Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modrý maják ztrácí respekt

  13:18aktualizováno  13:18
Každým městem běžně jezdí vozy policie, záchranné služby a další s modrými majáky. Mají absolutní právo přednosti v jízdě - pokud je alespoň maják v chodu. Když výstražné zařízení není v provozu, vztahují se i na policie a sanity tatáž pravidla jako na posledního svátečního šoféra. Ale praxe je jiná, bez spuštěného majáku páchají policisté i řidiči sanitek ty nejzávažnější přestupky.

Přehoukaná Praha

Pager u pasu Přemysla Straky píská. Za chvíli řidič záchranky naskočí do auta, a když přistoupí i lékař Antonín Kalný, mrknou oba zběžně do mapy a vyrážejí nejkratší cestou k člověku v nesnázích. Prvních pár stovek metrů z pražských Petřin sanita nemusí rozhrnovat kdovíjaký provoz, až před letohrádkem přichází první obsazenější křižovatka.

Siréna z dálky varuje, v tu chvíli všichni zastavují u kraje. Jediný, kdo bez známky vzrušení vjíždí do křižovatky a záchranář kvůli němu prudčeji brzdí, je taxikář s patnáctiletým mercedesem. Na zlomek vteřiny, když se oba vozy míjejí, lze postřehnout naprostý nezájem o své okolí u řidiče taxíku.

Základní vyjímky z pravidel silničního provozu, které nemusí dodržovat vozy se ZAPNUTÝM modrým majákem
- semafory a dopravní značky
- pravidla pro odbočování
- vyjíždění na silnici
- pravidla pro otáčení a couvání
- zastavení a stání
- pravidla pro předjíždění
- rychlost
- vjezd do pěší zóny
- přednost chodců
- jízda po krajnici
- objíždění tram. ostrůvku a jízda po kolejích
Zbytek cesty probíhá už bez jakéhokoliv zdržení a pomoc se ke staršímu muži se srdeční slabostí dostává včas. Cestou z nemocnice zpět na základnu siréna záchranky mlčí. "Pokud z nějakého vážného důvodu nemusíme spěchat, jedeme potichu a jako každý jiný," ujišťuje Antonín Kalný. A způsobem jízdy to potvrzuje.

Doktor Straka k tomu dodává: "Praha už je i tak přehoukaná. Můj soukromý odhad je, že osmdesát procent všech houkajících sanitek jede se signálem neoprávněně. Ale to v drtivé většině nejsou auta záchranné služby Praha. Bezostyšně houkají třeba sanity z jiných měst nebo vozy pražských nemocnic, ale ty vezou třeba jen prostěradla... Lidé pak ztrácejí chuť respektovat sanitky třeba i v případech, kdy jde o lidské životy."

 

Ohledů se nedostává

Kapitán pražské policejní dopravní služby Rudolf Sadovský jede k dopravní nehodě policejní dodávkou velmi rychle, ale s jistotou. "Na sirénu už nikdo skoro nereaguje, v centru pořád někdo houká. A maják nikdo nevidí, protože málo řidičů sleduje zrcátka. Proto svítím na vozy před sebou dálkovými světly, to pomáhá," říká Rudolf Sadovský.

Vozy, které mají podle zákona právo na modrý maják
Auta:

Ministerstva   vnitra  používaná   policií
Vězeňské služby
Vojenské    policie
obecní policie
Hasičských záchranných sborů,
Důlní záchranné služby,
Poruchové služby plynárenských zařízení,
Zdravotnické  záchranné  služby  a  dopravy nemocných, raněných
a rodiček,
Ozbrojených sil  používaná u vojenských  záchranných útvarů pro
plnění humanitárních úkolů civilní ochrany.
Prezidenta republiky,
Předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky,
Předsedy Senátu Parlamentu České republiky,
Členů vlády,
Náčelníka Generálního štábu Armády České republiky
Velitele vzdušných sil Armády České republiky,
Velitele pozemních sil územní obrany Armády České republiky,
Velitele logistiky Armády České republiky

Cestou k poslední nehodě musel projet nejexponovanější křižovatky: na magistrále to bral po plné čáře mezi dvěma pruhy, kde se řidiči rozjížděli do stran a policejnímu vozu se zeleným pruhem dělali dostatečný prostor. To šlo až do okamžiku, kdy v cestě zůstala stát avie. Její řidič čekal jako první u semaforu, siréna za ním kvílela, ale on sveřepě stál a stál...

Kapitán Sadovský přidal k siréně klakson, ale potřebný manévr nakonec udělal až řidič osobního vozu, a tak se policista ze sevření vymanil.
"Pražský šofér se moc nerozpakuje a uhne kamkoliv. Ale lidé, co jedou zvenku do hlavního města jednou za čas a jsou stresováni provozem a spoustou křižovatek, obvykle nevědí, co před spuštěným majákem dělat," bilancuje zkušenosti Rudolf Sadovský.

Pokuta za humánnost?

"Jel jsem po kolejích, pak mi přišlo předvolání a měl jsem zaplatit tisíc korun pokutu. Odmítl jsem," říká řidič sanitky, který dodnes neví, jak věc skončí, a tak prozradil jen své křestní jméno: Petr.

Tvrdí, že po kolejích jel proto, že vezl starou paní na dialýzu. "Na to jezdí lidi třeba třikrát týdně a každá cesta je pro ně stres. Tak se to snažím jim zkrátit," vysvětluje své přestupky Petr.

Stav zdravotnické dopravy popisuje dále jako naprostý chaos. Například staří pacienti, které má sanita odvézt po vyšetření zpět domů, čekají na auto třeba tři čtyři hodiny: "Příklad? Plačící babička čekala po dvacetiminutové kontrole u doktora celé odpoledne na auto. To se pak i sestřička přimlouvá, ať jedeme rychle, aby paní byla rychle doma."

MUDr. Zdeněk Schwarz, ředitel zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy:
"Za poslední tři roky jsme zaznamenali celkem 95 dopravních nehod našich sanitních vozidel. Z toho 42 zavinili naši řidiči a zbytek protistrana. Pouze v jednom případě policie uznala, že se jednalo o takzvané nerespektování vozidla s právem přednosti jízdy. To nevyplývá z neschopnosti policie, ale z nedokonalé legislativy. Ve 29 případech se jednalo o sanitu, která jela s použitím výstražných znamení, a to oprávněně, tedy v zájmu zdraví a života pacienta."
ANKETA
Myslíte si, že modré majáky policisté a řidiči sanitek zneužívají?
Uvolňujete vozům s předností cestu opravdu ochotně?

 Tomáš Kristin, kameraman, Ostrava
Ono to je dost těžko poznat, protože nevíte, jestli sanitka někoho neveze nebo zda policie nejede k vážnému případu.
Auta s předností pouštím vždycky, co jiného bych měl dělat?

Jana Prosserová, obchodní zástupkyně, Kunštát
Občas se to děje. Když mě například vezla sanitka po autonehodě, houkala, aniž mi něco vážného bylo.
Já za volantem sanitkám a policistům uhýbám, kam to jde.

Eva Kmeťková, podnikatelka, Karviná
Když je horko a saniťáci chtějí být rychle někde chladu, tak maják zapnou. Jednou jsem dokonce viděla městské policisty, jak jedou s majákem, aby o chvilku později vycházeli z pizzerie.
Jinak se snažím před rozsvíceným majákem zastavit nebo někam uhnout.

Radim Korabečný, řidič doprovodu k nadměrnému nákladu
U sanitek nebo policie nevím, ale v případě vládních činitelů jsem přesvědčen, že majáky zneužívají. Problém je také v tom, že modrý maják si v bazaru může koupit každý.
Když slyším houkačky, většinou zajedu ke kraji.

TEST: Řidiči sanitek a policie se dopravních přestupků nebojí

Řidiči sanitních vozů jsou nejčastěji vídány při různých "tichých" přestupcích. Proto MF DNES připravila zkoušku: 10. října redakční vůz čekal před Všeobecnou fakultní nemocnicí v Praze na Karlově náměstí s vynulovaným tachometrem, aby pak následoval sanitky a měřil vzdálenost ujetou k jejich prvnímu dopravnímu přestupku.

1. vůz:
KOA 34-33, Ford Transit - Nemocnice Český Brod
13.54 výjezd z areálu nemocnice
jede bez majáku
po ujetí 100 m volně projíždí ulicí se značkou Průjezd zakázán
celkem ujeto za sanitou: 1700 m

2. vůz:
AKZ 96-63, VW Transporter TDI - Ambulance
13:03 výjezd z areálu nemocnice
jede bez majáku
bez přestupku
celkem ujeto za sanitou: 2000 m

3. vůz
AKM 84-74, Mercedes-Benz Sprinter - Záchranná služba
14:37 výjezd z areálu nemocnice
jede bez majáku
po ujetí 2600 m změna jízdního pruhu bez směrového světla
po ujetí 3100 m jízda po tramvajovém pásu a odbočení po kolejích bez směrového světla
celkem ujeto za sanitou: 3100 m

Podobný test MF DNES původně zamýšlela udělat i s vozy policie, které jedou bez majáku. Nakonec byl zvolen jiný model sledování: v místech, kde si řidiči tradičně zkracují nebo urychlují cestu, čekali redaktoři s fotoaparátem. Ukázalo se, že vždy po prvních dvou třech vyfotografovaných přestupcích prohřešky okamžitě ustaly. Není vyloučeno, že se řidiči vysílačkou navzájem varovali.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

ROZHOVOR: Přestupky řidičů záchranné služby chápu, říká tiskový mluvčí pražské Zdravotnické záchranné služby Jan Škoula

Víte o zneužívání majáku a sirény řidiči sanitních vozů?
Je to masivní jev. Ale dělají to auta, která nepatří nám. Já už dva roky ověřuji, zda ten který vůz používá signál s vědomím dispečera. Ještě jsem žádného našeho řidiče nepřistihl při zneužití majáku. Ovšem převozové sanity nemocnic nebo z jiných krajů kontrolovat nemohu.

Takže žádná kontrola neexistuje?
Před rokem jsme s policií hodinu zastavovali houkající sanitky v Praze na Bílé Hoře. Všech pět kontrolovaných vozů jelo s výstražným znamením neoprávněně.

Proč se taková razie nekoná častěji?
Iniciativa by měla být na straně policie.

Existuje řešení problému zneužívání práva přednostní jízdy?
Ano, doporučil bych odebrat a vůbec nepřidělovat majáky dopravní obsluze nemocnic. I kdyby se taková sanitka náhodou k nutnosti rychlého převozu dostala, dálková světla a klakson jí postačí bohatě.

Víte, že i vaši řidiči bez majáku jezdí po tramvajových kolejích, vjíždějí do zákazů, do jednosměrek v protisměru?
Vím. Je to jednoznačně snaha personálu dostat se co nejrychleji zpět na základnu, aby byl opět k dispozici. Nicméně náš ředitel před časem takové chování zakázal.
(peo)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

ROZHOVOR: Ředitel Dopravní policie v Praze plukovník Zdeněk Bezouška míní, že vůz bez spuštěného majáku je auto jako každé jiné

Kontrolujete užívání modrých majáků?
Letos jsme udělali tři takové kontroly.

Máte nástroje ke kontrole?
U hasičů i záchranky musí o vyslání auta s varovným signálem vědět dispečink. Pokud bychom zjistili zneužití, předali bychom věc k vyřízení do odpovědné organizace. Ale to jenom v případě, že by se nestal přestupek nebo by nebyli ohroženi ostatní řidiči. Pak bychom to řešili my.

Co když si modrý majáček někdo koupí načerno?
To je moje osobní hobby, stíhat řidiče s falešným majákem. Zatím jsem řešil tři takové případy.

Víte, že i policisté se dopouštějí přestupků bez puštěného majáku?
Správně by policista, který se dozví o přestupku svého kolegy, měl věc oznámit svému nadřízenému. Záležitost se pak řeší podle kázeňského řádu například srážkou z platu.

Když tedy jede policejní vůz bez majáku...
Je to auto jako každé jiné.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nadlidi s majákem očima psychiatra

Jan Cimický jezdí do své ordinace často autem. Když se dozvěděl o úmyslu MF DNES fotografovat přestupky páchané policií a řidiči sanitek, neváhal: "To je moc záslužné! Také mě jako řidiče zneužívání práva přednostní jízdy zlobí."
A má-li doktor Cimický o dopadech zneužívání zvláštního postavení řidičů vozů s majáky na silnici uvažovat jako psychiatr?
"Očividné zneužívání přednosti má na morálku ostatních řidičů devastující vliv. Lidé nejlépe snášejí přednost sanitek - představa kohosi zraněného hodně působí. Hůř je na tom s respektem policie, s jasnou nechutí lidé dělají na silnicích místo politikům."
Člověk, který byl opakovaně svědkem zneužití přednosti, má tendenci příště nerespektovat vozy s předností tak automaticky. Podle psychiatrova názoru je to naprosto racionální duševní pochod. Naopak pokud někdo potřeboval rychle sanitku nebo policii a oni opravdu včas přijeli, jeho vnímání majáků pak jako řidiče je zase podstatně výš.

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky sanitek, městské a republikové policie

Přestupky policejních a sanitních vozů

Přestupky policejních a sanitních vozů

Přestupky policejních a sanitních vozů

Přestupky policejních a sanitních vozů

Přestupky policejních a sanitních vozů

Přestupky policejních a sanitních vozů

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.