Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

aktualizováno 
Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří východní automobilky, především ty ruské nebo japonské. Služebně nejmladší člen aliance Renault-Nissan, značka Mitsubishi, nabízí do terénu legendární Pajero. My otestovali jeho individuální variantu Expedition.

Mitsubishi Pajero | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Jde o téměř 2,5tunového robustně konstruovaného obra s vyspělým pohonem 4x4. Vpředu budí respekt masivní xenonové světlomety s mohutnou maskou chladiče. Prostornou kabinu zavírají páté dveře s integrovaným nosičem rezervního kola.

Individuálně stavěné verzi Expedition přísluší kompletní zakrytování podvozku kovovými pláty, terénní pneumatiky, přenosný naviják, zvýšené sání a střešní stan. Výrazným prvkem expedičního Pajera je ochranný polep karoserie. Sériové auto tak dostalo dobrý základ pro přežití v divočině.

Mitsubishi Pajero

Pod kapotu zastavěli japonští inženýři čtyřválcový turbodiesel s objemem 3,2 litru. Motor vyprodukuje 190 koní při 3 500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 441 Nm, který je dostupný už od 2 000 otáček, rozděluje na kola pětirychlostní samočinná převodovka. Čerstvý vzduch do válců žene vyvedený šnorchl typu Safari. Každé prudší přidání plynu doprovází výrazné „funění“ mocného sání. Demonstrace síly zařazuje speciální Pajero do role nebojácného ochránce.

Pohonný unikát

Technologickým diamantem značky je sofistikovaný pohon všech čtyř kol jménem Super Select II. Síla vznětového agregátu putuje standardně na zadní nápravu. Tu technici vybavili také elektricky ovládanou uzávěrkou diferenciálu. Na přání řidiče zapojí počítače do akce přední nápravu. Jde o takzvaný připojitelný pohon.

Mitsubishi Pajero LBW v číslech

  • motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 3.2 DI-D
  • max. výkon: 140 kW/ 200 k (v 3500 ot./min)
  • max. točivý moment: 441 Nm (2000 otáček/min)
  • převodovka: pětistupňová automatická
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4900 x 1875 x 1890 x 2780
  • objem kufru: 663 l
  • objem nádrže: 88 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 2310 / 720 kg
  • 0-100 km/h: 12,7 s
  • max. rychlost: 180 km/h
  • základní cena: 942 250 Kč

Mitsubishi Pajero má navíc mezinápravový diferenciál, který se objevuje především u permanentních čtyřkolek. Mluvíme například o Land Roveru Defender nebo Ladě Nivě. Výhoda zástavby středového diferenciálu tkví v možnosti provozu auta v režimu 4x4 na téměř jakémkoli povrchu. Zmíněný diferenciál jde v japonském „tanku“ naplno uzavřít. Tím se několikanásobně zvýší šance ke zdolání náročného terénu, protože se přenášený točivý moment dělí na obě nápravy standardně v poměru 33:67 a za určitých podmínek rovnoměrně.

Robustní palubní deska hostí objemný čtyřramenný volant a středovou konzoli s vestavěným multimediálním systémem Pioneer. Teplotní pohodlí posádky obstarává jednozónová automatická klimatizace s vývodem ventilace dozadu. Centrálnímu tunelu dominují především velké řadicí páky ovládání pohonu a komfortní loketní opěrka. Prostornost interiéru zvelebují sedadla s koženým čalouněním nebo elektricky ovládané střešní okno. Ve standardní pětimístné konfiguraci má kufr užitečný objem 663 litrů.

Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero

Po silnicích i dálnicích můžete s „myšákem“ pohodlně uhánět předpisovou rychlostí, doprovázeni šuměním zvýšeného sání a valivým odporem hrubých pneumatik. Bez střešního stanu jezdí polepené Mitsubishi za 13 litrů nafty na sto kilometrů. V obytném nastavení se dieselový apetit zvedá zhruba o litr. Předjíždět musíte s rozmyslem. Terénní kolos potřebuje ke zrychlení z nuly na sto 12,7 sekund. Ručička tachometru se zastaví na maximální rychlosti 180 km/h.

Post mortem

Pravé dobrodružství však začíná mimo silnice. Díky silnému motoru a sofistikované čtyřkolce zdolá náročný terén i méně zkušený řidič. Spolupráce automatu a redukce příliš nefunguje při řízeném klesání ze strmého svahu, kdy převodovka zbytečně řadí na vyšší rychlostní stupeň. Auto pak jede příliš rychle. Tehdy je nasnadě přepnout do manuálního režimu a volit jednotlivé rychlostní stupně ručně.

I přes standardní světlou výšku 210 mm se tu a tam našel neposedný kámen, který nám nepříjemně zacinkal o spodní kovové pláty. Kde nepomohla síla motoru ani důvtip, nastoupil do akce naviják. S přibývajícím blátem na karoserii i sklech objevíte jeden konstrukční nedostatek. Jde o příliš malou nádobku pro ostřikovací kapalinu. Stačí párkrát umýt čelní sklo nebo vyčistit xenonové světlomety a jste na suchu.

Fotogalerie

Drobné neduhy Pajeru zanedlouho prominete. Schopnosti pětidveřového „teréňáku“ vás přesvědčí o jeho kvalitách. Asfalt zvládá sice úctyhodně, ale nejlépe se cítí na venkově nebo mimo civilizaci. To potvrzuje i dvanáct vítězství modelu ve slavné dakarské rallye. Nakonec bychom chtěli napsat, že opravdová terénní auta ještě nevymřela. Jenže, přísnější emisní normy a globální touha po crossoverech podepsaly Pajeru smutný ortel. Mitsubishi Motors končí s jeho výrobou bez náhrady. Pietně se tedy loučíme s dalším poctivým off-roadem, který dělal radost všem milovníkům bláta přes 35 let.

V Česku se jich každý rok stabilně prodalo padesát až šedesát, byť je aktuální Pajero už dvanáctileté, ale spíš dvacetileté, vzhledem k tomu, že tato čtvrtá generace je vlastně evolucí předchůdce. České zastoupení Mitsubishi se s koncem Pajera snažilo předzásobit na několik sezon dopředu. Zájem byl ovšem obrovský, naskladněná auta si ihned rozebrali dealeři a Pajero je dnes téměř vyprodané.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Designér Renaultu: Úkolem je odnaučit lidi používat telefon v autě

Renault Symbioz

Nicolas Dortindeguey pracuje v designstudiu Renaultu přes dvacet let, i když si na čas odskočil i do Asie k Nissanu a...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Citroën C5 Aircross je parádní rodinné MPV maskované za SUV

Citroën C5 Aircross

Písmeno S ve zkratce SUV znamená „sportovní“, nejnovější citroën patřící do této dnes nejrychleji se vyvíjející...

Najdete na iDNES.cz