Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diagnóza: mopedista

aktualizováno 
Jiří Felcman je díky svým strojům hvězdou pražských ulic. Starých skútrů a mopedů české výroby má tento grafik a fotograf pět. Do Prahy nejčastěji vyráží skoro šedesátiletou Jawou Stadion S11.

Jiří Felcman je díky svým strojům hvězdou pražských ulic. Starých skútrů a mopedů české výroby má tento grafik a fotograf pět. Do Prahy nejčastěji vyráží skoro šedesátiletou Jawou Stadion S11. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

„Stadion jede i šedesátkou,“ chlubí se. Závodní provedení umí uhánět až kolem stovky. Řídit ho chce zkušenost, protože má specifické ovládání: rychlosti se řadí na rukojeti. Je potřeba mít cit a umět poslouchat motor.

„Stadion nemá ani tachometr, ale poznáte, kdy zařadit, je třeba motor pořádně vytočit a pak to tam kopnout,“ líčí.

Jiří Felcman je díky svým strojům hvězdou pražských ulic. Starých skútrů a...

Jiří Felcman hledal něco, u čeho by se odreagoval. Věděl, že chce mít klasickou jawu. Jeden z jeho kousků si prohlédněte zde.

Skútraři

Pražský provoz se v létě skútry jen hemží. Jezdí na nich pestrá směs lidí a všichni se shodnou na jednom: skútr je parádní kámoš do města, který ušetří spoustu času. A také skvělý módní doplněk. Téma „Já a můj skútr“ čtěte v Magazínu City Life MF DNES, který je právě na stáncích. Koupit ho můžete i on-line zde

„Nejdřív jsem se učil léčit klasické bolístky, čištění svíce a karburátoru, nastavování předstihu a odtrhu,“ vypráví. Veškerou údržbu zvládá sám, jednodušší motor prý nenajdete.

Naposledy, když musel den před focením pro City Life motor rozebrat a zase složit, to nezabralo ani dvě hodiny. Podobnou generálku už dnes dělá ve vlastní garáži.

První stroj mu totiž ukradli přímo před domem, když jej spravoval. Mopedy stavěl i ve svém fotoateliéru. „Bylo to magické místo, v temné komoře se vůně vývojek a ustalovače mísila s odérem benzinu a vyjetého oleje. Čirá krása,“ vzpomíná zasněně. O své zálibě vede i fotoblog (zde).

Občas se stane, že se motorka zkrátka zastaví. „Sedím na chodníku a řeším, proč nejede. Většinou je to banalita, kterou odstraním do 30 minut,“ popisuje. „Kolemjdoucí pánové se zastavují, radí a vzpomínají, jak přesně na takovém stadionu jezdili jako kluci a jak se na tom vyřádili, přihodí vzpomínku z mládí a občas i radu, co by to mohlo být.“





Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.