Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moderní automobily budeme muset chránit proti hackerům a virům

aktualizováno 
Telematické systémy v moderních automobilech přinášejí zákazníkům donedávna nevídané funkce a komfort. Odborníci na počítačovou bezpečnost ale zároveň varují, že auta se mohou stát cílem útoků hackerů.

Moderní počítačové systémy v automobilech se mohou stát terčem útoků.

Řada moderních automobilů používá různé bezdrátové technologie pro připojování externích zařízení nebo pro připojení k internetu. Auta jsou vybavena wi-fi, Bluetooth nebo dokonce vestavěnými SIM kartami, počítačové zábavní a informační systémy vozů jsou čím dál propracovanější a složitější.

To vše proto, aby přinesly zákazníkům doposud nevídaný komfort v podobě funkcí, které jsme si ještě před pár lety nedovedli u automobilů představit. A také například kvůli asistenčním systémům při havárii. Technicky se tak ale auta staví na úroveň počítačů, tabletů a chytrých telefonů, což rovněž znamená, že se mohou stát novým terčem nenechavých hackerů.

Odemknou, nastartují, ukradnou i najdou

Zatímco v případě počítačů a mobilů jde většinou hackerům o osobní data (mají rádi především ta z kreditních karet) nebo případně zneužití cizího připojení, v případě automobilů (snad krom zneužití datového připojení vozu) budou jejich zájmy jiné povahy. Všemožně propojené datové technologie aut jim totiž umožní vůz například ukrást. V horším případě by pak mohli hackeři použít automobil i jako vražedný nástroj – to pokud by například dovedli na dálku u jedoucího automobilu vyřadit brzdy.

Že to nejsou jen katastrofické scénáře ze vzdálené budoucnosti dokazují pokusy bezpečnostních expertů i ojedinělé případy vzdáleného "napadení" vozidel. Společnost McAfee, výrobce počítačových bezpečnostních systémů, například nedávno informovala o akci naštvaného zaměstnance jednoho dealerství vozů v Texasu. Podařilo se mu na dálku naráz vyřadit z provozu motory u stovky aut. Zaměstnanec ale pochopitelně nebyl kdovíjaký hacker, pouze měl přístup do patřičných systémů.

Výzkumem zabezpečení telematických systémů automobilů se zabývá poměrně mladá instituce s názvem Center for Automotive Embedded Systems Security  (CAESS, Centrum pro bezpečnost vestavěných automobilových systémů). Jde o společný podnik dvou amerických univerzit (University of California v San Diegu a University of Washington).

Univerzitním badatelům se v rámci tohoto projektu již podařilo najít několik způsobů, jak určitý automobil "hacknout". Ukázali, že je možné na dálku (přes wi-fi, Bluetooth nebo mobilní připojení vozu) a bez patřičné autorizace odemknout automobil, nastartovat jeho motor, vypnout alarm nebo automobil lokalizovat pomocí GPS.

Další jejich útoky probíhaly i "zevnitř" vozu. Pomocí modifikovaného hudebního souboru, který se v CD přehrávači choval jako poškozené CD, se jim podařilo vysílat příkazy do řídicí jednotky automobilu a mohli takto například vypnout motor. Podobným způsobem by měl jít prý provést kompletní update firmwaru řídicí jednotky.

Výrobci budou muset zlepšit zabezpečení

Na konferenci Black Hat USA ale předvedli Don Bailey a Mat Solnik několik dalších útoků na telematické systémy vozů. Týmů, které se tedy bezpečností počítačových systémů automobilů zabývá, je víc.

Prozatím jde ale v drtivé většině o výzkumné skupiny, které zjištěné nedostatky hlásí automobilkám a snaží se s nimi pracovat na nápravě. Například tým CAESS prováděl všechny své pokusy na jednom konkrétním nejmenovaném vozidle střední třídy, které bylo v daném provedení na trh v USA dodáno mezi jedním a dvěma sty tisíci kusů. Bezpečnostní experti navíc zdůrazňují, že výrobci automobilů doposud na zabezpečení svých systémů příliš nedbali a že ke zneužití některých cest může dojít jenom proto, že výrobci neimplementovali některé všeobecně známé bezpečnostní principy.

Zdůvodňují to tím, že doposud se výrobci nemuseli takovými otázkami zabývat, auta jednoduše donedávna nebyla "síťovými zařízeními". Přirovnávají to ke stavu v oblasti osobních počítačů někdy počátkem devadesátých let, kdy začal výraznější nástup internetu.

Zároveň ale podle nich existují jiné bezpečnostní chyby, které pramení z celkové složitosti automobilů a z faktu, že se skládají z řady komponent od mnoha výrobců. Právě ve způsobech napojení a komunikace těchto různých součástí se často skrývají bezpečnostní trhliny.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.