VIDEO: Na hliněnou autosochu vzali u Jaguaru sekyru

  • 14
Při hledání správných tvarů nového auta jsou nezbytným pomocníkem hliněné modely. Jednu takovou sochu Jaguaru XF rozmetali na kusy sami designéři automobilky. Na auto postavené z typicky hnědočerveného materiálu si vzali i sekeru. Modelářská hlína je velmi zajímavý materiál. Modeláři se s ním doslova mazlí.

"Hrozně rád se jí dotýkám," říká o modelářské hlíně šéfdesignér Škody Jozef Kabaň. Bez speciální hmoty se dnes designéři neobejdou. "Dobře se mi s ní pracuje," souhlasí Jakub Gurecký, designér studia 1to1design.

Modeláři z ní podle návrhu stylistů vytvarují klidně celé auto v životní velikosti (staví se ale i menší modely v měřítku 1:4). A designéři jejich dílo mezitím "ničí", jak na ně hmatají, rýpou do něj, naznačují, jak upravit linky a hrany...

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid

Speciální modelářskou hlínu nabízí na světě jen několik firem (Chavant, Kolb, Staedler). Na její výrobu se používá vosk, olej, křída a pigmenty. Podle zkušených modelářů ze Škodovky jsou mezi různými značkami rozdíly. Jsou také různé druhy hmot. Dodávají se v cihličkách nebo válečcích.

Dva z modelářů, kteří sochají nové škodovky, jsou Britové, jeden pracoval donedávna pro Bentley. A jeden Švéd, který pro Škodovku pracuje už 14 let, získával zkušenosti u Audi, pracoval třeba na prvním TT.

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny vytvoří na milimetr přesně model, který se pak změří, data přenesou do počítače a podle nich se pak vyrábí auto.

Modelářskou hlínu používají nejčastěji právě automobiloví designéři. Auto z ní hodiny, dny a týdny tvarují, a pak se podle něj vyrábí auto. Modeláři musí mít obrovský cit pro materiál a pracovat s maximální přesností.

Jejich dílo pak do detailu proměří a přenesou do počítačových dat konstruktéři. S trochou nadsázky lze říci, že podle hliněného modelu se pak vyrábí karoserie sériového auta.

Hliněné modely (říká se jim po anglicku "clay model") samozřejmě nejsou celé z tohoto drahého materiálu. Na základní prostorový rám se připevní panely a pěnové výplně, které se pokryjí vrstvou hlíny, z ní se pak sochá auto. Když je tvar hotový, hliněný model se potáhne barevnou fólií.

Hliněný model se potáhne fólií simulující karoserii.

Aby se s na omak velmi příjemnou hmotou dalo pracovat, je třeba ji zahřát. Ve speciální peci "povolí" a dobře se tvaruje. S tím, jak postupně chladne, hmota také tuhne. I za pokojové teploty se ale dobře opracovává různými škrabkami a tvořítky.

"Představte si, že vezmete tužší máslo, dáte ho do trouby rozehřáté na 40–50 stupňů a ono hezky změkne," popisuje práci s modelářskou hlínou Jakub Gurecký ze studia 1to1design. "Pak se s ní pracuje se jako s plastelínou. Musí se nanášet po vrstvách na podklad ,který má vlastnosti, aby se na něm hmota udržela. Jednotlivé vrstvy se musí perfektně propojit, aby vznikla homogenní vrstva bez bublin." Podle Gureckého se velmi často používá jako podklad třeba polystyrén.

Modelářská hlína, kteroui používají designéři.

"Je to jako když mažu máslo na chleba. Skoro to natírám a vrstvy se musí pořádně propojit," popisuje designér. "Když clay vychladne, musí se povrch nejdříve srovnat do základních ploch, potom se začne ´vyškrabovat´ požadovaný tvar a až pak detaily."

"Modelářská hlína není levná, zase se ale dá opakovaně používat," dodává Jakub Gurecký.