Moderní motocyklista vozí místo nářadí mobilní telefon

-
Co by měl mít dnešní motocyklista pro případ poruchy jeho stroje? »Mobilní telefon,« shodují se servismani a na vysvětlenou doplňují, že moderní motorky jsou zpravidla tak dokonalé, že zřídkakdy bez varování zklamou. Zároveň jsou však tak složité, že nějaké větší opravy na silniční krajnici prakticky nepadají v úvahu. Navíc mnohé firm y zastupující světové značky se už i v tuzemsku dostávají na úroveň obvyklou v motoristicky vyspělých zemích a mechanici bývají připraveni kdykoliv zasáhnout. Když je závada větší a nelze ji odstranit na místě, tak porouchaný stroj naloží a odvezou i s motocyklistou. »Při všem motocyklovém pokroku nelze říci, že si také u moderních strojů šikovnější jezdec neporadí s jednoduššími problémy sám,« tvrdí Pavel Rys, který se obchodu a servisu současných motocyklů věnuje v Přešticích na Plzeňsku. »Na cestách by měl mít ve výbavě nejzákladnější klíče, dobrý šroubovák, svíčky, lanka, žárovky. Z méně obvyklých doplňků doporučuji sprej proti úniku vzduchu z píchlých bezdušových pneumatik. Neuškodí mít benzinový filtr.« Když motocykl odmítne jet, má i jezdec moderního stroje v repertoáru první pomoci klasické postupy. »Je třeba zkontrolovat svíčky a botky na nich, cívky, kabely, dobíjení, akumulátor... Při kontrole přívodu paliva se může ukázat ucpaný kohout u nádrže či zanesený benzinový filtr,« radí Pavel Rys. »Jestli ale bude porucha na benzinovém čerpadle a palivo se nedá alespoň provizorně přivést z nádrže do karburátoru přímo, je jlepší vsadit právě na mobilní telefon. Závadu motocyklista sám na silnici neodstraní. Podobně složitá situace je při poruchách hadic chlazení a problémech s mazáním. Rovněž může prasknout řetěz. Kdo má řetěz se spojkou, ten by měl vozit náhradní kus.« Problémům na cestách lze předejít systematickou údržbou stroje. »To znamená minimálně jednou ročně,ale nejdéle po šesti tisících kilometrech měnit olej,« vypočítává povinnosti motocyklisty Pavel Rys. »Důležité je seřizování ventilů v termínech daných výrobcem. Řetěz žádá vždy po 200 až 300 kilometrech ošetření speciálním sprejem a správné dotažení.« Současně Pavel Rys doplnil, že je dobré věnovat pozornost i ložiskům v kolech, zvlášť když motorkář často myje stroj vysokotlakou technikou. »Zkušenosti mi velí připomenout i takovou samozřejmost, jakou je řádné dotažení všech šroubů - na kolech, výfuku, kapotáži, prostě všude,« uzavírá Pavel Rys.


Složitější opravy je vždy radno svěřit specializovanému servisu.


Elektromobilita

Finance

Cestování

Doprava

Autoškola

Měny

Nepřehlédněte