Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobil za volantem je horší než alkohol, naznačují výsledky testu

aktualizováno 
Telefonování za volantem může být pro řidiče nebezpečnější než alkohol. Dokonce prý i za použití takzvaných handsfree sad.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Naznačuje to výsledek dánského testu osmi řidičů, na němž se podílel deník Ekstra Bladet a motoristická organizace FDM.

Test sice nemá vědeckou hodnotu, ale jeho výsledek je podle expertů pro telefonující řidiče námětem k zamyšlení.

Osm řidičů při jedné zkušební jízdě telefonovalo, zatímco při druhé zkušební jízdě před nastartováním motoru požili tři skleničky tvrdého alkoholu, čímž překročili hranici 0,5 promile, která je v Dánsku již trestná.

Při testování v technickém komplexu FDM v Roskilde nedaleko Kodaně pak řidiči při telefonování za jízdy i přes použití handsfree zavinili osm dopravních nehod, zatímco při řízení pod vlivem alkoholu "pouze" šest nehod. Zkušební doba byla v obou případech stejná.

"Test sice není vědecky průkazný, ale jeho výsledek by měl otevřít řidičům oči," dodal ke zjištěním šéf motoristické organizace FDM Thomas Möller Thomser.

popisekNa vlastní kůži
Jak (špatně) se řídí s telefonem v ruce

V České republice se za jízdy telefonovat nesmí. Za takový prohřešek hrozí ztráta tří bodů a bloková pokuta 1 000 korun. Řidič se totiž při volání plně nevěnuje řízení a právě nevěnování plné pozornosti jízdě bylo například loni s podílem 18,5 procenta nejčastější příčinou nehod.

Na severu Evropy zatím telefonování za jízdy zakázáno není. Experti ale varují, že řidiči by měli telefonovat, jen pokud skutečně musí, a vyřizovat svá sdělení za nejkratší možnou dobu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Ford Transit 2.2 L1H1...
Ford Transit 2.2 L1H1...

r.v. 2011, naj. 155 000 km, diesel
289 190 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.