Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové poměry v Ženevě. Žádné krásky a pořádně obléct!

aktualizováno 
Ještě před pár lety byly modelky na expozicích italských značek jednou z nejvýraznějších atrakcí autosalonů. Tereza Fajksová, Miss Earth roku 2012, kdysi v Ženevě dráždila na stánku Alfy Romeo publikum samorozepínacími šaty. S tím je však nyní utrum. Na autosalony se přece jezdí za auty! Proč? #MeToo.

Letošní autopodívaná v Ženevě bude skutečně hlavně o autech. Několik automobilek totiž avizovalo, že vystavované novinky letos neozdobí štíhlé a spoře oděné krásky. Výrobci aut tak reagují na aktuální dění a kampaň zaměřenou proti sexuálnímu obtěžování žen #MeToo.

Některé automobilky, například Fiat (italské značky dlouhá léta vozily do Ženevy české krásky) nebo Toyota, podlehly tlaku kampaně #MeToo, která odstartovala ve filmovém průmyslu v Hollywoodu a rozšířila se světem jako lavina (o kampani si přečtěte zde), a přestanou zdobit nejnovější modely aut koketujícími modelkami s krátkými šaty a vysokými podpatky.

Například společnost SSangyong Motor měla na loňské výstavě dvě blondýnky ve stříbrných minišatech a na vysokých podpatcích. Letošní ročník budou reprezentovat jihokorejskou novinkovou řadu pick-upů modelky a modelové ve sportovním, aby s nabízenými modely aut více ladili.

Společnost Ssangyong neklidní rozčeřené vody kolem modelek u aut sama, přidává se třeba Nissan. Ten také uvedl, že sníží počet koketujících žen a tlak na mužské emoce. Jak uvádí Bloomberg, značí to změnu směru v automobilovém průmyslu, který se už léta podbízí mužským zákazníkům tím, že využívá k prodeji aut atraktivní ženy.

„Časy se mění,“ potvrdila Sara Jenkinsová, mluvčí společnosti Nissan pro švýcarský trh, která přestala najímat modelky pro autosalony a výstavy už v minulém roce. „Prodáváme auta. Dává nám tedy větší smysl využívat odborníky a specialisty na produkt,“ doplnila pro Bloomberg.

Malé černé šaty nahradí informace

Společnost Lexus, luxusní značka druhé největší automobilky na světě Toyota, potvrdila, že od najímání modelek na švýcarskou výstavu společně s Toyotou upouští. Automobilový koncern Fiat Chrysler Automobiles zrušil smlouvy s některými hosteskami, právě kvůli obavám z kritiky pocházející z kampaně #MeToo, a chystá konzervativnější pojetí výstavy. I výrobci značek Maserati, Jeep a Alfa Romeo nahradí spoře oděné krásky modely a modelkami ve vyváženém poměru a všichni budou v oblečení, které méně odhaluje tělo, uvedli dva lidé z automobilek.

Krásky z autosalonu ve Frankfurtu
Krásky tuningového srazu Wörthersee

Odmítnutí hostesek jako sexy rekvizit k drahým vozům není pro některé výrobce novinkou. Koncern Peugeot PSA Group uvedl, že „nebude ponižovat ani muže, ani ženy“. „Návštěvníci ženevského autosalonu budou na stánku PSA přivítáni muži i ženami, jejichž posláním je o produktech informovat,“ uvedl mluvčí koncernu Pierre - Oliver Salmon v e-mailu s připojeným hashtagem #nocarbabes (bez „autokoček“ - pozn. redakce).

Takové přípravy jsou přesným opakem autosalonů, jak je v Ženevě známe, kdy se u aut promenádovaly krásky s krátkými šaty a velkými výstřihy i podpatky, rudými rtěnkami nebo odhalenými rameny.

Modelka na stánku značky Opel na letošním ročníku ženevského autosalonu
Modelky motosalonu EICMA Milano 2015

„Například hostesky společnosti Alfa Romeo se loni doslova vznášely v malých černých šatičkách kolem představovaného modelu Stelvio,“ popisuje Bloomberg. „Nedaleko, u modelu Fiatu 500, zase pózovaly modelky jako vystřižené ze šedesátých let s natupírovanými účesy, nebezpečně krátkými černobílými šaty, rudou rtěnkou i podpatky. U jednoho ze sedanů automobilky Lexus seděla kráska ve vyzývavých bordó šatech a podobně.“

Mluvčí ženevské autoshow k tématu uvedl, že vystavující automobilky mají svobodnou volbu ve způsobu, jakým chtějí svoje vozy prezentovat, a je to tedy na nich. Někteří tak na trendy poslední doby reagovat vůbec nemusí.

Jeden z pracovníků na autosalonu doplnil, že modelky a hostesky mají už několik let nasmlouvané tajné signály, jako například zastrčení vlasů za uši, kterými upozorní organizátory a přivolají si pomoc od příliš chtivých příznivců či zákazníků.

Zpětná vazba narůstá

Změna u největších hráčů na autosalonu v Ženevě ukazuje, že kampaň upozorňující na zneužívání žen #MeToo rozčeřila vlny i u průmyslníků daleko od Hollywoodu, kde původně vznikla. Rostoucí reakce už se projevily na několika evropských sportovních událostech, kde dominují muži - i odtud zmizely krásné modelky v přiléhavých šatech a na vysokých podpatcích. Je to například Formule 1 (rozlučku s Grid girls sledujte zde), jejíž lidé vzkázali, že upouští od najímání modelek zastávajících na závodě roli „Grid girls“, protože je to v rozporu se současnou moderní společností.

V automobilovém průmyslu se navíc mění zákaznická základna. Jen v USA vyskočil podle oficiálních údajů počet žen vlastnících vozy oproti roku 2016 o 66 procent, což je trojnásobek oproti nárůstu mužských majitelů aut. V Německu, na největším automobilovém trhu v Evropě, koupily ženy asi třetinu automobilů, ve Francii tvoří ženské zákaznice 37 procent.

Krásky ženevského autosalonu

Fotogalerie modelek z loňského ročníku

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Najdete na iDNES.cz