Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Keňský off-road za 120 tisíc. Na servis musí stačit klacek a kámen

  0:12aktualizováno  0:12
Žádná boční okna, jen plátěná střecha a rámová konstrukce, vyšší světlá výška, ale především pohon všech kol. Prototyp off-roadu nové keňské firmy Mobius by měl být ideálním prostředkem pro provoz na africkém venkově.

Mobius Two | foto: Mobius

Představa o praktickém dopravním prostředku v srdci Afriky je zjevně jiná než třeba v Evropě. Drahá a luxusní SUV by na africkém venkově příliš neobstála. Klasické off-roady od Toyoty nebo Land Roveru jsou pro většinu tamních obyvatel cenově nedostupná. A obyčejná osobní auta si zase neporadí s nezpevněnými silnicemi a cestami.

Fotogalerie

Řešení se snaží najít u mladé značky Mobius, která sídlí v Nairobi a založil ji mladý Brit Joel Jackson. Základní myšlenka Mobiusu je prostá: nabídnout auto, které zvládne nezpevněné cesty afrického venkova a přitom nebude dražší než motorové tříkolky, které jsou rozšířené v tamním městském provozu.

Výrobce srovnává tři nejpopulárnější dopravní prostředky v Keni: městské tříkolové motorikšy (známé z Indie nebo Bangkoku), mikrobusy a motorky. Ty jsou jasně nejlevnější a neznačkové se prodávají v přepočtu okolo 20 000 korun. Dovážené použité mikrobusy (nejčastěji asijské provenience) se podle Mobiusu prodávají okolo čtvrt milionu korun, indické motorikšy pak stojí v přepočtu okolo 120 000 korun.

Mobius Two

Mobius Two se má cenou tříkolkám vyrovnat, cenu firma odhaduje taktéž na 120 000 korun. Jenže levný off-road si poradí i s náročným terénem venkovských cest a navíc uveze až osm lidí nebo 500 kilo nákladu.

Auto je opravdu spartánské. Vyjma čelního nemá žádná další okna, střecha je plátěná, natažená na trubkové konstrukci, interiér je pak naprosto účelový a jediným "nadstandardním" prvkem výbavy budou demontovatelné zadní lavice pro změnu na nákladní verzi. Podstatnou vlastností je ale podvozek se světlou výškou 35 centimetrů a pohon všech kol.

Zvnějšku prototyp, kterým se výrobce chlubí, vypadá jako stará rachotina s karosérií vyklepanou na koleně. Ale to je vlastně výhoda. Auto bude tak jednoduché, že ho spraví každá dílna. Důležitým prvkem je pak mohutný přední nárazník z hliníkové voštiny, zakrytování podvozku a silné přední světlomety.

Mobius Two

O pohonné jednotce se výrobce zatím konkrétněji nezmiňuje, prý bude úsporná. Pravděpodobně bude pocházet od známého světového výrobce, ideálně s dobrým servisním pokrytím na africkém kontinentu. I další díly chce Mobius odebírat od známých výrobců, hlavním kritériem vedle odolnosti ale bude cena a dostupnost dílů pro opravy. Bude třeba, aby bylo auto opravitelné v polních podmínkách co nejjednodušeji, s nadsázkou lze říci, že bude šoférovi muset stačit k opravě kámen a klacek, nejvýš švýcarský nůž.

Se zahájením výroby to zatím nebude tak horké. Firma má prototyp, který si odkrucuje první kilometry po afrických cestách-necestách. Mobius Two ale není prvním počinem značky. Už podle jména je druhým pokusem o dostupný africký vůz. Prototyp prvního modelu Mobiusu One zkouší firma už delší dobu. A nutno poznamenat, že dvojka vypadá mnohem lépe. Mobius One totiž připomíná plážovou bugynu s plátěnými dveřmi, a to ještě hodně ošklivou bugynu.

Mobius One
Mobius One

Mobius One

Je velmi nepravděpodobné, že by se jakýkoliv model značky objevil i na evropském trhu. Auta jen stěží budou splňovat evropské normy a ostatně firma sama ani nemá takové ambice.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz