Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moderní motocyklista vozí místo nářadí mobilní telefon

aktualizováno 
-
Co by měl mít dnešní motocyklista pro případ poruchy jeho stroje? »Mobilní telefon,« shodují se servismani a na vysvětlenou doplňují, že moderní motorky jsou zpravidla tak dokonalé, že zřídkakdy bez varování zklamou. Zároveň jsou však tak složité, že nějaké větší opravy na silniční krajnici prakticky nepadají v úvahu. Navíc mnohé firm y zastupující světové značky se už i v tuzemsku dostávají na úroveň obvyklou v motoristicky vyspělých zemích a mechanici bývají připraveni kdykoliv zasáhnout. Když je závada větší a nelze ji odstranit na místě, tak porouchaný stroj naloží a odvezou i s motocyklistou. »Při všem motocyklovém pokroku nelze říci, že si také u moderních strojů šikovnější jezdec neporadí s jednoduššími problémy sám,« tvrdí Pavel Rys, který se obchodu a servisu současných motocyklů věnuje v Přešticích na Plzeňsku. »Na cestách by měl mít ve výbavě nejzákladnější klíče, dobrý šroubovák, svíčky, lanka, žárovky. Z méně obvyklých doplňků doporučuji sprej proti úniku vzduchu z píchlých bezdušových pneumatik. Neuškodí mít benzinový filtr.« Když motocykl odmítne jet, má i jezdec moderního stroje v repertoáru první pomoci klasické postupy. »Je třeba zkontrolovat svíčky a botky na nich, cívky, kabely, dobíjení, akumulátor... Při kontrole přívodu paliva se může ukázat ucpaný kohout u nádrže či zanesený benzinový filtr,« radí Pavel Rys. »Jestli ale bude porucha na benzinovém čerpadle a palivo se nedá alespoň provizorně přivést z nádrže do karburátoru přímo, je jlepší vsadit právě na mobilní telefon. Závadu motocyklista sám na silnici neodstraní. Podobně složitá situace je při poruchách hadic chlazení a problémech s mazáním. Rovněž může prasknout řetěz. Kdo má řetěz se spojkou, ten by měl vozit náhradní kus.« Problémům na cestách lze předejít systematickou údržbou stroje. »To znamená minimálně jednou ročně,ale nejdéle po šesti tisících kilometrech měnit olej,« vypočítává povinnosti motocyklisty Pavel Rys. »Důležité je seřizování ventilů v termínech daných výrobcem. Řetěz žádá vždy po 200 až 300 kilometrech ošetření speciálním sprejem a správné dotažení.« Současně Pavel Rys doplnil, že je dobré věnovat pozornost i ložiskům v kolech, zvlášť když motorkář často myje stroj vysokotlakou technikou. »Zkušenosti mi velí připomenout i takovou samozřejmost, jakou je řádné dotažení všech šroubů - na kolech, výfuku, kapotáži, prostě všude,« uzavírá Pavel Rys.


Složitější opravy je vždy radno svěřit specializovanému servisu.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Najdete na iDNES.cz