Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mnoho značek je u silnic nelegálně

  12:31aktualizováno  12:31
- U silnic jsou k vidění kromě takzvaných informativních dopravních značek, které řidiče upozorňují na nejbližší hotel, restauraci, benzinovou pumpu nebo stále častěji i nákupní zónu, také komerční upoutávky. Někteří řidiči je vítají, protože jim usnadňují orientaci, jiní je zatracují s tím, že samotných dopravních značek už je až příliš. Každopádně velmi mnoho komerčních značek je u silnic neoprávněně.
"V některých místech jsou různé komerční upoutávky tak nahuštěné, že mezi nimi přehlédnu normální dopravní značku," říká Martin Chvosta, který jako dealer mobilních telefonů často jezdí po Praze. Podle Petry Vejvodové, která používá automobil hlavně k nákupům, jsou ale komerční ukazatele užitečné: "Pomáhají mi orientovat se mezi stále přibývajícími supermarkety."
O tom, kam která dopravní značka může přijít, rozhoduje u dálnic a rychlostních komunikací ministerstvo vnitra, v Praze a ostatních městech pak magistráty a obecní úřady. "Ke každému povolení se ale nakonec vyjadřuje příslušné oddělení dopravní policie," říká její pražský šéf Zdeněk Bezouška. Nejdůležitějším hlediskem je podle něj bezpečnost provozu. V praxi to znamená, že se reklamní poutače nesmí umísťovat na společné sloupky s dopravními značkami, nesmějí je zakrývat ani s nimi být zaměnitelné. Obecně nesmějí rozptylovat řidičovu pozornost. K tomu dodává student Pavel Novák, který se k řízení vozidla dostane pouze "svátečně": "Nedávno mě jedna hodně barevná reklama u cesty tak upoutala, že jsem na chvíli přestal dávat pozor a málem jsem narazil do prudce brzdícího auta přede mnou."
Ne všechny upoutávky a značky stojí u silnic oprávněně. Vedoucí odboru dopravy pražského magistrátu Kamil Kotek říká: "Značky upozorňující motoristy na komerční cíle, které se často objevují u silnic načerno, odhalujeme ve spolupráci s policií, ale je to obtížné." V praxi by prý musel každý úředník obcházet silnice a jednotlivé značky a upoutávky, kterých jsou dnes stovky, porovnávat s příslušným seznamem. Podle něj přitom není schvalování nijak zdlouhavé a firmy se nelegálním umístěním značky zbytečně vystavují sankcím. "Když se nám podaří vypátrat toho, kdo značku neoprávněně umístil, tak ho pokutujeme. A sankce se může pohybovat až v řádu statisíců, to posuzujeme individuálně, podle závažnosti prohřešku," říká Kamil Kotek a dodává: "Pokud se taková značka objeví na zařízení Technické správy komunikací, jako jsou mosty nebo například sloupy veřejného osvětlení, pak ji ještě odstraníme. Když je někde soustředěno více obchodů, snažíme se značky, které na ně upozorňují, kvůli zjednodušení a zpřehlednění sloučit pod jedinou značku."
Zatímco informativní dopravní značky jsou schvalovány zdarma, komerční jsou posuzovány jako reklama. Podléhají stavebnímu řízení a za jejich osazení platí firmy místní poplatky. Podle policie však lze někdy těžko rozlišit, kdy jde o podstatnou informaci pro řidiče a kdy už o reklamu. Zdeněk Bezouška k tomu říká: "Příkladem jsou upoutávky na rádiové frekvence." Řidiči by podle něj měli vědět o frekvenci, na které najdou dopravní zpravodajství, ale název rádia by tam být neměl.
Žádný z oslovených řidičů se rozmísťování ukazatelů frekvencí rádiových stanic, které přinášejí dopravní zpravodajství, nebrání. "Už mnohokrát jsem se tak vyhnul dopravní zácpě a ušetřil si tak desítky minut čekání," říká řidič z povolání Josef Jančařík. Podle slov Alexandra Píchy, šéfredaktora Radiožurnálu přinášejícího celoplošně dopravní informace, by se měly brzy u silnic na hranicích jednotlivých rozhlasových pásem objevit i poutače na jejich frekvenci.

Na značce by měla být frekvence, na které jsou dopravní informace, název rádia by ale uveden být neměl.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Další z rubriky

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Najdete na iDNES.cz