Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mnichovský expres - BMW 5 Touring

  13:32aktualizováno  13:32
Už při brněnském představení poslední generace BMW řady 5 bylo jasné, že kombi, u mnichovské automobilky klasicky pojmenovávané Touring, na sebe nenechá dlouho čekat. Neuběhl ani rok a luxusní kombi, překypující elegancí a nejmodernější technikou, láme srdce automobilových nadšenců v Ženevě.
BMW 5 Touring

BMW 5 Touring | foto: iDNES.cz

První trh, na který ze Ženevy zamíří (ve dvou benzínových a dvou naftových variantách), by měl  být britský - mělo by to být v květnu 2004. Na podzim paletu agregátů vyšperkuje zcela nový dieselový motor o objemu tři litry.

Nový "pětkový" touring převzal jazyk stylistů BMW, který pozitivně nebo negativně rozpaluje zaryté příznivce této značky. Koktejl dynamiky, síly a avantgardy, je oproti prvním modelům nosícím rukopis šéfdesignéra Chrise Banglea, přeci jen o něco umírněnější a "učesanější".

Pětkovému sedanu je nejvíce vyčítán "pohledově těžký zadek". Touringu rozhodně prospělo dodání "kombíkovské" zádi, která tuto nectnost smazává a dodává designu ještě vyváženější proporce. Oproti předchůdci narostlo nové BMW 5 Touring do délky o 35, do šířky o 47 a do výšky o 28 mm. Novinka je tak 4,84m dlouhá, 1,85 metru široká a 1,49 metru vysoká.

Nemálo z těch, kteří po BMW sáhnou, tak činí především díky vynikajícím motorům, které patří bezesporu ke světové špičce. Mnichovští inženýři ani příliš nerozlišují mezi vznětovými a zážehovými. Dobře umí oboje.

Nejzajímavější agregát se však řidičům dostane do rukou až na podzim. Jde o dieselový motor o objemu 3,0 litru pracující s dvoufázovou funkcí přeplňování. (Model jím vybavený bude označován jako 535d). Agregát disponuje maximálním výkonem 200 kW (272 koní). Ještě sledovanější je ale u "nafťáků" točivý moment, ten u třílitrového dieselu činí 560 Nm při 2 000 ot./min (500 Nm při 1 500 ot./min). BMW 535d  díky němu vyrazí z nuly na 100 km/h za 6,6 sekundy.

Dvoufázové přeplňování odstraňuje problém s prodlevou turbomotorů při prudké akceleraci z nízkých otáček a zvyšuje výkon, který je k dispozici při vyšších otáčkách motoru. První turbodmychadlo poskytuje téměř okamžitý nárůst tlaku při nízkých otáčkách a druhé turbodmychadlo se do činnosti uvádí při vyšších rychlostech motoru, aby zvýšilo výkon v oblasti vyšších otáček.

Ostatní motory si touring vypůjčil od sedanu, po svém předchůdci zdědil pouze dvouapůllitr.

Tady je jejich stručný přehled:

Dieselový šestiválec o objemu 2,5 l, max. výkon 130 kW (177 k), max. točivý moment 400 Nm v rozsahu od 2 000 do 2 750 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 s, maximální rychlost je 225,3 km/h. Průměrná spotřeba vozu 525d Touring je 6,98 l/100 km. Dieselový motor 3,0 l, max. výkon 160 kW (218 k), max. točivý moment 500 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,2 s. "Maximálku umí" 241,4 km/h. Kombinovaná spotřeba je 7,2 l/100 km.

Základním motorem řady 5 Touring je šestiválec 2.5i SE, zděděný po předchozí generaci "pětky". Dvouapůllitrový benzínový motor Bi-VANOS, dává max. výkon 141 kW (192 k) a točivý moment 245 Nm při 3 500 ot./min. V kombinovaném provozu si řekně o 9,9 l benzínu na 100 km. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,2 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 231,7 km/h.

Na vrcholu nabídky bude stát vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru, vybavený systémem sání BMW VALVETRONIC a časováním vačkového hřídele Bi-VANOS. Dosahuje hrozivého maximálního výkonu 244 kW (333 koní) a točivého momentu 450 Nm. Z nuly na 100 km/h vůz zrychlí za 5,9 sekundy a jeho rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Všechny "pětkové" kombíky budou v základní verzi vybaveny šestistupňovou

O BMW řady 5 si počtete i TADY.
mechanickou převodovkou. Její automatická verze se systémem Steptronic bude na přání, stejně jako šestistupňová sekvenční mechanická převodovka s ovladači umístěnými na volantu.

BMW 5 Touring je o 50 kg lehčí než předchůdce. Stejně jako u sedanu je celá přední část vozů řady 5 Touring vyrobena z hliníku – a to kapota, blatníky, brzdové třmeny i zavěšení předních kol.

Podvozek je rovněž hliníkový a jeho součástí je už v základní verzi zadní náprava s integrálními rameny a systém zavěšení kol s automatickým vyrovnáváním. Na rozdíl od limuzíny je díky konstrukčnímu řešení zadní nápravy podlaha zavazadlového prostoru naprosto plochá a pouzdra odpružení kol jeho prostor nezmenšují.

O rozměrech už byla řeč. "Pětka" narostla ve všech směrech, zvětšil se tedy i objem zavazadlového prostoru. Při zvednutých zadních sedadlech dělených v poměru 60:40, je k dispozici 535 litrový zavazadelník. Při sklopení se objem zvětší na 1650 litrů. Z dalších praktických stránek kombi vyjmenujme zadní okno, které se otvírá samostatně. Zákazníka-lenocha potěší možnost přiobjednat si plně automatizované ovládání víka kufru. Jediným stisknutím tlačítka na klíči se otevře záď vozu a zároveň se elektricky složí roletový kryt zavazadlového prostoru.

Další úložný prostor je řidiči k dispozici pod podlahou zavazadelníku, pod zamykatelným víkem zavěšeným na plynových vzpěrách. Ten ukrývá prostor pro rezervní kolo.

"Pětka" bude jako vždy plná elektoniky starající se o bezpečnost jízdy. Systémy dynamické kontroly stability, dynamické kontroly pohonu a kontroly brzdění v zatáčkách už známe. Povězme si ale něco o indikátoru síly brzdění (Brake Force Display). Je to novinka "mnichovských", která konečně přesvědčila úředního šimla EUbyrokratů o své užitečnosti. V BMW 5 Touring bude "v základu". 

Toto nové bezpečnostní zařízení přispívá k omezení rizika nehod v zadní části vozu. Při obvyklém brzdění se diodová brzdová světla rozsvítí po sešlápnutí pedálu. V případech nouzového zabrzdění, nebo při aktivaci protiblokovacího systému, se vzadu rozsvítí větší pole diod s cílem významně upozornit řidiče jedoucí za vozem na nebezpečnou situaci vpředu, a poskytnout jim co největší možnost reagovat.

Vozy budou "obouvat" šestnáctipalcové pneumatiky 225/55. Příznivce moderních technologií potěší, že od podzimu si budou moci do kombi řady 5 připlatit za "Head-Up Display" - systém zobrazování informací v zorném poli řidiče.

Zařízení pro zvýšení bezpečnosti řidiče promítá virtuální zobrazení důležitých informací jako rychlostní stupeň, nastavená rychlost tempomatu a kontrolní hlášení přímo na přední sklo v zorném poli řidiče. Z jeho pohledu se obraz objevuje na přední části kapoty, takže na něj nemusí zaostřovat pohled, což významně přispívá ke snížení únavy. Kvalitní zobrazení informací neovlivňují vnější světelné podmínky, protože systém automaticky upravuje intenzitu obrazu podle okolí.

Orientační ceny vozů BMW Touring řady 5 jsou následující:

BMW 525i SE Touring 

29 415,00 £ - cca 1 470 000 Kč

BMW 525d SE Touring

30 300,00 £ - cca 1 500 000 Kč

BMW 530d SE Touring

33 890,00 £ - cca 1 700 000 Kč

BMW 535d SE Touring

-

BMW 545i SE Touring

43 945,00 £ - cca 2 200 000 Kč

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.