Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Offroadová dobrodružství v kapesním balení

aktualizováno 
Radši rozsvítím světla na rampě. Drapáky na pneumatikách mého teréňáku naštěstí zvládnou mazlavé bahno, kameny a dost velké kořeny obřích stromů. Kdybych uvízl, kamarádi mě vytáhnou lanem na navijáku. Stoupáme na Ještěd. S dálkovým ovládáním v rukou.

Závod offroadů v měřítku 1:10 na Ještědu. Modely aut mají být co nejreálnější | foto: Petr Holeček, Metro.cz

V květnu jsem jezdil s terénním pick-upem po poušti, měsíc nato jedu s podobným autem po cestě plné kmenů a kamenů, vpravo burácí divoká řeka, vlevo je prales plný obřích palem. Jen jedno z toho je ale pravda. Vlastně skoro. Zatímco v Namibii jsem vyzkoušel, jak se opravdové auto chová na tekutém písku, nyní mám v ruce dálkové ovládání a řídím sice offroad, ale v měřítku 1:10. Z některých fotek ani nepoznáte, že jde o hračku.

Bomber!

Jako živí

Základní myšlenkou je, aby auta vypadala co nejreálněji a i jízda odpovídala skutečnosti. Používají se navijáky, lana, vyprošťovací plechy, vše jako doopravdy. Jezdí se i soutěže, kde se modely utkávají v brankách, a tam jde o milimetry. Jsou i orientační soutěže, kde je branek jen pár daleko od sebe a spíše než o přesnost jde o navigaci a volbu trasy.

Ta řeka je potůček, který přeskočí i děcko, palmy jsou borůvky a kmeny stromů klacíky pro pejsky. Parta nadšenců do rádiem řízených elektromodelů autíček mě vzala na svůj tradiční výšlap na Ještěd. Zatímco před deseti lety jich tu bylo sedm, dnes je tu skoro sto lidí.

Od kamaráda Honzy Šandy, jinak advokáta z kolína, dostávám model Axial rr-10 Bomber. krásný teréňák s obřími koly, je odpružený, zvládá vyjet všechno. „Je to jediný model, který jsem nestavěl, ale koupil hotový. Říká se tomu rTr, tedy ready To run, připravený k jízdě,“ vysvětluje pětatřicetiletý sympaťák se šátkem na hlavě a trikem s logem off road Clubu Tisovec.

„Autům se věnuju zhruba od roku 2007, kdy jsem si přinesl z hračkárny mercedes třídy G v měřítku 1:10. od té doby jsem vystřídal asi deset aut, v současné době mám tři,“ říká a ukazuje mi auto, se kterým jede na Ještěd on - Toyotu RAV4.

Fotogalerie

„Na tom jsem spolupracoval s Jakubem Kaimlem a jeho firmou lee‘s frames. Jakub mi vyrobil šasi a trubkový rám přesně podle mých představ a na míru ke karoserii. Základní komponenty podvozku jsou z modelu Axial SCX-10, doplněné o tuningové díly nejrůznějších výrobců, které zvyšují odolnost, umožňují přesnější řízení a menší poloměr otáčení a podobně,“ říká zapáleně. A fakt. Ačkoli to autíčko vypadá proti mému nafoukanci jako prďola, zvládne vyjet i nemožné.

Jeďte si to osahat

„Moje nejstarší auto je ale volkswagen brouk na základě modelu Losi MiniRockCrawler, kterého jsem stavěl v roce 2008 pro manželku.

A od té doby spolehlivě jezdí,“ říká Honza. Možností, jak s tímto koníčkem začít, je několik. Dá se koupit nový model RTR, nový model jako kit, což znamená rozložená stavebnice, bez elektrovybavení, nebo se dá koupit model na bazaru. „Nedá se říct, která varianta je nejlepší, každá má něco do sebe. Prvotní investice se pohybuje někde kolem deseti tisíc korun. Za to se dá koupit auto, které tě bude bavit, bude schopné v terénu a bude dobře vypadat.“

Určitě doporučuje navštívit fórum rc4x4.cz, kde se řeší všechno od stavby aut až po domlouvání akcí. „Není problém si tam najít nejbližší akci a vyrazit se podívat. Stoprocentně se najde někdo, kdo nechá svoje auto osahat a vyzkoušet.“

Autor: Metro.cz




Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.