Nové poměry v Ženevě. Žádné krásky a pořádně obléct!

aktualizováno 
Ještě před pár lety byly modelky na expozicích italských značek jednou z nejvýraznějších atrakcí autosalonů. Tereza Fajksová, Miss Earth roku 2012, kdysi v Ženevě dráždila na stánku Alfy Romeo publikum samorozepínacími šaty. S tím je však nyní utrum. Na autosalony se přece jezdí za auty! Proč? #MeToo.

Letošní autopodívaná v Ženevě bude skutečně hlavně o autech. Několik automobilek totiž avizovalo, že vystavované novinky letos neozdobí štíhlé a spoře oděné krásky. Výrobci aut tak reagují na aktuální dění a kampaň zaměřenou proti sexuálnímu obtěžování žen #MeToo.

Některé automobilky, například Fiat (italské značky dlouhá léta vozily do Ženevy české krásky) nebo Toyota, podlehly tlaku kampaně #MeToo, která odstartovala ve filmovém průmyslu v Hollywoodu a rozšířila se světem jako lavina (o kampani si přečtěte zde), a přestanou zdobit nejnovější modely aut koketujícími modelkami s krátkými šaty a vysokými podpatky.

Například společnost SSangyong Motor měla na loňské výstavě dvě blondýnky ve stříbrných minišatech a na vysokých podpatcích. Letošní ročník budou reprezentovat jihokorejskou novinkovou řadu pick-upů modelky a modelové ve sportovním, aby s nabízenými modely aut více ladili.

Společnost Ssangyong neklidní rozčeřené vody kolem modelek u aut sama, přidává se třeba Nissan. Ten také uvedl, že sníží počet koketujících žen a tlak na mužské emoce. Jak uvádí Bloomberg, značí to změnu směru v automobilovém průmyslu, který se už léta podbízí mužským zákazníkům tím, že využívá k prodeji aut atraktivní ženy.

„Časy se mění,“ potvrdila Sara Jenkinsová, mluvčí společnosti Nissan pro švýcarský trh, která přestala najímat modelky pro autosalony a výstavy už v minulém roce. „Prodáváme auta. Dává nám tedy větší smysl využívat odborníky a specialisty na produkt,“ doplnila pro Bloomberg.

Malé černé šaty nahradí informace

Společnost Lexus, luxusní značka druhé největší automobilky na světě Toyota, potvrdila, že od najímání modelek na švýcarskou výstavu společně s Toyotou upouští. Automobilový koncern Fiat Chrysler Automobiles zrušil smlouvy s některými hosteskami, právě kvůli obavám z kritiky pocházející z kampaně #MeToo, a chystá konzervativnější pojetí výstavy. I výrobci značek Maserati, Jeep a Alfa Romeo nahradí spoře oděné krásky modely a modelkami ve vyváženém poměru a všichni budou v oblečení, které méně odhaluje tělo, uvedli dva lidé z automobilek.

Krásky z autosalonu ve Frankfurtu
Krásky tuningového srazu Wörthersee

Odmítnutí hostesek jako sexy rekvizit k drahým vozům není pro některé výrobce novinkou. Koncern Peugeot PSA Group uvedl, že „nebude ponižovat ani muže, ani ženy“. „Návštěvníci ženevského autosalonu budou na stánku PSA přivítáni muži i ženami, jejichž posláním je o produktech informovat,“ uvedl mluvčí koncernu Pierre - Oliver Salmon v e-mailu s připojeným hashtagem #nocarbabes (bez „autokoček“ - pozn. redakce).

Takové přípravy jsou přesným opakem autosalonů, jak je v Ženevě známe, kdy se u aut promenádovaly krásky s krátkými šaty a velkými výstřihy i podpatky, rudými rtěnkami nebo odhalenými rameny.

Modelka na stánku značky Opel na letošním ročníku ženevského autosalonu
Modelky motosalonu EICMA Milano 2015

„Například hostesky společnosti Alfa Romeo se loni doslova vznášely v malých černých šatičkách kolem představovaného modelu Stelvio,“ popisuje Bloomberg. „Nedaleko, u modelu Fiatu 500, zase pózovaly modelky jako vystřižené ze šedesátých let s natupírovanými účesy, nebezpečně krátkými černobílými šaty, rudou rtěnkou i podpatky. U jednoho ze sedanů automobilky Lexus seděla kráska ve vyzývavých bordó šatech a podobně.“

Mluvčí ženevské autoshow k tématu uvedl, že vystavující automobilky mají svobodnou volbu ve způsobu, jakým chtějí svoje vozy prezentovat, a je to tedy na nich. Někteří tak na trendy poslední doby reagovat vůbec nemusí.

Jeden z pracovníků na autosalonu doplnil, že modelky a hostesky mají už několik let nasmlouvané tajné signály, jako například zastrčení vlasů za uši, kterými upozorní organizátory a přivolají si pomoc od příliš chtivých příznivců či zákazníků.

Zpětná vazba narůstá

Změna u největších hráčů na autosalonu v Ženevě ukazuje, že kampaň upozorňující na zneužívání žen #MeToo rozčeřila vlny i u průmyslníků daleko od Hollywoodu, kde původně vznikla. Rostoucí reakce už se projevily na několika evropských sportovních událostech, kde dominují muži - i odtud zmizely krásné modelky v přiléhavých šatech a na vysokých podpatcích. Je to například Formule 1 (rozlučku s Grid girls sledujte zde), jejíž lidé vzkázali, že upouští od najímání modelek zastávajících na závodě roli „Grid girls“, protože je to v rozporu se současnou moderní společností.

V automobilovém průmyslu se navíc mění zákaznická základna. Jen v USA vyskočil podle oficiálních údajů počet žen vlastnících vozy oproti roku 2016 o 66 procent, což je trojnásobek oproti nárůstu mužských majitelů aut. V Německu, na největším automobilovém trhu v Evropě, koupily ženy asi třetinu automobilů, ve Francii tvoří ženské zákaznice 37 procent.

Krásky ženevského autosalonu

Fotogalerie modelek z loňského ročníku

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Zbyl na nás wartburg

Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu

„Všichni chtěli škodovku, wartburga nechtěl nikdo,“ vzpomíná nad fotkami z rodinného alba Jana Krutilová. Své první...

ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního...

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...



Najdete na iDNES.cz