Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mnoho značek je u silnic nelegálně

  12:31aktualizováno  12:31
- U silnic jsou k vidění kromě takzvaných informativních dopravních značek, které řidiče upozorňují na nejbližší hotel, restauraci, benzinovou pumpu nebo stále častěji i nákupní zónu, také komerční upoutávky. Někteří řidiči je vítají, protože jim usnadňují orientaci, jiní je zatracují s tím, že samotných dopravních značek už je až příliš. Každopádně velmi mnoho komerčních značek je u silnic neoprávněně.
"V některých místech jsou různé komerční upoutávky tak nahuštěné, že mezi nimi přehlédnu normální dopravní značku," říká Martin Chvosta, který jako dealer mobilních telefonů často jezdí po Praze. Podle Petry Vejvodové, která používá automobil hlavně k nákupům, jsou ale komerční ukazatele užitečné: "Pomáhají mi orientovat se mezi stále přibývajícími supermarkety."
O tom, kam která dopravní značka může přijít, rozhoduje u dálnic a rychlostních komunikací ministerstvo vnitra, v Praze a ostatních městech pak magistráty a obecní úřady. "Ke každému povolení se ale nakonec vyjadřuje příslušné oddělení dopravní policie," říká její pražský šéf Zdeněk Bezouška. Nejdůležitějším hlediskem je podle něj bezpečnost provozu. V praxi to znamená, že se reklamní poutače nesmí umísťovat na společné sloupky s dopravními značkami, nesmějí je zakrývat ani s nimi být zaměnitelné. Obecně nesmějí rozptylovat řidičovu pozornost. K tomu dodává student Pavel Novák, který se k řízení vozidla dostane pouze "svátečně": "Nedávno mě jedna hodně barevná reklama u cesty tak upoutala, že jsem na chvíli přestal dávat pozor a málem jsem narazil do prudce brzdícího auta přede mnou."
Ne všechny upoutávky a značky stojí u silnic oprávněně. Vedoucí odboru dopravy pražského magistrátu Kamil Kotek říká: "Značky upozorňující motoristy na komerční cíle, které se často objevují u silnic načerno, odhalujeme ve spolupráci s policií, ale je to obtížné." V praxi by prý musel každý úředník obcházet silnice a jednotlivé značky a upoutávky, kterých jsou dnes stovky, porovnávat s příslušným seznamem. Podle něj přitom není schvalování nijak zdlouhavé a firmy se nelegálním umístěním značky zbytečně vystavují sankcím. "Když se nám podaří vypátrat toho, kdo značku neoprávněně umístil, tak ho pokutujeme. A sankce se může pohybovat až v řádu statisíců, to posuzujeme individuálně, podle závažnosti prohřešku," říká Kamil Kotek a dodává: "Pokud se taková značka objeví na zařízení Technické správy komunikací, jako jsou mosty nebo například sloupy veřejného osvětlení, pak ji ještě odstraníme. Když je někde soustředěno více obchodů, snažíme se značky, které na ně upozorňují, kvůli zjednodušení a zpřehlednění sloučit pod jedinou značku."
Zatímco informativní dopravní značky jsou schvalovány zdarma, komerční jsou posuzovány jako reklama. Podléhají stavebnímu řízení a za jejich osazení platí firmy místní poplatky. Podle policie však lze někdy těžko rozlišit, kdy jde o podstatnou informaci pro řidiče a kdy už o reklamu. Zdeněk Bezouška k tomu říká: "Příkladem jsou upoutávky na rádiové frekvence." Řidiči by podle něj měli vědět o frekvenci, na které najdou dopravní zpravodajství, ale název rádia by tam být neměl.
Žádný z oslovených řidičů se rozmísťování ukazatelů frekvencí rádiových stanic, které přinášejí dopravní zpravodajství, nebrání. "Už mnohokrát jsem se tak vyhnul dopravní zácpě a ušetřil si tak desítky minut čekání," říká řidič z povolání Josef Jančařík. Podle slov Alexandra Píchy, šéfredaktora Radiožurnálu přinášejícího celoplošně dopravní informace, by se měly brzy u silnic na hranicích jednotlivých rozhlasových pásem objevit i poutače na jejich frekvenci.

Na značce by měla být frekvence, na které jsou dopravní informace, název rádia by ale uveden být neměl.

Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.