Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mnozí řidiči stále zapomínají svítit i ve dne

  12:13aktualizováno  12:13
Nová silniční pravidla, která řidičům přikazují svítit v zimě celý den, platí už měsíc, a přesto se dají až příliš často vidět motoristé jezdící postaru. Vyplynulo to z průzkumu, který na nejrušnějších silnicích velkých měst udělali regionální redaktoři MF DNES. Policisté v té souvislosti upozorňují, že čas, kdy místo pokut motoristům jenom domlouvali, s dneškem definitivně končí. V Olomouci, Ústí nad Labem nebo třeba v Hradci Králové nerozsvítil ve sledovaném čase světla svého auta každý desátý řidič.

Relativně příznivý výsledek však ovlivnilo podmračené počasí. Zato v Plzni, kde se průzkum uskutečnil za jasnějšího dne, hříšníků přibylo: nesvítila třetina vozů. "Nic naplat, řidiči si musí zvyknout. V únoru budeme zmíněné přestupky postihovat až tisícikorunovou pokutou," varuje šéf ostravské dopravní policie Miroslav Pech.

Řidiči se lépe vidí
Celodenní svícení v období zimního času, tedy od října do března, zavedla nová silniční pravidla od 1. ledna tohoto roku. Dřív se ve dne svítilo jen za snížené viditelnosti. Celodenní svícení má přispět ke snížení rizik v dopravě. "Řidiči se lépe vidí," vysvětluje Václav Špička z organizace BESIP a varuje, že neosvětlený vůz mezi svítícími snadno zanikne. "Zahraniční výzkumy také dokazují, že chodci daleko rychleji registrují osvětlený než neosvětlený objekt v pohybu. Zvýšení spotřeby paliva je zanedbatelné, větší zátěži je vystaven akumulátor a žárovky."

Není jasno kolem kol
Diskutuje se ještě o celodenním svícení jízdních kol. "Existují dva názory: bicykl sice musí jako vozidlo svítit, ale je stanoveno, že má mít zapnuta obrysová a potkávací světla. A ta na jízdním kole nejsou," vysvětluje Ivo Mitáček ze zlínské policie. "Čekáme tedy na vyjádření ministerstva dopravy." Motorističtí odborníci se však shodují v tom, že zatímco přední světlo je ve dne na kole prakticky zbytečné, tak jezdec neprohloupí, když použije blikající červené světlo vzadu.

Sedačky jen na dálnici
Od začátku letošního roku také platí povinnost přepravovat dítě v autosedačce, ale už brzy to může být jinak. Poslanci i senátoři totiž schválili novelu, podle které musí dítě na zadních sedadlech do sedačky jen při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla. "Většina zranění a nehod se však stává na ostatních komunikacích. Přitom pravděpodobnost, že dítě přežije havárii bez zranění, pokud je v zádržném systému, je až sedmkrát vyšší," oponuje Václav Špička. Novela ještě čeká na podpis prezidenta republiky. Pro změkčení zákona lidovci argumentovali sociálními důvody, neboť v zemi žije 23 tisíc rodin s více než třemi dětmi. "Sněmovna to vzala v úvahu, a proto se v zákoně nehovoří o dětských autosedačkách, ale o zádržných systémech, což je například i dvoubodový pás," říká Václav Špička. Zatím platí, že bez ohledu na druh silnice musí na předním sedadle dítě mladší 12 let cestovat v autosedačce. U dětí do 18 let je důležitá výška. Je-li nižší než 150 centimetrů, patří pasažér rovněž do sedačky. Na zadních sedadlech musí dítě do sedačky, když mu je méně než 18 let a zároveň měří méně než 150 centimetrů. Zádržný systém znamená kromě autosedačky rovněž dvoubodový bezpečnostní pás, u kterého nehrozí nebezpečí, že by se dítě při nárazu uškrtilo. Sedačku nahradí také sedák v kombinaci s klasickým tříbodovým pásem, který dítě nadzvedne a rovněž zabrání jeho zranění. Autosedačky stojí nejčastěji 1000 až 4000 korun, sedáky přijdou na 400 až 700 korun. Majitelé starších vozů, které vzadu nemají bezpečnostní pásy, nemusí autosedačku instalovat. Pro bezpečnost dětí se však vyplatí za pomoci servisu najít kotevní místa pro upevnění pásů s autosedačkou.

Kamerou na telefony
"Zatímco celodenní svícení nebo použití autosedaček kontrolovat lze poměrně snadno, je naopak odhalení řidiče telefonujícího bez hands free obtížné," sděluje Miroslav Pech. "Od přistiženého řidiče pak slyšíme, že se zrovna škrábal za uchem, a jsme s dokazováním v koncích." "Řidiče s mobilem v ruce nám snad pomohou odhalit kamery, které jsou instalovány v různých místech Zlína," doplňuje Ivo Mitáček. "Zatím jsme ale žádný takový případ neřešili." Od Nového roku platí, že řidič nesmí při jízdě s vozidlem držet v ruce telefon nebo vysílačku. "Řidič nesmí telefon držet v ruce. Pokud mu ho při hovoru přidrží například spolujezdec nebo si ho bude krkolomně přidržovat ramenem, rozhodně předpisy neporuší," soudí pražský motoristický právník Michal Dlabola.

NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZMĚNY OD 1. LEDNA 2001
* v zimě musí vozidla svítit celý den
* děti se vozí v autosedačkách
* chodci mají větší přednost na přechodech
* řidič smí telefonovat jen s hands free sadou
* vozidla na kruhovém objezdu mají přednost
* při souběhu jízdních pruhů platí pravidlo zipu
* v nenadálé situaci je nutné zapnout výstražné blikače
* policie jezdí k nehodě až od škody 20 tisíc Kč
* nesmí se předjíždět v křižovatce
* na motorce všichni a na kole jezdci do 15 let musí mít přilbu
(sid)

JAK SE SVÍTÍ VE MĚSTECH?

PLZEŇ: ulicí u mostu přes řeku Radbuzu projelo 11. ledna mezi 12.OO a 12.20 hod. 114 aut, z toho 28 nesvítilo - to je 28 %

ÚSTÍ NAD LABE M: na Masarykově třídě projelo 18 ledna mezi 12.00 a 12.20 hod. 246 aut, z toho 32 nesvítilo - to je 13 %

PRAHA: magistrálou u Florence projelo 17. ledna mezi 14.30 a 14.50 hod. 680 aut, z toho 40 nesvítilo - to je 6 %

HRADEC KRÁLOVÉ: na Ulrichově náměstí projelo 17. ledna mezi 13.00 a 13.20 hod. 215 aut, z toho 25 nesvítilo - to je 12 %

BRNO: křižovatkou ulic Husova a Dolní projelo 17. ledna mezi 9.00 a 9.20 hod. 316 aut, z toho 6 nesvítilo - to jsou 2 %

OLOMOUC: na třídě Svobody projelo 18. ledna mezi 10.00 a 10.20 hod. 258 aut, z toho 25 nesvítilo - to je 10 %

OSTRAVA: ulicí 28. října projelo 23. ledna mezi 15.00 a 15.20 hod. 249 aut, z toho 35 nesvítilo - to je 14 %

Pramen: Zpravodajové MF DNES

 

V zimním čase se na silnicích svítí celé dny a odborníci to považují za těžkou zkoušku elektrických soustav starších automobilů. "Předpokládám, že potíže se špatným dobíjením akumulátorů budou mít velmi rozšířené Škody 105/120 a ještě starší Škody 100/110," říká autoelektrikář Diesel servisu v Plzni Pavel Korelus, který se svému řemeslu věnuje tři desetiletí.

"Problémy čekám také u letitých vozů vybavených dynamy, například u trabantů. V těchto případech postačí nedostatečně napnutý klínový řemen pohonu alternátoru nebo dynama či špatně seřízené relé a potíže jsou na světě. Motor se totiž při malé kapacitě autobaterie nedá nastartovat. Řada řidičů to zjistí až nyní, neboť jízdu s rozsvícenými světlomety prakticky neznali. Jezdili totiž většinou jen ve dne." Automobilový závodník a mistr republiky na okruzích Jan Schwarz, který je povoláním rovněž autoelektrikář, doporučuje majitelům postarších aut preventivní kontrolu a údržbu elektrosoustavy.

"Základem správně fungující elektrické výbavy je dobře napnutý klínový řemen, který pohání alternátor. Pokud řemen prokluzuje, alternátor se neroztočí do potřebných otáček. Řemen má být napnutý tak, aby při pokusu ručně otočit řemenicí alternátoru neproklouzl. Při utahování pozor, aby řemen nebyl příliš napnutý. To ničí ložiska. Důležité je, aby akumulátor byl dostatečně dolitý. Čisté musí být jeho kontakty, které je dobré ošetřit vazelínou odpuzující vodu, k dostání jsou i speciální spreje. Seřízení regulačního relé nebo výměna uhlíků alternátoru už je práce pro odborníka."

Autoelektrikáři se shodují také v tom, že citlivější na stav elektrické soustavy jsou auta s dieselovými motory, které vyžadují ke startu více elektrického proudu. "Co platí pro benzinový motor, to platí pro vznětový agregát dvojnásobně. Pokud je diesel špatně seřízený či opotřebovaný, tak má jeho majitel při horším stavu dobíjení rázem velkou starost," prohlašuje Pavel Korelus. Potíže s elektrosoustavou si mnozí řidiči způsobí sami - tím, že při odstavení staršího auta zapomenou zhasnout světla. "Motoristům radím, aby auta - pokud to nemají z výroby - vybavili zařízením, které pípáním dává najevo, že řidič zapomněl světla vypnout. Takový výrobek stojí necelou stokorunu a montáž zvládne každý kutil. Obrátit se lze i na autoelektrikáře."                                                                                                             Vladimír Petruš, spolupracovník redakce

Potížím lze předejít

* Základem správně fungující elektrické soustavy vozu je dostatečně napnutý řemen pohánějící generátor

* Důležitá je pravidelná kontrola hladiny elektrolytu v akumulátoru

* Neuškodí kontrola a seřízení regulačního relé dobíjení

* Kontakty akumulátoru nesmějí nést známky koroze

* Nezapomínejte rozsvícená světla po zaparkování auta

* Vyplatí se montáž akustické signalizace rozsvícených světel (signál se ozve při otevření dveří)

* Při krátkých jízdách zbytečně nezapínejte elektrické spotřebiče, například přídavné světlomety a pod.

* Do výbavy auta doplňte startovací kabely pro případ problémů se startováním automobilu
Potížím lze předejít

* Základem správně fungující elektrické soustavy vozu je dostatečně napnutý řemen pohánějící generátor

* Důležitá je pravidelná kontrola hladiny elektrolytu v akumulátoru

* Neuškodí kontrola a seřízení regulačního relé dobíjení

* Kontakty akumulátoru nesmějí nést známky koroze

* Nezapomínejte rozsvícená světla po zaparkování auta

* Vyplatí se montáž akustické signalizace rozsvícených světel (signál se ozve při otevření dveří)

* Při krátkých jízdách zbytečně nezapínejte elektrické spotřebiče, například přídavné světlomety a pod.

* Do výbavy auta doplňte startovací kabely pro případ problémů se startováním automobilu
(pet)

Chodci získali větší přednost na přechodech

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.