Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MF DNES

Moos: Systém mýtného pro druhou etapu využije dvě technologie

  • 7
Systém výběru elektronického mýtného pro silnice prvních tříd bude využívat dvě technologie, mikrovlnnou a satelitní, ale pouze jednu palubní jednotku. ČTK to řekl profesor ČVUT Petr Moos, jehož tým nyní o architektuře systému jedná s firmou Kapsch. Podle Moose půjde o světový unikát. Jednání s Kapschem mají skončit do pátku.

Podle Moose půjde o světový unikát. Jednání s Kapschem mají skončit do pátku.

Zamýšlený hybridní systém bude využívat brány, které již existují na dálnicích a rychlostních silnicích, několik nových bran bude nutné postavit v pohraničních oblastech, sdělil Moos.

Zbytek sítě bude sledován prostřednictvím virtuálních mýtných bran přes satelit a placené úseky budou vyznačeny na digitálních mapách. Jedinečnost systému spočívá v tom, že na území jednoho státu se využijí obě dosud používané technologie.

"Musíme říci, že okolní země velmi sledují vývoj u nás," řekl Moos. Kapsch nyní nový systém testuje ve Stockholmu a ve Vídni.

Systém bude podle Moose zpočátku využívat americkou technologii GPS, asi po čtyřech letech by měl přejít k evropskému systému Galileo. "My se snažíme dojednat s odborníky od firmy Kapsch takové podmínky, aby to vyhovovalo do budoucna vývoji v oblasti dopravní telematiky v ČR a hlavně aby to byl systém, který je interoperabilní jak s Německem, tak s Rakouskem," tvrdí Moos.

Čeští řidiči by tak mohli využívat své jednotky i v sousedních zemích. Nejdříve se systém podle Moose spustí počátkem příštího roku.

Dopravce pravděpodobně koncem roku čeká hromadná výměna palubních jednotek. "Návrh předpokládá, že řidiči, kteří využívají pouze dálnice a rychlostní silnice, by si jednotku měnit nemuseli, ostatní ano," řekl mediální zástupce Kapsche David Šimoník.

Nová univerzální jednotka bude pravděpodobně dražší než ta současná, za kterou dopravci skládají zálohu 1550 korun. Například v Německu stojí satelitní jednotka a její montáž do vozidla zhruba 10 000 korun.

Po skončení jednání s týmem expertů předloží Kapsch návrh architektury systému ministerstvu. "Pokud tým pana profesora dá k tomu dobrozdání, tak ministerstvo nebude mít námitek a přijme ten odborný názor," řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

"Jednání nejsou lehká, ale firma se snaží vycházet vstříc požadavkům státu," řekl k dosavadnímu průběhu Moos.

Pokud ministerstvo návrh nové architektury systému schválí, předá celou věc Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který bude rozhodovat, zda změna technologie není v rozporu se zadávacími podmínkami tendru.

V úvahu však připadá i varianta, že ministerstvo návrh společnosti Kapsch odmítne, případně se změnou technologie nebude souhlasit antimonopolní úřad. V takovém případě stále platí původní smlouva, která počítá se zpoplatněním silnic prvních tříd od 1. července na bázi mikrovlnné technologie.

O návrh satelitního řešení firmu požádalo ministerstvo dopravy v říjnu. Satelitní systém se zatím využívá pouze v Německu.