Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mnohá ukradená auta končí v Kosovu

aktualizováno 
Jedním z míst, kam zloději vozí na prodej auta ukradená v Česku, je Kosovo.
Jedním z míst, kam zloději vozí na prodej auta ukradená v Česku, je Kosovo. Potvrzuje to Martin Dvořák, bývalý královéhradecký primátor, který je nyní ve službách OSN na Balkáně. "Vedle Černé Hory je Kosovo ve vztahu k legalizaci ukradených aut nejbenevolentnější zemí," říká Martin Dvořák. Po Balkáně dodnes jezdí auta s českou poznávací značkou, tamní úřady začaly vydávat kosovské značky až nedávno. Ještě minulý rok se po Kosovu proháněla řada aut také s německými, švýcarskými, belgickými a holandskými poznávacími značkami. Poslední dobou Kosované našli cestu, jak kradené auto legálně přihlásit na nové značky. "Stačí, když si seženou místopřísežné prohlášení, že auto do země někdo přivezl jako dar nebo je Kosovanům zapůjčil," uvádí Martin Dvořák. A kdo takové osvědčení dodá? Například krajané žijící v Česku. "Kosovanů je v naší zemi opravdu hodně. Mají zlatnictví, pizzerie, ale i hotely. Povětšinou jsou to bohatí lidé," potvrzuje Martin Dvořák. Vozů s českou státní poznávací značkou viděl Martin Dvořák v Kosovu celou plejádu. Zpočátku své mise na ně dokonce mával, neboť se domníval, že míjí krajany. Později pochopil, že jsou to auta kradená. "V Kosovu jsem viděl Mercedes A s cizineckým, modrožlutým číslem z Brna. Jezdí tu také velký Mercedes 500 z jižní Moravy, vídávám octavie, některé ještě s českou, jiné už s kosovskou značkou. Kosovští Albánci jsou totiž na auta dost vybíraví - nejnižší kategorií je tu golf. O fabie a felicie velký zájem není," hlásí z Kosova Martin Dvořák. Ten vše, o čem hovoří, považuje za nutnou daň, kterou Evropa platí za obnovení pořádku v balkánské zemi. "Domnívám se ale, že příliv kradených aut už vysychá." Jak si Kosované kradené vozy cení? "Nabízeli mi tu za mou tři roky starou octavii 5000 marek. Když jsem to nevzal, tak mi navrhli, že auto v Česku naoko ukradou a těch pět tisícovek dostanu navrch," svěřuje se Martin Dvořák. V takovém případě by totiž vyplatila peníze navíc ještě pojišťovna. Jistěže nepřijal ani druhou nabídku. Pro MF DNES však udělal průzkum, ve kterém zjistil, kolik jaká octavia v Kosovu stojí. "Nová, s kompletními doklady tu je asi za 30 tisíc marek. Bez dokladů stojí sedm až osm tisíc," sděluje Martin Dvořák.
Autor:




Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.