litrový turbodiesel se 150 koňmi a 400 newtonmetry. Je vybavený systémem odlučování NOXů (SCR), 21 litrů AdBlue má vystačit na 10 až 14 tisíc kilometrů, závisí na zátěži. Motor má nové vstřikovače (Denso, 2000 bar), nižší kompresní poměr (14,4:1). Oproti původnímu dieselu 2,4 litru má o fous nižší výkon, ale vyšší točivý moment dostupný ve velkém rozsahu otáček.

Hliníkový motor je zcela přepracovaný, má nové vnitřnosti v zájmu odlehčení, snížení tření a větší odolnosti. Oproti předchůdci má menší olejovou náplň, nově 6,6 litrů (původně 8,4 l). A jen tak na okraj: Mitsubishi razí sympatickou servisní politiku, nedře ze svých zákazníků kůži za olejový servis, L200 má předepsaný ten nejdražší, za litr účtuje 350 korun, to je oproti konkurenci často méně než polovina.

Motor je velmi slušně odhlučněný s hlasem měkčím, než je u dieselů zvykem. Nejraději pracuje v ustáleném režimu, to s pracovním strojem, jako je terénní pick-up, hezky ladí, maximální točivý moment 400 newtonmetrů je dostupný v rozmezí 1750 a 2250 otáček.

Šestistupňový manuál může nahradit šestistupňový automat Aisin. Každá volba má něco do sebe, první je spíš na práci, druhý podpoří komfort. Každopádně v terénu se lépe manévruje s manuálem (dvojka a trojka jsou od sebe možná převody trochu dál, než by se hodilo), z hlediska dlouhodobého trápení je ovšem možná lepší automat, u kterého nepálí levačka zbytečně spojku.

Základní cena je 698 350 korun za provedení s krátkou dvoumístnou kabinou, většina zákazníků volí delší pětimístnou, která je o 37 tisíc dražší. Základní kola jsou šestnáctipalcová, ale zvolit je možné až osmnáctky. V základní výbavě je vždy klimatizace a pohon všech kol s elektromagnetickou uzávěrkou zadního diferenciálu. Ve vyšších výbavách je sofistikovanější pohon s přídavnou rozdělovací převodovkou s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu torsen a možností volby režimu chování podle druhu podkladu (písek, bahno, sníh, kameny). My ale vše vyšplhali s redukcí, s jízdními módy jsme si moc nehráli. Ocenili jsme ale asistent pro sjíždění prudkých klesání plazivou rychlostí, stačí se jen držet volantu a jím korigovat směr, auto obstará vše ostatní.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...