Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen má svatý grál. Koncernové „lego“ konkurence otevřeně závidí

  14:00
Volkswagen bude v příštích čtyřech letech investovat 70 miliard dolarů do zavedení univerzální podvozkové platformy. Slibuje si od ní obří úspory. Toyota potichu přiznává, že jí s variabilní platformou Volkswagen utekl. PSA představil podobné řešení před několika dny.

Modulármí platforma MQB koncernu VW má jediný pevně daný rozměr: vzdálenost pedálů od přední nápravy. | foto: Volkswagen

Ulrichu Hackenbergovi, šéfovi vývoje VW, trvalo prosazení myšlenky průmyslového "lega", z nějž by šly skládat navenek různé, byť uvnitř stále stejné automobily, třicet let. Naslouchat mu pozorně začal až současný výkonný ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn. Dnes se o modulární platformě MQB (Modularer Querbaukasten) začíná mluvit jako o největší inovaci v automobilovém průmyslu za uplynulé čtvrtstoletí.

Svou variabilní architekturu, na které stojí i nejnovější Škoda Octavia, koncern Volkswagen vyvíjel od roku 2007 a minulý rok ji v novém Audi A3 poprvé přivedl k zákazníkům.  Pak zamířila do nového golfu či Seatu Leon. Do čtyř let chce automobilka za její zavedení do další výroby utratit téměř 70 miliard dolarů a s její pomocí se stát největší automobilkou světa.

Hlavní je variabilita

Co platforma MQB znamená? V podstatě je to univerzální podvozek a na něj navazující komponenty, který se dá libovolně "natahovat" do délky i do šířky, ale přesto používá stále stejné a pochopitelně v obřích sériích vyráběné díly.

"To opravdu mění pravidla hry. Může to být největší jednotlivá inovace v autoprůmyslu za posledních 25 let," zhodnotil platformu MQB Michael Robinet, šéf poradenské společnosti IHS Consulting, pro agenturu Reuters. Ta přišla s velkou analýzou strategie Volkswagenu.

MQB

Více o modulární platformě Volkswagenu ČTĚTE ZDE

Podle Reuters zatím v unifikaci, která by jen u platformy MQB měla automobilce ročně šetřit 19 miliard dolarů, ostatní konkurenti za VW zaostávají. "Není pochyb, že ztrácíme. Vlastně jsme ještě ani nezačali dělat strukturální změny, které jsou nutné pro vytvoření a používání flexibilních platforem," uvedl pro Reuters pod podmínkou anonymity jeden ze senior manažerů Toyoty, která je aktuálně světovou jedničkou v prodejích.

Volkswagen se nijak netají tím, že by ji chtěl co nejdříve sesadit, jeho plánem je do roku 2018 prodávat deset milionů vozů ročně. Podmínkou je i objevení  automobilového "svatého grálu", tedy možnosti vyrábět a prodávat vozy vycházející z jedné techniky úspěšně po celém světě.

Francouzi se inspirovali

Podle Reuters byly na sklonku roku 2011 postupující unifikací, kterou VW prosazoval již před platformou MQB, nepříjemně překvapeni i experti francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën. Ti ve svém vývojovém centru ve Velizy na předměstí Paříže zkusili "prohodit" dva předky dvou rozdílných modelů VW, což se jim bez větších potíží podařilo. PSA se proto do vývoje podobně modulární architektury pustila také. Nedávno odprezentovala svou variantu MQB, kterou pojmenovala Efficient Modular Platform 2 (EMP2). V dlouhodobém horizontu by na ní mělo vyjíždět až 50 % produkce koncernu, začne to letos novým Citroënem C4 Picasso a nástupcem Peugeotu 308.

Univerzální platformy vyvíjí většina velkých automobilek, VW je však jejich etalonem. Jen na MQB, kterou používá také nová Škoda Octavia, chce během několika let prodávat zhruba 40 různých modelů.

Z plánu prodávat deset milionů vozů ročně by 6,3 milionu vozů mělo podle studie firmy IHS Automotive jezdit na této platformě. A to není všechno, zároveň  Volkswagen vyvíjí pro větší auta novou platformu MLB a pro své luxusní a sportovní značky pak MSB.

Co tím riskuje? Pokud vznikne nějaká závada na univerzálně dodávaném dílu v obří sérii, může tomu rozsahem odpovídat také případná svolávací opravná akce. Ty v posledních letech ve velkém trápily právě Toyotu. Může přijít také o řidiče "rebely", kterým se přejí jeho stejná technika jen balená do různých kabátů.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...