Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mohou řídit staří a nemocní lidé?

  14:50aktualizováno  14:50
Čtyři těžká zranění zavinil osmdesátiletý řidič o Vánocích u Krasejovky na Českobudějovicku. Deset dní před tím zabil ve Větřní dvaaosmdesátiletý řidič sedmdesátiletou chodkyni na přechodu. Ve všech případech napsali předtím řidičům lékaři, že jsou způsobilí usednout za volant.

Nový zákon, který upřesnil mimo jiné pravidelné lékařské prohlídky u řidičů, začal platit počátkem roku 2001.

Odborníci ale varují: Zákon je špatný.

Po silnicích jezdí stále více starých a nemocných řidičů. Populace stárne, přitom řidičáky odevzdává jen hrstka lidí.

Ti mladší zase využívají různé kličky v zákoně nebo známosti lékařů.

Starší řidiči si podle policistů dovolí vyjet na silnice jen svátečně, ale pak to stojí za to. Dvaaosmdesátiletý stařík za volantem citroenu srazil ve Větřní chodkyni ve dne přímo uprostřed přechodu. Je obžalovaný z ublížení na zdraví a hrozí mu vězení.

U Krasejovky vyjel osmdesátiletý řidič osobního auta Mazda 121 na svátek Štěpána z neznámých příčin do protisměru, kde čelně narazil do auta Fiat Stilo. Všichni cestující na předních sedadlech aut se vážně zranili, z aut zbyly vraky.

Důchodkyně ve Škodě Forman najela v polovině loňského prosince u Ledenic do stromu a na místě zemřela. Důchodcům řidičům hrozí trest. Přitom nikdo z vyšetřovatelů netvrdí, že jeli příliš rychle. Jenom dost rychle na situaci nereagovali.

„Nezáleží jen na věku, jednou budeme staří všichni. Prohlídky řeší zákon a ten nechci komentovat,“ uvedl šéf jihočeského dopravního inspektorátu Zdeněk Kukrál. „Řidiči se nechtějí průkazů vzdát a často nejsou soudní,“ míní Lubomír Veselý z českobudějovického dopravního inspektorátu. Zákon přitom zná pojem zdravotní způsobilost. Kde je tedy chyba?

Čtěte také:

Důchodci za volantem: Nebezpečí?

Co stanovuje zákon

Například to, že starší řidiči musí chodit k pravidelným zdravotním prohlídkám. Před započetím 60., 65., 68. a 70. roku, dále pak pravidelně po dvou letech. Taková povinnost se dá srovnat s prohlídkami technického stavu vozidla. Řidič dostane od lékaře posudek o zdravotní způsobilosti, potvrzení negativní nebo podmínku, že přijde za čas k prohlídce znovu. Zákon ale neříká, zda takový posudek musí vozit u sebe spolu s řidičákem.

„Nemůžeme zjistit, jestli má řidič zdravotní způsobilost. Jedině v případě, že je po vážné nehodě trestně stíhaný a vyšetřovatel takové skutečnosti zjišťuje,“ řekl Lubomír Veselý. Zákon z roku 2000 totiž zrušil policistům nejen možnost vydávat a odebírat řidičáky, ale i kontrolovat, zda je řidič způsobilý zdravotně. Takové kompetence dnes mají obecní a městské úřady.

Podle zákona může posudek vydat obvodní nebo závodní lékař. „Mému otci je pětasedmdesát let a všichni se divíme, že prošel zdravotní prohlídkou. Když řídí, musí mu spolujezdec říkat, kdy svítí červená a kam má zabočit,“ uvedla padesátiletá žena, která ale nechce zveřejnit jméno, aby nikoho nediskreditovala. Samotní obvodní lékaři zase tvrdí, že zákon na ně naložil moc velkou zodpovědnost. Při nehodě by totiž kriminalisté mohli vyhledat zpětně jejich posudky a trvat na jejich revizi. Podobnou věcí hrozí i pojišťovny.

Lékaři za nic nemohou

„Myslím si, že by se těžko prokazovalo, že lékař napsal špatný posudek. Lékaři mohou tvrdit, že v době prohlídky byl jejich pacient v pohodě,“ řekl soudní znalec z oboru dopravy František Leština.

A co na to lékaři? „Přišla jsem takto o několik starších pacientů, kterým jsem neschválila řízení vozidel. Odešli ode mne jinam. Před třemi lety jsem vyšetřovala například devadesátiletého řidiče,“ uvedla českobudějovická praktická lékařka Hana Šebková.

Lékařka tvrdí, že řidiče by měli posuzovat specialisté. „Oční lékaři, psychologové,“ poznamenala.

Legislativa navíc umožňuje, aby se řidič zavázal vlastním dobrozdáním. „U zdravotní prohlídky musím vyplnit formulář, kde uvedu zdravotní potíže. Podle přílohy vyhlášky, která uvádí nemoci oběhové, srdeční, pohybové a podobně,“ řekl právník Zdeněk Svátek, který se zákonem o provozu na pozemních komunikacích léta zabývá. Pravidelné prohlídky může podle něho nařídit častěji lékař a rozhodnout, kdy bude platnost řidičáku zastavena jen podmíněně.

Českobudějovický matriční úřad zaznamenal jen minimum odebraných řidičských průkazů kvůli zdravotnímu stavu. „O tom, že jezdí řidiči, kteří by měli odevzdat průkaz, se oficiálně nedozvíme. Nemůžeme chodit po ulici a zjišťovat, zda jsou zdravotně v pořádku. Jedině až dostaneme dopis od jejich doktora,“ tvrdí František Leština.

Lidé nechtějí vracet řidičáky

České Budějovice - Za minulý rok odebral českobudějovický matriční úřad pouze jedenáct řidičských průkazů pro zdravotní nezpůsobilost jejich držitelů. Správní řízení kolem těchto záležitostí vede pracovník českobudějovického matričního úřadu František Leština, který je zároveň soudním znalcem v oboru doprava a má praxi ve výcviku řidičů a vyšetřování dopravních nehod.

Populace stárne. Myslel jsem, že se u vás shromažďují tisíce odevzdaných řidičáků.

Problém není se starými lidmi. Těm jsme vloni odebrali na návrh lékařů pět průkazů. Tito lidé většinou přijdou po lékařském posudku a doklad vrátí, někdy i s pláčem. Složité to je s mladšími řidiči. Doktoři jim napíšou nezpůsobilost k řízení vozidel třeba po úraze. Pak začne kolotoč správního řízení. Řidiči mají třicet dní na to, aby nám svůj zdravotní stav doložili. Buď si najdou lékaře, který je uzná způsobilými, nebo například nepřebírají i rok obsílky. Nakonec se mohou ještě odvolávat. A po celou dobu mohou řídit auto.

Ale provoz na silnicích ohrožují stovky sedmdesátiletých a osmdesátiletých řidičů.

Souvisí to s psychickými a fyzickými schopnostmi řidičů v návaznostmi na nemoci, které vylučují člověka z řízení. Většinou se mluví o starých lidech, ale týká se to všech.

Dobře, ale posudek o způsobilosti vydávají lékaři. Jsou to přece odborníci na zdravotní stav.

Koho zákon považuje za posuzujícího lékaře? Jsou to obvodní nebo závodní lékaři. Většinou soukromí, kteří potřebují stálé pacienty kvůli bodovému systému, jindy pacienta léta znají a nechtějí ho poškodit. Když se jich zeptáme, podle čeho posuzují zdravotní způsobilost k řízení vozidel, většina z nich odpoví, že podle znalostí ze zdravotní karty a subjektivní prohlídky. Přitom dnes se nemusí ani obvodní lékař dovědět, že jeho pacient byl v nemocnici. Ta pacientovi dá zprávu do ruky s tím, aby ji předal obvoďákovi, ale to nemusí udělat.

Chcete říci, že zákon, který řeší zdravotní způsobilost a platí čtyři roky, je špatný?

Minimálně jsou v něm díry. Až po čtyřech letech, loni v dubnu, k němu vyšla prováděcí vyhláška, kde jsou podrobnosti o zdravotních prohlídkách řidičů. Mám dojem, že málokterý z lékařů o této vyhlášce ví. Od dubna nám totiž ani jeden z nich neposlal podle této vyhlášky 277/2004 posudek, že je nějaký řidič zdravotně nezpůsobilý.

To znamená, že mezi námi jezdí řidiči s těžkými zdravotními problémy?

Po úrazech páteře, těžko chodící, mají nemocné oči, nemoci srdce, psychické problémy. Okresní úřad řešil před několika lety případ, kdy muž částečně ochrnutý na nohy a chodící o francouzských holích odmítal odevzdat řidičák. Odvolával se. Přitom jsme věděli, že měl jen za rok tři nehody. Když odcházel z naší kanceláře, sedl na parkovišti do trabanta a naboural jiné auto. Nedokázal pochopit, že nemůže bezpečně obsluhovat pedály.

Jak by tedy podle vás měly vypadat zdravotní prohlídky?

Posudek by mělo vydávat nezávislé státní zdravotní středisko, které by testovalo řidiče se zaměřením na jeho nemoci a komplikace zdravotního stavu. Test by měl být přísnější než při získávání řidičského průkazu u mladých lidí. Řidiči, ale i lékaři by měli mít soudnost. Vím, že řidičák se odevzdává s těžkým srdcem, ale jsou lidé, kteří sami uznají, že už jim to za volantem nejde. Znám i několik lékařů, kteří berou prohlídky zodpovědně.

Autoři: ,






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.