Mnichovský expres - BMW 5 Touring

  13:32
Už při brněnském představení poslední generace BMW řady 5 bylo jasné, že kombi, u mnichovské automobilky klasicky pojmenovávané Touring, na sebe nenechá dlouho čekat. Neuběhl ani rok a luxusní kombi, překypující elegancí a nejmodernější technikou, láme srdce automobilových nadšenců v Ženevě.
BMW 5 Touring

BMW 5 Touring | foto: iDNES.cz

První trh, na který ze Ženevy zamíří (ve dvou benzínových a dvou naftových variantách), by měl  být britský - mělo by to být v květnu 2004. Na podzim paletu agregátů vyšperkuje zcela nový dieselový motor o objemu tři litry.

Nový "pětkový" touring převzal jazyk stylistů BMW, který pozitivně nebo negativně rozpaluje zaryté příznivce této značky. Koktejl dynamiky, síly a avantgardy, je oproti prvním modelům nosícím rukopis šéfdesignéra Chrise Banglea, přeci jen o něco umírněnější a "učesanější".

Pětkovému sedanu je nejvíce vyčítán "pohledově těžký zadek". Touringu rozhodně prospělo dodání "kombíkovské" zádi, která tuto nectnost smazává a dodává designu ještě vyváženější proporce. Oproti předchůdci narostlo nové BMW 5 Touring do délky o 35, do šířky o 47 a do výšky o 28 mm. Novinka je tak 4,84m dlouhá, 1,85 metru široká a 1,49 metru vysoká.

Nemálo z těch, kteří po BMW sáhnou, tak činí především díky vynikajícím motorům, které patří bezesporu ke světové špičce. Mnichovští inženýři ani příliš nerozlišují mezi vznětovými a zážehovými. Dobře umí oboje.

Nejzajímavější agregát se však řidičům dostane do rukou až na podzim. Jde o dieselový motor o objemu 3,0 litru pracující s dvoufázovou funkcí přeplňování. (Model jím vybavený bude označován jako 535d). Agregát disponuje maximálním výkonem 200 kW (272 koní). Ještě sledovanější je ale u "nafťáků" točivý moment, ten u třílitrového dieselu činí 560 Nm při 2 000 ot./min (500 Nm při 1 500 ot./min). BMW 535d  díky němu vyrazí z nuly na 100 km/h za 6,6 sekundy.

Dvoufázové přeplňování odstraňuje problém s prodlevou turbomotorů při prudké akceleraci z nízkých otáček a zvyšuje výkon, který je k dispozici při vyšších otáčkách motoru. První turbodmychadlo poskytuje téměř okamžitý nárůst tlaku při nízkých otáčkách a druhé turbodmychadlo se do činnosti uvádí při vyšších rychlostech motoru, aby zvýšilo výkon v oblasti vyšších otáček.

Ostatní motory si touring vypůjčil od sedanu, po svém předchůdci zdědil pouze dvouapůllitr.

Tady je jejich stručný přehled:

Dieselový šestiválec o objemu 2,5 l, max. výkon 130 kW (177 k), max. točivý moment 400 Nm v rozsahu od 2 000 do 2 750 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 s, maximální rychlost je 225,3 km/h. Průměrná spotřeba vozu 525d Touring je 6,98 l/100 km. Dieselový motor 3,0 l, max. výkon 160 kW (218 k), max. točivý moment 500 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,2 s. "Maximálku umí" 241,4 km/h. Kombinovaná spotřeba je 7,2 l/100 km.

Základním motorem řady 5 Touring je šestiválec 2.5i SE, zděděný po předchozí generaci "pětky". Dvouapůllitrový benzínový motor Bi-VANOS, dává max. výkon 141 kW (192 k) a točivý moment 245 Nm při 3 500 ot./min. V kombinovaném provozu si řekně o 9,9 l benzínu na 100 km. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,2 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 231,7 km/h.

Na vrcholu nabídky bude stát vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru, vybavený systémem sání BMW VALVETRONIC a časováním vačkového hřídele Bi-VANOS. Dosahuje hrozivého maximálního výkonu 244 kW (333 koní) a točivého momentu 450 Nm. Z nuly na 100 km/h vůz zrychlí za 5,9 sekundy a jeho rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Všechny "pětkové" kombíky budou v základní verzi vybaveny šestistupňovou

O BMW řady 5 si počtete i TADY.
mechanickou převodovkou. Její automatická verze se systémem Steptronic bude na přání, stejně jako šestistupňová sekvenční mechanická převodovka s ovladači umístěnými na volantu.

BMW 5 Touring je o 50 kg lehčí než předchůdce. Stejně jako u sedanu je celá přední část vozů řady 5 Touring vyrobena z hliníku – a to kapota, blatníky, brzdové třmeny i zavěšení předních kol.

Podvozek je rovněž hliníkový a jeho součástí je už v základní verzi zadní náprava s integrálními rameny a systém zavěšení kol s automatickým vyrovnáváním. Na rozdíl od limuzíny je díky konstrukčnímu řešení zadní nápravy podlaha zavazadlového prostoru naprosto plochá a pouzdra odpružení kol jeho prostor nezmenšují.

O rozměrech už byla řeč. "Pětka" narostla ve všech směrech, zvětšil se tedy i objem zavazadlového prostoru. Při zvednutých zadních sedadlech dělených v poměru 60:40, je k dispozici 535 litrový zavazadelník. Při sklopení se objem zvětší na 1650 litrů. Z dalších praktických stránek kombi vyjmenujme zadní okno, které se otvírá samostatně. Zákazníka-lenocha potěší možnost přiobjednat si plně automatizované ovládání víka kufru. Jediným stisknutím tlačítka na klíči se otevře záď vozu a zároveň se elektricky složí roletový kryt zavazadlového prostoru.

Další úložný prostor je řidiči k dispozici pod podlahou zavazadelníku, pod zamykatelným víkem zavěšeným na plynových vzpěrách. Ten ukrývá prostor pro rezervní kolo.

"Pětka" bude jako vždy plná elektoniky starající se o bezpečnost jízdy. Systémy dynamické kontroly stability, dynamické kontroly pohonu a kontroly brzdění v zatáčkách už známe. Povězme si ale něco o indikátoru síly brzdění (Brake Force Display). Je to novinka "mnichovských", která konečně přesvědčila úředního šimla EUbyrokratů o své užitečnosti. V BMW 5 Touring bude "v základu". 

Toto nové bezpečnostní zařízení přispívá k omezení rizika nehod v zadní části vozu. Při obvyklém brzdění se diodová brzdová světla rozsvítí po sešlápnutí pedálu. V případech nouzového zabrzdění, nebo při aktivaci protiblokovacího systému, se vzadu rozsvítí větší pole diod s cílem významně upozornit řidiče jedoucí za vozem na nebezpečnou situaci vpředu, a poskytnout jim co největší možnost reagovat.

Vozy budou "obouvat" šestnáctipalcové pneumatiky 225/55. Příznivce moderních technologií potěší, že od podzimu si budou moci do kombi řady 5 připlatit za "Head-Up Display" - systém zobrazování informací v zorném poli řidiče.

Zařízení pro zvýšení bezpečnosti řidiče promítá virtuální zobrazení důležitých informací jako rychlostní stupeň, nastavená rychlost tempomatu a kontrolní hlášení přímo na přední sklo v zorném poli řidiče. Z jeho pohledu se obraz objevuje na přední části kapoty, takže na něj nemusí zaostřovat pohled, což významně přispívá ke snížení únavy. Kvalitní zobrazení informací neovlivňují vnější světelné podmínky, protože systém automaticky upravuje intenzitu obrazu podle okolí.

Orientační ceny vozů BMW Touring řady 5 jsou následující:

BMW 525i SE Touring 

29 415,00 £ - cca 1 470 000 Kč

BMW 525d SE Touring

30 300,00 £ - cca 1 500 000 Kč

BMW 530d SE Touring

33 890,00 £ - cca 1 700 000 Kč

BMW 535d SE Touring

-

BMW 545i SE Touring

43 945,00 £ - cca 2 200 000 Kč

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...