Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je to oficiální. Nová škodovka se bude jmenovat Rapid

  20:12aktualizováno  23:42
Nový model kompaktní limuzíny mladoboleslavské automobilky Škoda Auto pro evropský trh se bude jmenovat Rapid. Bude vyráběn v Mladé Boleslavi. Ještě před zahájením autosalonu v Pekingu to oznámil předseda představenstva společnosti Winfried Vahland. Jméno nového modelu automobilka představí v pondělí na zahájení autosalonu.

Škoda MissionL: Čínské provedení konceptu chystaného modelu Rapid. Sériová verze bude o něco méně vyzdobená, bude postrádat prosklenou střechu a dostane klasické kliky dveří, základní rysy ale zůstanou zachovány. | foto: AP

Jméno vyzradil šéf Škodovky dřív, než na kdy to bylo původně plánováno. Jak se bude novému modelu říkat se mělo oznámit až v pondělí v devět hodin ráno.

Automobilka plánuje, že v červnu ukončí výrobu vozu Octavia Tour a hned o letních prázdninách na ní má volně navázat nová kompaktní limuzína. Nový model, který média již dříve označovala jako Rapid, by měl vycházet z konceptu MissionL představeného loni na podzim. Rapid by měl být vyráběn ve více karosářských variantách, kromě liftbacku s výklopnou zádí po vzoru octavie by to podle informací iDNES.cz měl být kombík jménem Sportbag, nebo Sportback. Kompaktní limuzína velikosti mezi fabií a octavií má mít nižší cenu než hlavní model Škody, kterým je octavia.

Sériová podoba rapidu se má vyrábět v Mladé Boleslavi spolu s koncernovým dvojčetem Seatem Toledo, který španělský výrobce v předprodukční verzi ukázal na březnovém autosalonu v Ženevě. Předseda představenstva zodpovědný za technický vývoj Eckhard Scholz tam řekl, že by se po rozběhu výroby mohla produkce nové modelové rodiny pohybovat kolem 150 000 vozů ročně.

Rapid se již vyrábí v Indii, jeho evropská varianta je však odlišná. S produkcí nového modelu Škoda Auto počítá i v Číně a Rusku. Název Rapid použila automobilka u svých modelů již dříve, poprvé to bylo v polovině 30. let a podruhé v 80. letech minulého století, tehdy u vozů s karoserií kupé. Modely Rapid přestala automobilka vyrábět v roce 1990.

Podobně Škoda Auto postupovala například u modelů Felicia nebo Octavia, které zopakovaly jména vozů z konce 50. let.

Škoda Auto připravuje nové modely, protože chce v roce 2018 prodávat ročně kolem 1,5 milionu aut. Loni kvůli tomu začala s prodejem městského modelu Citigo, nově by měla automobilka vyrábět například třetí generaci Octavie.

Mladoboleslavská automobilka loni zvýšila konsolidovaný zisk o 82 procent na 16,1 miliardy Kč. Tržby stouply o 15 procent na 252,6 miliardy korun.

Firma loni prodala rekordních 875 000 aut, meziročně prodej zvýšila o 15 procent.

První rapid vyjel v roce 1934

Škoda Rapid, 1934 - 1947

Předválečná Škoda Rapid měla několik verzí - vyráběla se jako sedan, kabriolet, kupé i dodávka.

Prvním z modelů byla Škoda 420 Rapid (1934-35), kterých se vyrobilo téměř 500 kusů. Dodávala se jako sedan nebo kabriolet s motorem o objemu 1195 cm3 a výkonu 19 kW.

Škoda Rapid OHV (1938-47) měla motor o objemu 1564 cm3 a výkonu 31 kW. Těchto sedanů a kabrioletů vzniklo asi 1800 kusů.

Krom toho automobilka ve 30. a 40. letech vyráběla například i kupé Rapid Six (pouhé čtyři kusy), sedany, kabriolety i dodávky Rapid s motorem 1385 cm3 a výkonem 23 kW a v letech 1941 a 1942 Rapid 2200 s motorem 2,2 litru a výkonem 44 kW.

Škoda Rapid, 1984 - 1990

V posledních letech komunistického režimu vyráběla mladoboleslavská automobilka pod označením Rapid dvoudveřové kupé, které vycházelo z předchozího modelu Garde (ten navázal na úspěšné kupé Škoda 110 R).

Čtyřmístné kupé bylo postaveno na konceptu sedanu Škoda 120. Vyrábělo se postupně v několika typech (Rapid 130, 135 a 136), celkem bylo vyrobeno asi 33 000 kusů.

Do vozů se montovaly motory o obsahu 1174 cm3 a 1289 cm3 a výkonu 40,5 až 46 kW.

Škoda Rapid pro indický trh

Škoda Rapid pro indický trh

Škoda Rapid pro Indii, 2011

V říjnu 2011 Škoda Auto zahájila v indickém závodě v Pune sériovou výrobu nové kompaktní limuzíny Rapid, která vychází z konceptu MissionL.

Vůz s délkou 4,39 metru, šířkou 1,70 metru a výškou 1,47 metru nabízí pět plnohodnotných míst pro řidiče a cestující a zavazadlový prostor o objemu téměř 500 litrů.

Rapid lze objednat se zážehovým a vznětovým motorem, s manuální nebo automatickou převodovkou.

Škoda Rapid pro Evropu, Čínu a Rusko, 2012

Škoda Auto loni v září 2011 na autosalonu ve Frankfurtu poprvé představila koncept nového vozu nazvaného MissionL. Tento kompaktní liftback má vyplnit mezeru mezi Fabií a Octavií.

Automobilka začne tento model vyrábět v Mladé Boleslavi letos v létě. Nová škodovka bude vycházet z konceptu MissionL.

Evropská varianta se ale bude výrazně technicky lišit od Rapidu vyráběného v Indii.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz