Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mlha je zrádná, zkresluje rychlost. Denní světla na ni nestačí

  14:00aktualizováno  14:00
Podzimních mlh si letos řidiči užívají dosytosti. Je čas rozsvítit mlhovky a naučit se je používat s rozumem. Velkou hrozbou se ukazují být světla pro denní svícení.

Mlhy řidiče trápí hlavně dopoledne a navečer. Objevují se prakticky všude, kde se ochlazuje vzduch těsně nad povrchem země. Mlha je vlastně kondenzovaná vodní pára, tedy vlastně mrak, který leží na zemi.

Pro řidiče je jedním z nejrizikovějších povětrnostních faktorů. „Mlha zkresluje rychlost, kterou motoristé vnímají jako výrazně nižší, než tomu ve skutečnosti je. Řidiči totiž mohou jen stěží porovnávat rychlost jedoucího vozidla s okolními předměty, které vidí nezřetelně a ke všemu jen v nejasných obrysech,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Nezřídka se stává, že v prvním okamžiku považují stojící vozidla za jedoucí. Vzdálenost od okolních předmětů vyhodnocují jako větší, než odpovídá realitě. Už to samo o sobě je nebezpečné. Navíc na vozovce mlha kondenzuje, brzdná dráha se proto citelně prodlužuje,“ vysvětluje dopravní expert.

Neosvětlené automobily v mlze

Neosvětlené automobily v mlze

Ze statistik vyplývá, že pravděpodobnost usmrcení při nehodě za mlhy je 2,8krát vyšší než u průměrné dopravní nehody.

Zákon přímo říká, jak musí řidič v takovém počasí jezdit. Zjednodušeně řečeno je v mlze nutné jet tak pomalu, abyste stihli kdykoli zastavit. Povinné je zapnout zadní červenou mlhovku, kterou musí být vybaveno každé auto. Můžete zapnout i přední mlhová světla, ta však povinná nejsou.

Když se zhorší světelné podmínky a je snížená viditelnost (nemusí to být jen mlha), je třeba „být viděn“, to znamená rozsvítit. Právě s mlhou si systémy automatického rozsvícení světel neumí za dne poradit. Nespoléhejte se tedy na automatiku, a když vjíždíte do mlhy, zkontrolujte, jestli svítíte.

Fotogalerie

S rozšířením systémů pro celodenní svícení, které jsou u nových aut povinné od roku 2011, nastala potíž. Světla, která výrobci řeší módními LED proužky, se zapínají pouze vepředu a zadní zůstávají zhasnutá. Za mlhy a šera tedy zůstane záď auta neosvětlená.

Řidiči zapomínají rozsvěcet hlavně večer ve městě. Denní světla svítí méně než klasická, ale rozhodně stále vcelku dobře, aby osvítila cestu. A protože řidič vidí, kam jede, často nezkoumá, zda je auto vzadu osvětlené. Po setmění tak často potkáváme auta, která jsou vzadu zcela zhasnutá.

Dálková světla nechte v mlze zhasnutá, nepomůžete si, naopak spíš přihoršíte. „Dálkovky“ totiž způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe.

Předními mlhovkami v mlze svítit můžete, zadními musíte. Zadní světla do mlhy musí řidič užít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Blíže to specifikováno není. Odborníci radí zapnout zadní mlhovky, když špatně vidíte zadní koncová světla vepředu jedoucího auta.

Zadní mlhové světlo je třeba při jízdě v koloně vypínat.

Zadní mlhové světlo je třeba při jízdě v koloně vypínat.

Nikdy mlhovky nezapínejte předem, ani je nenechávejte svítit po vyjetí z mlhy nebo sněžení. „Zadní světlo do mlhy má vyšší intenzitu svícení než zadní obrysová světla. Proto je bezpodmínečně nutné, aby řidiči dodržovali povinnost vypnutí mlhovek v případě, že nepříznivé povětrnostní podmínky pominou. Oslňují tím ostatní,“ zdůrazňuje Martin Farář, šéf BESIPu.

Pro jízdu v mlze platí několik základních pravidel: držet si větší odstup než normálně a zásadně nepředjíždět. Velmi opatrní buďte i na dálnici.

Když už opravdu není vidět na krok, není ostuda nasadit šnečí tempo. Ideální je orientovat se podle vodorovného značení, tedy bílých čar. V Česku však bývají často nezřetelné. Jsou-li viditelné, sledujte střední dělicí čáru, protože při jízdě těsně při pravém okraji silnice hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka.





Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.