Letošní autopodívaná v Ženevě bude skutečně hlavně o autech. Několik automobilek totiž avizovalo, že vystavované novinky letos neozdobí štíhlé a spoře oděné krásky. Výrobci aut tak reagují na aktuální dění a kampaň zaměřenou proti sexuálnímu obtěžování žen #MeToo.
Některé automobilky, například Fiat (italské značky dlouhá léta vozily do Ženevy české krásky) nebo Toyota, podlehly tlaku kampaně #MeToo, která odstartovala ve filmovém průmyslu v Hollywoodu a rozšířila se světem jako lavina (o kampani si přečtěte zde), a přestanou zdobit nejnovější modely aut koketujícími modelkami s krátkými šaty a vysokými podpatky.
Například společnost SSangyong Motor měla na loňské výstavě dvě blondýnky ve stříbrných minišatech a na vysokých podpatcích. Letošní ročník budou reprezentovat jihokorejskou novinkovou řadu pick-upů modelky a modelové ve sportovním, aby s nabízenými modely aut více ladili.
Společnost Ssangyong neklidní rozčeřené vody kolem modelek u aut sama, přidává se třeba Nissan. Ten také uvedl, že sníží počet koketujících žen a tlak na mužské emoce. Jak uvádí Bloomberg, značí to změnu směru v automobilovém průmyslu, který se už léta podbízí mužským zákazníkům tím, že využívá k prodeji aut atraktivní ženy.
„Časy se mění,“ potvrdila Sara Jenkinsová, mluvčí společnosti Nissan pro švýcarský trh, která přestala najímat modelky pro autosalony a výstavy už v minulém roce. „Prodáváme auta. Dává nám tedy větší smysl využívat odborníky a specialisty na produkt,“ doplnila pro Bloomberg.
Malé černé šaty nahradí informace
Společnost Lexus, luxusní značka druhé největší automobilky na světě Toyota, potvrdila, že od najímání modelek na švýcarskou výstavu společně s Toyotou upouští. Automobilový koncern Fiat Chrysler Automobiles zrušil smlouvy s některými hosteskami, právě kvůli obavám z kritiky pocházející z kampaně #MeToo, a chystá konzervativnější pojetí výstavy. I výrobci značek Maserati, Jeep a Alfa Romeo nahradí spoře oděné krásky modely a modelkami ve vyváženém poměru a všichni budou v oblečení, které méně odhaluje tělo, uvedli dva lidé z automobilek.
Odmítnutí hostesek jako sexy rekvizit k drahým vozům není pro některé výrobce novinkou. Koncern Peugeot PSA Group uvedl, že „nebude ponižovat ani muže, ani ženy“. „Návštěvníci ženevského autosalonu budou na stánku PSA přivítáni muži i ženami, jejichž posláním je o produktech informovat,“ uvedl mluvčí koncernu Pierre - Oliver Salmon v e-mailu s připojeným hashtagem #nocarbabes (bez „autokoček“ - pozn. redakce).
Takové přípravy jsou přesným opakem autosalonů, jak je v Ženevě známe, kdy se u aut promenádovaly krásky s krátkými šaty a velkými výstřihy i podpatky, rudými rtěnkami nebo odhalenými rameny.
„Například hostesky společnosti Alfa Romeo se loni doslova vznášely v malých černých šatičkách kolem představovaného modelu Stelvio,“ popisuje Bloomberg. „Nedaleko, u modelu Fiatu 500, zase pózovaly modelky jako vystřižené ze šedesátých let s natupírovanými účesy, nebezpečně krátkými černobílými šaty, rudou rtěnkou i podpatky. U jednoho ze sedanů automobilky Lexus seděla kráska ve vyzývavých bordó šatech a podobně.“
Mluvčí ženevské autoshow k tématu uvedl, že vystavující automobilky mají svobodnou volbu ve způsobu, jakým chtějí svoje vozy prezentovat, a je to tedy na nich. Někteří tak na trendy poslední doby reagovat vůbec nemusí.
Jeden z pracovníků na autosalonu doplnil, že modelky a hostesky mají už několik let nasmlouvané tajné signály, jako například zastrčení vlasů za uši, kterými upozorní organizátory a přivolají si pomoc od příliš chtivých příznivců či zákazníků.
Zpětná vazba narůstá
Změna u největších hráčů na autosalonu v Ženevě ukazuje, že kampaň upozorňující na zneužívání žen #MeToo rozčeřila vlny i u průmyslníků daleko od Hollywoodu, kde původně vznikla. Rostoucí reakce už se projevily na několika evropských sportovních událostech, kde dominují muži - i odtud zmizely krásné modelky v přiléhavých šatech a na vysokých podpatcích. Je to například Formule 1 (rozlučku s Grid girls sledujte zde), jejíž lidé vzkázali, že upouští od najímání modelek zastávajících na závodě roli „Grid girls“, protože je to v rozporu se současnou moderní společností.
V automobilovém průmyslu se navíc mění zákaznická základna. Jen v USA vyskočil podle oficiálních údajů počet žen vlastnících vozy oproti roku 2016 o 66 procent, což je trojnásobek oproti nárůstu mužských majitelů aut. V Německu, na největším automobilovém trhu v Evropě, koupily ženy asi třetinu automobilů, ve Francii tvoří ženské zákaznice 37 procent.
Krásky ženevského autosalonuFotogalerie modelek z loňského ročníku |