Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modrá plaketa v Německu se odkládá. Zatím vítězí diesely

aktualizováno 
Plán Německa, že v roce 2017 zavede pro vjezd do center měst modré plakety, je u ledu. Konstatoval to ministr životního prostředí Jochen Flaschbarth. Německo odložilo boj o další snižování emisí oxidu dusíku kvůli mase lidí, která by se neměla jak dopravovat domů a do práce. Prozatím tak vítězí dieselová auta.

Měření emisí v reálném provozu. Ilustrační foto | foto: PSA

Zavedení modrých plaket do center německých měst mělo zvýhodnit vozidla s minimálními nebo nulovými emisemi. Tedy hybridy, elektromobily, vozidla spalující plyn, vodík a podobně. Plán je ale podle německého ministra životního prostředí prozatím u ledu, protože byl zřejmě příliš ambiciozní, informuje Ústřední automotoklub České republiky.

Podle ministra Jochena Flaschbartha je důsledky emisí ve Spolkové republice Německo přímo zdravotně ohroženo 400 tisíc lidí, kteří žijí v rušných ulicích měst. Kolem osmdesáti německých měst hlásí překročené současné limity pro oxid dusíku.

„Podle nedávné kontroly Spolkového úřadu pro životní prostředí byly překročeny koncentrace oxidu dusíku v roce 2015 na zhruba dvou třetinách na dopravu orientovaných kontrolních stanic. Alespoň dočasně tak byl překročen EU limit 40 mikrogramů na metr krychlový. Roční průměr byl překročen o 27 procent. Čtrnáct stanic s 57, kde byly limity překročeny, naměřilo dokonce více než 60 mikrogramů na metr krychlový,“ informuje ÚAMK.

Plakety mohou ohrozit běžný život velkoměst

Hlavním zdrojem znečištění ovzduší oxidem dusíku byly podle odborníků automobily s dieselovým motorem. Právě tomu měly modré plakety původně plánované k zavedení v roce 2017 zabránit. Přestože má však plán jasný a argumenty podložený cíl, jeho zavedení je pro Němce komplikovanější, než se čekalo.

Problém napříč Evropou

Německo není jedinou zemí, která se problémem emisí v centrech měst potýká. Podle informací Evropské komise bylo zahájeno řízení pro porušení práva od roku 2010 s Velkou Británií, Portugalskem, Itálií, Španělskem a Francií.

„Proti plaketám mluví například fakt, že 13 milionů převážně starších dieselů obyvatel německých měst by nedovezlo jejich majitele k domovům nebo do práce. Byl by to tak velký problém, že například vedení měst jako Berlín nebo Mnichov hovoří o možných sociálních problémech,“ píše ÚAMK. Jinými slovy: obyvatelé těchto měst by se dostali do ohrožení běžného života.

Podle mnichovského právníka Markuse Klamerta navíc existuje reálná šance, že v případě zavedení modrých zón vznesou majitelé dieselových vozidel splňujících normy Euro 6 a 5 své nároky na odškodnění. „Bude-li hodnota nebo použitelnost vozu s novou normou výrazně snížena, jsou namístě státní kompenzace,“ vyvozuje Klamert. Postup by podle něj mohl být podobný jako v případě vyvlastnění ve jménu obecného zájmu.

Několik cest za lepší vzduch

Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt navrhuje v první fázi aplikovat modré plakety, tedy nejpřísnější ekologická hlediska, na vozidla, která jsou neustále v provozu: taxíky, autobusy nebo úřední či vládní vozidla a podobně.

„Dalším řešením by bylo pouštět na základě rozhodnutí měst a obcí do center s modrou zónou automobily se zelenými plaketami s tím, že povolenkou pro vjezd by byl průkaz dokládající, že motorista v daném místě žije nebo pracuje,“ uvádí ÚAMK.

Podmínkou pro zavedení plaket je podle odborníků reálné vykazování spotřeby aut výrobci, od ní se totiž odvíjí reálné dodržování ekologických norem. Uvažuje se též o dovybavení starších dieselových motorů filtry na pevné částice a další úpravy.

„To by však řidiče dieselu vyšlo průměrně na 650 eur. U řady aut se však může částka za úpravu dieselového motoru vyšplhat až na 1500 eur, což je v případě starších dieselů značný díl jejich hodnoty,“ píše automotoklub.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Najdete na iDNES.cz