Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modrá plaketa v Německu se odkládá. Zatím vítězí diesely

aktualizováno 
Plán Německa, že v roce 2017 zavede pro vjezd do center měst modré plakety, je u ledu. Konstatoval to ministr životního prostředí Jochen Flaschbarth. Německo odložilo boj o další snižování emisí oxidu dusíku kvůli mase lidí, která by se neměla jak dopravovat domů a do práce. Prozatím tak vítězí dieselová auta.

Měření emisí v reálném provozu. Ilustrační foto | foto: PSA

Zavedení modrých plaket do center německých měst mělo zvýhodnit vozidla s minimálními nebo nulovými emisemi. Tedy hybridy, elektromobily, vozidla spalující plyn, vodík a podobně. Plán je ale podle německého ministra životního prostředí prozatím u ledu, protože byl zřejmě příliš ambiciozní, informuje Ústřední automotoklub České republiky.

Podle ministra Jochena Flaschbartha je důsledky emisí ve Spolkové republice Německo přímo zdravotně ohroženo 400 tisíc lidí, kteří žijí v rušných ulicích měst. Kolem osmdesáti německých měst hlásí překročené současné limity pro oxid dusíku.

„Podle nedávné kontroly Spolkového úřadu pro životní prostředí byly překročeny koncentrace oxidu dusíku v roce 2015 na zhruba dvou třetinách na dopravu orientovaných kontrolních stanic. Alespoň dočasně tak byl překročen EU limit 40 mikrogramů na metr krychlový. Roční průměr byl překročen o 27 procent. Čtrnáct stanic s 57, kde byly limity překročeny, naměřilo dokonce více než 60 mikrogramů na metr krychlový,“ informuje ÚAMK.

Plakety mohou ohrozit běžný život velkoměst

Hlavním zdrojem znečištění ovzduší oxidem dusíku byly podle odborníků automobily s dieselovým motorem. Právě tomu měly modré plakety původně plánované k zavedení v roce 2017 zabránit. Přestože má však plán jasný a argumenty podložený cíl, jeho zavedení je pro Němce komplikovanější, než se čekalo.

Problém napříč Evropou

Německo není jedinou zemí, která se problémem emisí v centrech měst potýká. Podle informací Evropské komise bylo zahájeno řízení pro porušení práva od roku 2010 s Velkou Británií, Portugalskem, Itálií, Španělskem a Francií.

„Proti plaketám mluví například fakt, že 13 milionů převážně starších dieselů obyvatel německých měst by nedovezlo jejich majitele k domovům nebo do práce. Byl by to tak velký problém, že například vedení měst jako Berlín nebo Mnichov hovoří o možných sociálních problémech,“ píše ÚAMK. Jinými slovy: obyvatelé těchto měst by se dostali do ohrožení běžného života.

Podle mnichovského právníka Markuse Klamerta navíc existuje reálná šance, že v případě zavedení modrých zón vznesou majitelé dieselových vozidel splňujících normy Euro 6 a 5 své nároky na odškodnění. „Bude-li hodnota nebo použitelnost vozu s novou normou výrazně snížena, jsou namístě státní kompenzace,“ vyvozuje Klamert. Postup by podle něj mohl být podobný jako v případě vyvlastnění ve jménu obecného zájmu.

Několik cest za lepší vzduch

Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt navrhuje v první fázi aplikovat modré plakety, tedy nejpřísnější ekologická hlediska, na vozidla, která jsou neustále v provozu: taxíky, autobusy nebo úřední či vládní vozidla a podobně.

„Dalším řešením by bylo pouštět na základě rozhodnutí měst a obcí do center s modrou zónou automobily se zelenými plaketami s tím, že povolenkou pro vjezd by byl průkaz dokládající, že motorista v daném místě žije nebo pracuje,“ uvádí ÚAMK.

Podmínkou pro zavedení plaket je podle odborníků reálné vykazování spotřeby aut výrobci, od ní se totiž odvíjí reálné dodržování ekologických norem. Uvažuje se též o dovybavení starších dieselových motorů filtry na pevné částice a další úpravy.

„To by však řidiče dieselu vyšlo průměrně na 650 eur. U řady aut se však může částka za úpravu dieselového motoru vyšplhat až na 1500 eur, což je v případě starších dieselů značný díl jejich hodnoty,“ píše automotoklub.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.