Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří východní automobilky, především ty ruské nebo japonské. Služebně nejmladší člen aliance Renault-Nissan, značka Mitsubishi, nabízí do terénu legendární Pajero. My otestovali jeho individuální variantu Expedition.
Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Jde o téměř 2,5tunového robustně konstruovaného obra s vyspělým pohonem 4x4. Vpředu budí respekt masivní xenonové světlomety s mohutnou maskou chladiče. Prostornou kabinu zavírají páté dveře s integrovaným nosičem rezervního kola.

Individuálně stavěné verzi Expedition přísluší kompletní zakrytování podvozku kovovými pláty, terénní pneumatiky, přenosný naviják, zvýšené sání a střešní stan. Výrazným prvkem expedičního Pajera je ochranný polep karoserie. Sériové auto tak dostalo dobrý základ pro přežití v divočině.

Mitsubishi Pajero

Pod kapotu zastavěli japonští inženýři čtyřválcový turbodiesel s objemem 3,2 litru. Motor vyprodukuje 190 koní při 3 500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 441 Nm, který je dostupný už od 2 000 otáček, rozděluje na kola pětirychlostní samočinná převodovka. Čerstvý vzduch do válců žene vyvedený šnorchl typu Safari. Každé prudší přidání plynu doprovází výrazné „funění“ mocného sání. Demonstrace síly zařazuje speciální Pajero do role nebojácného ochránce.

Pohonný unikát

Technologickým diamantem značky je sofistikovaný pohon všech čtyř kol jménem Super Select II. Síla vznětového agregátu putuje standardně na zadní nápravu. Tu technici vybavili také elektricky ovládanou uzávěrkou diferenciálu. Na přání řidiče zapojí počítače do akce přední nápravu. Jde o takzvaný připojitelný pohon.

Mitsubishi Pajero LBW v číslech

  • motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 3.2 DI-D
  • max. výkon: 140 kW/ 200 k (v 3500 ot./min)
  • max. točivý moment: 441 Nm (2000 otáček/min)
  • převodovka: pětistupňová automatická
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4900 x 1875 x 1890 x 2780
  • objem kufru: 663 l
  • objem nádrže: 88 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 2310 / 720 kg
  • 0-100 km/h: 12,7 s
  • max. rychlost: 180 km/h
  • základní cena: 942 250 Kč

Mitsubishi Pajero má navíc mezinápravový diferenciál, který se objevuje především u permanentních čtyřkolek. Mluvíme například o Land Roveru Defender nebo Ladě Nivě. Výhoda zástavby středového diferenciálu tkví v možnosti provozu auta v režimu 4x4 na téměř jakémkoli povrchu. Zmíněný diferenciál jde v japonském „tanku“ naplno uzavřít. Tím se několikanásobně zvýší šance ke zdolání náročného terénu, protože se přenášený točivý moment dělí na obě nápravy standardně v poměru 33:67 a za určitých podmínek rovnoměrně.

Robustní palubní deska hostí objemný čtyřramenný volant a středovou konzoli s vestavěným multimediálním systémem Pioneer. Teplotní pohodlí posádky obstarává jednozónová automatická klimatizace s vývodem ventilace dozadu. Centrálnímu tunelu dominují především velké řadicí páky ovládání pohonu a komfortní loketní opěrka. Prostornost interiéru zvelebují sedadla s koženým čalouněním nebo elektricky ovládané střešní okno. Ve standardní pětimístné konfiguraci má kufr užitečný objem 663 litrů.

Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero

Po silnicích i dálnicích můžete s „myšákem“ pohodlně uhánět předpisovou rychlostí, doprovázeni šuměním zvýšeného sání a valivým odporem hrubých pneumatik. Bez střešního stanu jezdí polepené Mitsubishi za 13 litrů nafty na sto kilometrů. V obytném nastavení se dieselový apetit zvedá zhruba o litr. Předjíždět musíte s rozmyslem. Terénní kolos potřebuje ke zrychlení z nuly na sto 12,7 sekund. Ručička tachometru se zastaví na maximální rychlosti 180 km/h.

Post mortem

Pravé dobrodružství však začíná mimo silnice. Díky silnému motoru a sofistikované čtyřkolce zdolá náročný terén i méně zkušený řidič. Spolupráce automatu a redukce příliš nefunguje při řízeném klesání ze strmého svahu, kdy převodovka zbytečně řadí na vyšší rychlostní stupeň. Auto pak jede příliš rychle. Tehdy je nasnadě přepnout do manuálního režimu a volit jednotlivé rychlostní stupně ručně.

I přes standardní světlou výšku 210 mm se tu a tam našel neposedný kámen, který nám nepříjemně zacinkal o spodní kovové pláty. Kde nepomohla síla motoru ani důvtip, nastoupil do akce naviják. S přibývajícím blátem na karoserii i sklech objevíte jeden konstrukční nedostatek. Jde o příliš malou nádobku pro ostřikovací kapalinu. Stačí párkrát umýt čelní sklo nebo vyčistit xenonové světlomety a jste na suchu.

Drobné neduhy Pajeru zanedlouho prominete. Schopnosti pětidveřového „teréňáku“ vás přesvědčí o jeho kvalitách. Asfalt zvládá sice úctyhodně, ale nejlépe se cítí na venkově nebo mimo civilizaci. To potvrzuje i dvanáct vítězství modelu ve slavné dakarské rallye. Nakonec bychom chtěli napsat, že opravdová terénní auta ještě nevymřela. Jenže, přísnější emisní normy a globální touha po crossoverech podepsaly Pajeru smutný ortel. Mitsubishi Motors končí s jeho výrobou bez náhrady. Pietně se tedy loučíme s dalším poctivým off-roadem, který dělal radost všem milovníkům bláta přes 35 let.

V Česku se jich každý rok stabilně prodalo padesát až šedesát, byť je aktuální Pajero už dvanáctileté, ale spíš dvacetileté, vzhledem k tomu, že tato čtvrtá generace je vlastně evolucí předchůdce. České zastoupení Mitsubishi se s koncem Pajera snažilo předzásobit na několik sezon dopředu. Zájem byl ovšem obrovský, naskladněná auta si ihned rozebrali dealeři a Pajero je dnes téměř vyprodané.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...