Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moderní bezpečná auta mohou způsobit zranění, která záchranáři neodhalí

  9:00aktualizováno  9:00
Záchranáři zasahující u dopravních nehod stále častěji narážejí na nový problém. Nedokážou odhalit některá těžká zranění. Nový typ zranění přišel podle zdravotníků s rozšířením moderních a relativně bezpečných vozů.

Ilustrační foto | foto: HZS Zlínského kraje

Zdravotníci podle Lidových novin popisují, že účastník nehody vypadá na pohled zcela zdravě a normálně komunikuje. Přitom za několik minut umírá. Obrovská kinetická energie mu totiž způsobí rozsáhlá zranění vnitřností.

"Například játra, která mají asi kilo a půl, jsou velikou rychlostí vymrštěna vpřed a zpřetrhají se vazy, na kterých drží," vysvětlil deníku Zdeněk Schwarz, ředitel pražské záchranky.

Vše záleží na rychlosti a s ní spojené síle nárazu. V nižších rychlostech jsou nová auta opravdu bezpečná a člověk z nich vychází nezraněn, i když vůz je na odpis. Při vyšších rychlostech a následných nárazech ale začínají i v sebelépe vybaveném voze fungovat značné fyzikální síly, které mohou v důsledku poškodit především nechráněné vnitřní orgány.

Záchranáři proto vyzývají řidiče, aby při nehodách nepodceňovali nebezpečí a k havárii volali zdravotníky, i když se cítí být v pořádku.

Zároveň také kritizují přístup policie, která nechce jezdit k nehodám, při nichž se nikdo nezraní. "To je dost nebezpečné. Raněný totiž ani nemusí vědět o tom, že je raněný. A ani to na něm nikdo nepozná," varuje Schwarz.

Autor:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.