Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moos: Systém mýtného pro druhou etapu využije dvě technologie

  18:38aktualizováno  18:38
Systém výběru elektronického mýtného pro silnice prvních tříd bude využívat dvě technologie, mikrovlnnou a satelitní, ale pouze jednu palubní jednotku. ČTK to řekl profesor ČVUT Petr Moos, jehož tým nyní o architektuře systému jedná s firmou Kapsch. Podle Moose půjde o světový unikát. Jednání s Kapschem mají skončit do pátku.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

Podle Moose půjde o světový unikát. Jednání s Kapschem mají skončit do pátku.

Zamýšlený hybridní systém bude využívat brány, které již existují na dálnicích a rychlostních silnicích, několik nových bran bude nutné postavit v pohraničních oblastech, sdělil Moos.

Zbytek sítě bude sledován prostřednictvím virtuálních mýtných bran přes satelit a placené úseky budou vyznačeny na digitálních mapách. Jedinečnost systému spočívá v tom, že na území jednoho státu se využijí obě dosud používané technologie.

"Musíme říci, že okolní země velmi sledují vývoj u nás," řekl Moos. Kapsch nyní nový systém testuje ve Stockholmu a ve Vídni.

Systém bude podle Moose zpočátku využívat americkou technologii GPS, asi po čtyřech letech by měl přejít k evropskému systému Galileo. "My se snažíme dojednat s odborníky od firmy Kapsch takové podmínky, aby to vyhovovalo do budoucna vývoji v oblasti dopravní telematiky v ČR a hlavně aby to byl systém, který je interoperabilní jak s Německem, tak s Rakouskem," tvrdí Moos.

Čeští řidiči by tak mohli využívat své jednotky i v sousedních zemích. Nejdříve se systém podle Moose spustí počátkem příštího roku.

Dopravce pravděpodobně koncem roku čeká hromadná výměna palubních jednotek. "Návrh předpokládá, že řidiči, kteří využívají pouze dálnice a rychlostní silnice, by si jednotku měnit nemuseli, ostatní ano," řekl mediální zástupce Kapsche David Šimoník.

Nová univerzální jednotka bude pravděpodobně dražší než ta současná, za kterou dopravci skládají zálohu 1550 korun. Například v Německu stojí satelitní jednotka a její montáž do vozidla zhruba 10 000 korun.

Po skončení jednání s týmem expertů předloží Kapsch návrh architektury systému ministerstvu. "Pokud tým pana profesora dá k tomu dobrozdání, tak ministerstvo nebude mít námitek a přijme ten odborný názor," řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

"Jednání nejsou lehká, ale firma se snaží vycházet vstříc požadavkům státu," řekl k dosavadnímu průběhu Moos.

Pokud ministerstvo návrh nové architektury systému schválí, předá celou věc Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který bude rozhodovat, zda změna technologie není v rozporu se zadávacími podmínkami tendru.

V úvahu však připadá i varianta, že ministerstvo návrh společnosti Kapsch odmítne, případně se změnou technologie nebude souhlasit antimonopolní úřad. V takovém případě stále platí původní smlouva, která počítá se zpoplatněním silnic prvních tříd od 1. července na bázi mikrovlnné technologie.

O návrh satelitního řešení firmu požádalo ministerstvo dopravy v říjnu. Satelitní systém se zatím využívá pouze v Německu.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.