Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Světová premiéra v Česku. Morgan představil elektrickou tříkolku

  17:25
Britská automobilka Morgan vyrábějící klasické sportovní vozy se pochlubila konceptem elektromobilu EV3. Překvapivě se tak stalo v České republice. Auto se veřejnosti ukáže na sobotní automobilové slavnosti Jízda slunovratu v Dolních Břežanech. Akce se koná pod záštitou Velvyslanectví Spojeného království.
Světová premiéra prototypu elektromobilu Morgan EV3

Světová premiéra prototypu elektromobilu Morgan EV3 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Právě díky akci konané pod záštitou britské ambasády v Česku se odehrála premiéra Morganu EV3 u nás. Auto představil hrstce pozvaných Jan Zvelebil z českého zastoupení tradiční britské značky. Místem komorní události se stalo sídlo a zároveň autosalon Morgan ve Lhotě u Dolních Břežan.

Elektromobil EV3 je zatím konceptem, podobně jako jiné experimentální morgany v minulosti i tento vůz vychází ze sériového modelu. Jako první experimentální morgan ovšem EV3 zamíří i do sériové výroby, stát by se tak mělo v závěru roku 2016. Automobilka zvolila jako základ svůj nejmenší, nejlevnější a nejprodávanější typ, 3 Wheeler. Namísto náporem vzduchu chlazeného motocyklového dvouválce do V tak vpředu trůní jen malá baterie, jedna z několika, které ve voze jsou. Další se nachází pod přední kapotou a pokračují až ke středovému tunelu, menší sada akumulátorů bude i nad zadním kolem. To vše kvůli co nejlepšímu rozložení hmotnosti.

„Vůz berte jako první konstrukční cvičení, konkrétní design se ještě bude měnit,“ upozorňuje na ranou fázi vývoje EV3 Jan Zvelebil. V podstatě každý den se na autě dělají změny s tím, jak vývoj pokračuje. Auto je hodně mladou záležitostí, myšlenka se zrodila v únoru. Změnou projde například právě přední část, která se trochu protáhne a opět tak zakryje nyní odkryté řízení, v zadní části se objeví žebrování pro chlazení elektrické soustavy auta, které u verze s benzinovým motorem samozřejmě není třeba. Odlišnosti mezi klasickým 3 Wheelerem a EV3 je i teď už dost, autu pochopitelně chybí třeba elegantní výfuky po stranách karoserie.

Jediné kolo v zadní části zůstává zachováno, namísto hnací hřídele od přední části vozu se tu o pohon stará jeden malý elektromotor. Jeho výkon je 75 kW, což je na malou tříkolku určitě dostatečná hodnota. „Hmotnost sériového auta bude pod hranicí 450 kilogramů,“ komentuje záměry inženýrů Morganu Zvelebil. Z důvodu úspory kilogramů například inženýři morganu vyloučili možnost stavby hybridního provedení. S lehoučkým autem tak bude opravdu zábava. „Pocitově je prototyp jen o něco málo pomalejší než benzinová tříkolka, při plném sešlápnutí plynu se dovede zadní kolo při akceleraci protočit,“ hodnotí Zvelebil dynamiku. Stovku udělá běžný Morgan 3 Wheeler pod čtyři sekundy, u elektrického prototypu odhaduje, že to bude zhruba pět sekund. EV3 se tak řadí k nejdynamičtějším elektrickým autům.

Prototyp skutečně jezdí a i v Česku se s ním sbírají data a zkušenosti z praxe. Už ve čtvrtek se tak proháněl po silnicích v okolí Dolních Břežan, během sobotní akce Jízda slunovratu by se mělo auto rovněž představit v pohybu. Během krátkých zkoušek v Česku se například zjistilo, že dodávaná britská nabíječka s britskou koncovkou si úplně nerozumí s redukcí do české zásuvky, což komplikuje dobíjení. Už v neděli pak poputuje auto zpět do Velké Británie, kde na něm inženýři udělají opět nějaké úpravy a pak auto pojede na svou velkou premiéru na Festival rychlosti v Godwoodu.

I přes nízkou hmotnost a celkově malé rozměry tříkolky bude mít sériové provedení překvapivě slušný dojezd. Výrobce plánuje dosáhnout minimálně 150 mil, tedy 240 km na jedno nabití. Možná se podaří tuto hodnotu i překonat. Kapacitu lithium-iontových baterií u prototypu výrobce neudává. Při dynamické jízdě, která rozhodně není tomuto morganu cizí, bude asi dojezd trochu nižší, nicméně pro typické použití takového auta to určitě stačí. Parádní britská tříkolka je totiž vysloveně víkendovou zábavnou záležitostí, na krátký a dynamický výlet po okolí nebo nějaké to ježdění na okruhu určitě porce energie stačí.

A proč že to vlastně Morgan připravuje výrobu elektromobilu v kategorii takto netypických vozidel? Jednoduše proto, že se svět zbláznil. „Auto vzniká na základě poptávky z některých zemí,“ komentuje důvody vzniku Jan Zvelebil. Podpora elektromobilů nebo naopak vysoké zdanění obzvlášť exkluzivních aut s klasickým pohonem vytváří poptávku po elektrickém morganu. Zájem je prý například v Nizozemsku, Dánsku i dalších zemích.

Hovořit o ceně elektrického auta je zatím předčasné. Ale určitě bude dražší než model 3 Wheeler, ze kterého vychází. Ten se u nás dá pořídit asi od milionu a čtvrt. Morgan plánuje i u elektromobilu ponechat veškeré možnosti individualizace, jak u běžných modelů. Na výběr tak budou tisíce barev, nepřeberné množství druhů a barev kůže a spousta doplňků, které si může zákazník nadiktovat zcela podle svého vkusu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...