Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Keňský off-road za 120 tisíc. Na servis musí stačit klacek a kámen

  0:12aktualizováno  0:12
Žádná boční okna, jen plátěná střecha a rámová konstrukce, vyšší světlá výška, ale především pohon všech kol. Prototyp off-roadu nové keňské firmy Mobius by měl být ideálním prostředkem pro provoz na africkém venkově.

Mobius Two | foto: Mobius

Představa o praktickém dopravním prostředku v srdci Afriky je zjevně jiná než třeba v Evropě. Drahá a luxusní SUV by na africkém venkově příliš neobstála. Klasické off-roady od Toyoty nebo Land Roveru jsou pro většinu tamních obyvatel cenově nedostupná. A obyčejná osobní auta si zase neporadí s nezpevněnými silnicemi a cestami.

Fotogalerie

Řešení se snaží najít u mladé značky Mobius, která sídlí v Nairobi a založil ji mladý Brit Joel Jackson. Základní myšlenka Mobiusu je prostá: nabídnout auto, které zvládne nezpevněné cesty afrického venkova a přitom nebude dražší než motorové tříkolky, které jsou rozšířené v tamním městském provozu.

Výrobce srovnává tři nejpopulárnější dopravní prostředky v Keni: městské tříkolové motorikšy (známé z Indie nebo Bangkoku), mikrobusy a motorky. Ty jsou jasně nejlevnější a neznačkové se prodávají v přepočtu okolo 20 000 korun. Dovážené použité mikrobusy (nejčastěji asijské provenience) se podle Mobiusu prodávají okolo čtvrt milionu korun, indické motorikšy pak stojí v přepočtu okolo 120 000 korun.

Mobius Two

Mobius Two se má cenou tříkolkám vyrovnat, cenu firma odhaduje taktéž na 120 000 korun. Jenže levný off-road si poradí i s náročným terénem venkovských cest a navíc uveze až osm lidí nebo 500 kilo nákladu.

Auto je opravdu spartánské. Vyjma čelního nemá žádná další okna, střecha je plátěná, natažená na trubkové konstrukci, interiér je pak naprosto účelový a jediným "nadstandardním" prvkem výbavy budou demontovatelné zadní lavice pro změnu na nákladní verzi. Podstatnou vlastností je ale podvozek se světlou výškou 35 centimetrů a pohon všech kol.

Zvnějšku prototyp, kterým se výrobce chlubí, vypadá jako stará rachotina s karosérií vyklepanou na koleně. Ale to je vlastně výhoda. Auto bude tak jednoduché, že ho spraví každá dílna. Důležitým prvkem je pak mohutný přední nárazník z hliníkové voštiny, zakrytování podvozku a silné přední světlomety.

Mobius Two

O pohonné jednotce se výrobce zatím konkrétněji nezmiňuje, prý bude úsporná. Pravděpodobně bude pocházet od známého světového výrobce, ideálně s dobrým servisním pokrytím na africkém kontinentu. I další díly chce Mobius odebírat od známých výrobců, hlavním kritériem vedle odolnosti ale bude cena a dostupnost dílů pro opravy. Bude třeba, aby bylo auto opravitelné v polních podmínkách co nejjednodušeji, s nadsázkou lze říci, že bude šoférovi muset stačit k opravě kámen a klacek, nejvýš švýcarský nůž.

Se zahájením výroby to zatím nebude tak horké. Firma má prototyp, který si odkrucuje první kilometry po afrických cestách-necestách. Mobius Two ale není prvním počinem značky. Už podle jména je druhým pokusem o dostupný africký vůz. Prototyp prvního modelu Mobiusu One zkouší firma už delší dobu. A nutno poznamenat, že dvojka vypadá mnohem lépe. Mobius One totiž připomíná plážovou bugynu s plátěnými dveřmi, a to ještě hodně ošklivou bugynu.

Mobius One
Mobius One

Mobius One

Je velmi nepravděpodobné, že by se jakýkoliv model značky objevil i na evropském trhu. Auta jen stěží budou splňovat evropské normy a ostatně firma sama ani nemá takové ambice.

Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.