Řidiči opět zrychlili, naučili se ale aspoň svítit

Řidiči opět zrychlili, naučili se ale aspoň svítit | foto: Profimedia.cz

Mnozí řidiči opět šlápli na plyn

  • 41
Už pátý měsíc jezdí řidiči podle nových pravidel. Dodržují předpisy, nebo se přestali bát tvrdých postihů? Rozsáhlý průzkum ukázal, že se chovají lépe než před platností nového zákona, ale pomalu se vracejí k riskantní jízdě.

Na silnicích jezdí minimum řidičů, kteří si zapomněli zapnout světla. Výrazně víc lidí také začalo oproti minulosti poutat své děti do autosedaček. Na druhou stranu řada motoristů během posledních dvou měsíců opět začala víc "šlapat na plyn“ a už se nebojí překračovat povolenou rychlost.

Takové je zjištění z unikátního výzkumu, které provedlo Centrum dopravního výzkumu. Jeho lidé už potřetí zkoumali, jak se od července změnilo chování českých řidičů poté, co začal platit nový silniční zákon.

"Ukázalo se, že v mnoha ohledech se situace na silnicích opět zhoršuje. Přesto je chování řidičů lepší než před platností zákona,“ zhodnotil výzkum jeden z jeho autorů Jiří Ambros.

Rychlost může za polovinu smrtelných nehod
Nejzávažnějším přestupkem, na který se průzkumníci zaměřili, bylo nedodržování rychlosti. Právě rychlá jízda je totiž nejčastější příčinou nehod, při kterých někdo zemře.

Do konce letošního října při takových haváriích zemřelo už 351 lidí, což je téměř polovina všech osob, které letos při nehodách přišly o život. Výzkum přitom ukázal, že řada řidičů během posledních dvou měsíců opět zrychlila.

Zatímco třeba v červenci jezdily podle předpisů v malých obcích téměř dvě třetiny řidičů, v říjnu to byla už jen třetina.

"To zrychlení je naštěstí jen mírné. Nyní většina lidí jezdí v obcích mezi padesátkou a šedesátkou,“ uvedl Ambros.

Malých přestupků ubývá
Ve velkých městech se naopak v tomto ohledu situace zlepšila. V červenci zde dodržovalo rychlost 61 % lidí, nyní je to o 32%víc. Podle Ambrose to však souvisí i s větší intenzitou dopravy.

Jinak řečeno: během prázdninových měsíců bylo na cestách méně aut, a tak řada lidí jezdila po poloprázdných silnicích rychleji než v říjnu, kdy automobilů ve větších městech opět přibylo.

Řidiči dodržují nyní častěji i další předpisy, které stanovuje zákon. Průzkum ukázal, že výrazně přibylo těch lidí, kteří se už neodváží své děti převážet bez bezpečnostních autosedaček.

Například v Brně autosedačku používal v červnu jen každý druhý řidič, v říjnu už takových lidí byly víc než dvě třetiny. Ubývá i dalších přestupků.

Před platností nového zákona si dovolila na místě pro tělesné postižené parkovat téměř třetina řidičů, kteří na to neměli oprávnění. V říjnu se tak zachovalo 13 procent lidí bez ohledu na hrozbu vysoké pokuty.

Některé přestupky průzkum nesledoval. Jde například o telefonování za jízdy, přestože jde podle policistů o rizikový návyk, který snižuje pozornost při řízení. Policisté navíc tvrdí, že volajících přibývá.

Přes zlepšení na silnicích dopravní experti upozorňují, že se situace mohla měnit ještě výrazněji. Vina je podle nich na policistech, kteří nejsou u silnic příliš vidět. Řada lidí se tak tvrdých trestů, které zákon zavedl, přestala bát.

Policisté se však brání, že tak jednoduché to není. "Největší problém vidím v malé šanci viníky za některé přestupky vůbec potrestat. Současné zákony dávají šanci se trestům za chyby za volantem poměrně snadno vyhnout,“ řekl Rostislav Plachý z vedení republikové dopravní policie.

Zákon "torpédují" politici i policie
Tvrdý silniční zákon by fungoval ještě lépe, kdyby ho politici nezpochybňovali a policie jeho dodržování víc kontrolovala. Myslí si to alespoň Josef Mikulík, ředitel Centra dopravního průzkumu. "Jasně se ukázalo, že bodový systém má pozitivní vliv na chování řidičů,“ míní Mikulík.

Policejní statistiky ukazují, že řidiči se znovu vracejí k chování z doby, kdy nový zákon ještě neplatil. Teď to potvrzuje i váš průzkum. Máte nějaké vysvětlení?
V červenci, kdy zákon začal platit, měla obrovský vliv rozsáhlá informační kampaň, která na změny upozorňovala. Lidé díky ní věděli, že se něco chystá, a začali se podle nových pravidel poměrně rychle chovat. Tu následnou změnu k horšímu způsobily dvě věci. Předně policie přestala nová pravidla důsledně sledovat a vymáhat. K tomu se přidali politici, kteří začali zákon zpochybňovat. Pro veřejnost to byl signál, že to se zákonem není tak horké a není třeba ho dodržovat.

Právě policisté se však brání, že od silnic rozhodně nezmizeli. Pravidla prý kontrolují dál.
Já si to nemyslím. Policie sice některé přestupky sleduje, ale jde často o banality. V těch závažnějších věcech je poměrně tolerantní. Připadá mi, že se prostě policie projevuje hlavně u přestupků, které může lehce dokázat. A ty složitější moc neřeší. Na druhou stranu to ale není někdy jen jejich vinou. Pokud je v zákoně možnost, aby se viníci některých přestupků mohli postihu poměrně snadno vyhýbat třeba výmluvou na příbuzné, tak s tím policie nemá šanci moc dělat.

Dá se odhadnout další vývoj na českých silnicích?
Pokud policie nezmění svůj přístup a poslanci budou vymýšlet podivné způsoby, jak zákon změnit, tak se situace bude ještě zhoršovat.


Situace na silnicích
Jak dopadl průzkum chování řidičů

Dodržování rychlosti

 Ve velkých městech dodržuje předepsanou padesátikilometrovou rychlost 93 % řidičů. V malých obcích se zvýšil během posledních tří měsíců počet lidí, kteří jezdí nad limit 50 km v hodině. Teď jich je 65 %, zatímco v červenci jich bylo 41 procent.

Pásy a dětské sedačky

Pásy si nyní ve velkých městech zapíná 84 % řidičů a stejný počet spolujezdců. V červenci byla situace mnohem lepší, ale pořád si pás zapíná víc lidí než před platností nového zákona. Tehdy si pás zapnulo pouze 76 %, respektive 68 % lidí. Výrazně stouplo množství lidí, kteří používají pro přepravu svých dětí autosedačky. V červnu ji měl každý druhý řidič, teď do nich před jízdou poutá své děti 69 % řidičů ve velkých městech.

Svícení za jízdy

Veřejnost si na povinnost rozsvítit si světla před jízdou rychle zvykla. Průzkum ukázal, že nyní svítí 99 % všech aut. V červenci, kdy začal platit nový zákon, zdaleka tolik řidičů nesvítilo.

Stání na místě pro invalidy

Ještě v červnu zaparkovalo na místech vyhrazených pro tělesně postižené 29 % řidičů. V červnu se jejich počet snížil o víc než polovinu. V říjnu to bylo obdobné. Neoprávněně na vyhrazených místech parkovalo 13 % řidičů.

Průzkum provedlo Centrum dopravního výzkumu už třikrát. První test se uskutečnil od 25. do 30. června, druhý od 9. do 14. července a poslední od 9. do 24. října. Průzkumníci vždy sledovali chování řidičů na dvou stech místech. Pokaždé sledovali situaci na silnicích víc než 200 hodin.