Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diagnóza: mopedista

aktualizováno 
Jiří Felcman je díky svým strojům hvězdou pražských ulic. Starých skútrů a mopedů české výroby má tento grafik a fotograf pět. Do Prahy nejčastěji vyráží skoro šedesátiletou Jawou Stadion S11.

Jiří Felcman je díky svým strojům hvězdou pražských ulic. Starých skútrů a mopedů české výroby má tento grafik a fotograf pět. Do Prahy nejčastěji vyráží skoro šedesátiletou Jawou Stadion S11. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

„Stadion jede i šedesátkou,“ chlubí se. Závodní provedení umí uhánět až kolem stovky. Řídit ho chce zkušenost, protože má specifické ovládání: rychlosti se řadí na rukojeti. Je potřeba mít cit a umět poslouchat motor.

„Stadion nemá ani tachometr, ale poznáte, kdy zařadit, je třeba motor pořádně vytočit a pak to tam kopnout,“ líčí.

Jiří Felcman je díky svým strojům hvězdou pražských ulic. Starých skútrů a...

Jiří Felcman hledal něco, u čeho by se odreagoval. Věděl, že chce mít klasickou jawu. Jeden z jeho kousků si prohlédněte zde.

Skútraři

Pražský provoz se v létě skútry jen hemží. Jezdí na nich pestrá směs lidí a všichni se shodnou na jednom: skútr je parádní kámoš do města, který ušetří spoustu času. A také skvělý módní doplněk. Téma „Já a můj skútr“ čtěte v Magazínu City Life MF DNES, který je právě na stáncích. Koupit ho můžete i on-line zde

„Nejdřív jsem se učil léčit klasické bolístky, čištění svíce a karburátoru, nastavování předstihu a odtrhu,“ vypráví. Veškerou údržbu zvládá sám, jednodušší motor prý nenajdete.

Naposledy, když musel den před focením pro City Life motor rozebrat a zase složit, to nezabralo ani dvě hodiny. Podobnou generálku už dnes dělá ve vlastní garáži.

První stroj mu totiž ukradli přímo před domem, když jej spravoval. Mopedy stavěl i ve svém fotoateliéru. „Bylo to magické místo, v temné komoře se vůně vývojek a ustalovače mísila s odérem benzinu a vyjetého oleje. Čirá krása,“ vzpomíná zasněně. O své zálibě vede i fotoblog (zde).

Občas se stane, že se motorka zkrátka zastaví. „Sedím na chodníku a řeším, proč nejede. Většinou je to banalita, kterou odstraním do 30 minut,“ popisuje. „Kolemjdoucí pánové se zastavují, radí a vzpomínají, jak přesně na takovém stadionu jezdili jako kluci a jak se na tom vyřádili, přihodí vzpomínku z mládí a občas i radu, co by to mohlo být.“




Nejčtenější



Další z rubriky

Adaptivní tempomaty někdy nevidí motocykly

Ducati Multistrada 1260

V době, kdy se řeší rizika a přínosy autonomních nebo plně roboticky řízených automobilů, zveřejnil nizozemský...

Překvapení ankety Motocykl roku: elektrický skútr BMW a nadvláda Hondy

Afrika-Twin dostala pro rok 2018 řadu vylepšení, mezi které patří nové přední...

Takové výsledky hlasování o nejlepší jednostopé novinky za sezonu 2018 asi čekal málokdo. Po sečtení pořadí od...

Čech s nejlepší prací na světě: elektrický harley nám přiláká zákazníky

Managing Director Harley Davidson Strategic Growth Markets v regionu EMEA ...

Martin Heřmanský je mezi českými harleyáři uznávaný frajer. Dnes je jedním z devíti regionálních ředitelů této...

Najdete na iDNES.cz