Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moderní automobily budeme muset chránit proti hackerům a virům

aktualizováno 
Telematické systémy v moderních automobilech přinášejí zákazníkům donedávna nevídané funkce a komfort. Odborníci na počítačovou bezpečnost ale zároveň varují, že auta se mohou stát cílem útoků hackerů.

Moderní počítačové systémy v automobilech se mohou stát terčem útoků.

Řada moderních automobilů používá různé bezdrátové technologie pro připojování externích zařízení nebo pro připojení k internetu. Auta jsou vybavena wi-fi, Bluetooth nebo dokonce vestavěnými SIM kartami, počítačové zábavní a informační systémy vozů jsou čím dál propracovanější a složitější.

To vše proto, aby přinesly zákazníkům doposud nevídaný komfort v podobě funkcí, které jsme si ještě před pár lety nedovedli u automobilů představit. A také například kvůli asistenčním systémům při havárii. Technicky se tak ale auta staví na úroveň počítačů, tabletů a chytrých telefonů, což rovněž znamená, že se mohou stát novým terčem nenechavých hackerů.

Odemknou, nastartují, ukradnou i najdou

Zatímco v případě počítačů a mobilů jde většinou hackerům o osobní data (mají rádi především ta z kreditních karet) nebo případně zneužití cizího připojení, v případě automobilů (snad krom zneužití datového připojení vozu) budou jejich zájmy jiné povahy. Všemožně propojené datové technologie aut jim totiž umožní vůz například ukrást. V horším případě by pak mohli hackeři použít automobil i jako vražedný nástroj – to pokud by například dovedli na dálku u jedoucího automobilu vyřadit brzdy.

Že to nejsou jen katastrofické scénáře ze vzdálené budoucnosti dokazují pokusy bezpečnostních expertů i ojedinělé případy vzdáleného "napadení" vozidel. Společnost McAfee, výrobce počítačových bezpečnostních systémů, například nedávno informovala o akci naštvaného zaměstnance jednoho dealerství vozů v Texasu. Podařilo se mu na dálku naráz vyřadit z provozu motory u stovky aut. Zaměstnanec ale pochopitelně nebyl kdovíjaký hacker, pouze měl přístup do patřičných systémů.

Výzkumem zabezpečení telematických systémů automobilů se zabývá poměrně mladá instituce s názvem Center for Automotive Embedded Systems Security  (CAESS, Centrum pro bezpečnost vestavěných automobilových systémů). Jde o společný podnik dvou amerických univerzit (University of California v San Diegu a University of Washington).

Univerzitním badatelům se v rámci tohoto projektu již podařilo najít několik způsobů, jak určitý automobil "hacknout". Ukázali, že je možné na dálku (přes wi-fi, Bluetooth nebo mobilní připojení vozu) a bez patřičné autorizace odemknout automobil, nastartovat jeho motor, vypnout alarm nebo automobil lokalizovat pomocí GPS.

Další jejich útoky probíhaly i "zevnitř" vozu. Pomocí modifikovaného hudebního souboru, který se v CD přehrávači choval jako poškozené CD, se jim podařilo vysílat příkazy do řídicí jednotky automobilu a mohli takto například vypnout motor. Podobným způsobem by měl jít prý provést kompletní update firmwaru řídicí jednotky.

Výrobci budou muset zlepšit zabezpečení

Na konferenci Black Hat USA ale předvedli Don Bailey a Mat Solnik několik dalších útoků na telematické systémy vozů. Týmů, které se tedy bezpečností počítačových systémů automobilů zabývá, je víc.

Prozatím jde ale v drtivé většině o výzkumné skupiny, které zjištěné nedostatky hlásí automobilkám a snaží se s nimi pracovat na nápravě. Například tým CAESS prováděl všechny své pokusy na jednom konkrétním nejmenovaném vozidle střední třídy, které bylo v daném provedení na trh v USA dodáno mezi jedním a dvěma sty tisíci kusů. Bezpečnostní experti navíc zdůrazňují, že výrobci automobilů doposud na zabezpečení svých systémů příliš nedbali a že ke zneužití některých cest může dojít jenom proto, že výrobci neimplementovali některé všeobecně známé bezpečnostní principy.

Zdůvodňují to tím, že doposud se výrobci nemuseli takovými otázkami zabývat, auta jednoduše donedávna nebyla "síťovými zařízeními". Přirovnávají to ke stavu v oblasti osobních počítačů někdy počátkem devadesátých let, kdy začal výraznější nástup internetu.

Zároveň ale podle nich existují jiné bezpečnostní chyby, které pramení z celkové složitosti automobilů a z faktu, že se skládají z řady komponent od mnoha výrobců. Právě ve způsobech napojení a komunikace těchto různých součástí se často skrývají bezpečnostní trhliny.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz