Mnichov je domovem značky BMW, která je mimo jiné renomovaným výrobcem dieselových motorů.

Mnichov je domovem značky BMW, která je mimo jiné renomovaným výrobcem dieselových motorů. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Mnichov uvažuje o zákazu jízdy dieselových aut

  • 129
Bavorská metropole Mnichov zvažuje, že zakáže dieselovým autům jezdit po městě. Dotknout by se to mohlo 133 až 170 tisíc dieselových aut registrovaných ve městě, které je mimo jiné sídlem automobilky BMW. Důvodem úvah mnichovské radnice je množství emisí, které dieselové vozy vypouštějí do ovzduší.

„Dokážu si jen těžko představit, že se bez takových zákazů do budoucna obejdeme, i když by mě těšilo, kdyby to šlo bez nich,“ řekl bavorský primátor Dieter Reiter deníku Süddeutsche Zeitung. Reagoval tak na nová data o znečištění ovzduší ve třetím největším německém městě.

Kolika aut by se zákaz dotkl, zatím není úplně jasné. Záleželo by na tom, jakých norem by se týkal. Reiter zatím uvažuje o tom, že dieselové vozy splňující nejpřísnější emisní normu Euro 6 by ve městě nadále jezdit mohly. Celkem je v Mnichově registrovaných 295 tisíc dieselových aut.

Zvažovaný zákaz by byl zatím nejširším v celém Německu. Mnichov s ním podle všeho počká nejméně do podzimu, kdy by měl Spolkový správní soud rozhodnout o tom, jestli takové zákazy mohou vyhlašovat jednotlivá města, nebo tak musí učinit vedení příslušné spolkové země.

Mnichov je sídlem automobilky BMW, která je mimo jiné renomovaným výrobcem naftových motorů. Její mluvčí uvedl, že pro zlepšení kvality ovzduší je vhodnější podporovat využívání elektrických vozidel než zakazovat provoz naftových automobilů.

Proti zákazům naftových vozů v jednotlivých spolkových zemích či městech se vyslovila rovněž spolková vláda. „Zákazy ježdění jsou špatným politickým přístupem,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy.

Akcie německých automobilek BMW, Volkswagen a Daimler oslabovaly. K jejich poklesu podle obchodníků přispěly právě vyhlídky na zákazy naftových automobilů, napsala agentura Reuters.

Nedávné testy německých úřadů ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr, norma přitom počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr. Podle současných právních předpisů nemusejí auta normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.

,