Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Na hliněnou autosochu vzali u Jaguaru sekyru

aktualizováno 
Při hledání správných tvarů nového auta jsou nezbytným pomocníkem hliněné modely. Jednu takovou sochu Jaguaru XF rozmetali na kusy sami designéři automobilky. Na auto postavené z typicky hnědočerveného materiálu si vzali i sekeru. Modelářská hlína je velmi zajímavý materiál. Modeláři se s ním doslova mazlí.

"Hrozně rád se jí dotýkám," říká o modelářské hlíně šéfdesignér Škody Jozef Kabaň. Bez speciální hmoty se dnes designéři neobejdou. "Dobře se mi s ní pracuje," souhlasí Jakub Gurecký, designér studia 1to1design.

Modeláři z ní podle návrhu stylistů vytvarují klidně celé auto v životní velikosti (staví se ale i menší modely v měřítku 1:4). A designéři jejich dílo mezitím "ničí", jak na ně hmatají, rýpou do něj, naznačují, jak upravit linky a hrany...

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid

Speciální modelářskou hlínu nabízí na světě jen několik firem (Chavant, Kolb, Staedler). Na její výrobu se používá vosk, olej, křída a pigmenty. Podle zkušených modelářů ze Škodovky jsou mezi různými značkami rozdíly. Jsou také různé druhy hmot. Dodávají se v cihličkách nebo válečcích.

Dva z modelářů, kteří sochají nové škodovky, jsou Britové, jeden pracoval donedávna pro Bentley. A jeden Švéd, který pro Škodovku pracuje už 14 let, získával zkušenosti u Audi, pracoval třeba na prvním TT.

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny...

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny vytvoří na milimetr přesně model, který se pak změří, data přenesou do počítače a podle nich se pak vyrábí auto.

Modelářskou hlínu používají nejčastěji právě automobiloví designéři. Auto z ní hodiny, dny a týdny tvarují, a pak se podle něj vyrábí auto. Modeláři musí mít obrovský cit pro materiál a pracovat s maximální přesností.

Fotogalerie

Jejich dílo pak do detailu proměří a přenesou do počítačových dat konstruktéři. S trochou nadsázky lze říci, že podle hliněného modelu se pak vyrábí karoserie sériového auta.

Hliněné modely (říká se jim po anglicku "clay model") samozřejmě nejsou celé z tohoto drahého materiálu. Na základní prostorový rám se připevní panely a pěnové výplně, které se pokryjí vrstvou hlíny, z ní se pak sochá auto. Když je tvar hotový, hliněný model se potáhne barevnou fólií.

Hliněný model se potáhne folií simulující karoserii.

Hliněný model se potáhne fólií simulující karoserii.

Aby se s na omak velmi příjemnou hmotou dalo pracovat, je třeba ji zahřát. Ve speciální peci "povolí" a dobře se tvaruje. S tím, jak postupně chladne, hmota také tuhne. I za pokojové teploty se ale dobře opracovává různými škrabkami a tvořítky.

"Představte si, že vezmete tužší máslo, dáte ho do trouby rozehřáté na 40–50 stupňů a ono hezky změkne," popisuje práci s modelářskou hlínou Jakub Gurecký ze studia 1to1design. "Pak se s ní pracuje se jako s plastelínou. Musí se nanášet po vrstvách na podklad ,který má vlastnosti, aby se na něm hmota udržela. Jednotlivé vrstvy se musí perfektně propojit, aby vznikla homogenní vrstva bez bublin." Podle Gureckého se velmi často používá jako podklad třeba polystyrén.

Modelářská hlína, kteroui používají designéři.

"Je to jako když mažu máslo na chleba. Skoro to natírám a vrstvy se musí pořádně propojit," popisuje designér. "Když clay vychladne, musí se povrch nejdříve srovnat do základních ploch, potom se začne ´vyškrabovat´ požadovaný tvar a až pak detaily."

"Modelářská hlína není levná, zase se ale dá opakovaně používat," dodává Jakub Gurecký.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.