Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Morgan: klasické sporťáky britských gentlemanů se vrátily do Česka

aktualizováno 
Nejklasičtější britské sporťáky si našly cestu do Česka. Ukázal jim ji Jan Zvelebil. Dlouhá léta vozil do Česka staré morgany, teď se stal autorizovaným zástupcem automobilky u nás. První auto, které nová automobilka na českém trhu prodala, právě vyráží na silnice.

Najít prodejnu téhle britské manufaktury je oříšek. Projedete Dolními Břežany na okraji Prahy a vydáte se tou nejužší silničkou do obce Lhota. Tam mezi domy naskládanými podél prašných ulic stojí domek z režného zdiva, s pnoucím se břečťanem a hrdým logem Morganu. Z protější zahrady kvokají slepice a o dva domy dál spravuje své miláčky broukař.

Na rodinné atmosféře a neformálním přístupu si Morgan zakládá. Však si také Jan Zvelebil postavil dealerství vlastně na zahradě.

"Morgan je nejstarší automobilka na světě, která je stále v držení rodiny zakladatele," pochlubil se při otevření nekonvenčního autosalonu Marc Ledington, zástupce 102leté značky.

Automobilka klade důraz na tradici. To platí nejen o fabrice, ale i o jejích dealerech. Tradicí se může pochlubit i Československo. Až do roku 1948 měla britská značka zastoupení i v srdci Evropy.

V Českých garážích je mnoho veteránů značky Morgan

V českých garážích je mnoho veteránů značky Morgan.

Dnes se do Česka oficiální zastoupení vrátilo. Obstarává prodej i servis. Vůbec první oficiálně prodaný a dodaný vůz má barvu slonové kosti. "Potkali jsme se v prodejně motorek Triumph," popisuje setkání s prvním zákazníkem Zvelebil.

Klasicky střižené sporťáky, jejichž boční okénka před vyjetím můžete odložit do kouta garáže, mají pod retro kabátem moderní techniku. Některé věci se ale nemění. Třeba dřevěný rám klasického modelu, který staví řemeslníci ručně z jasanového dřeva v dílnách v Malvern Link. "Nejsou to veteráni," zdůrazňuje Marc Ledington. "Mají klasický střih, ale uvnitř jsou nejmodernější technologie," vysvětluje Jan Zvelebil. "Morgan můžete opravdu každý den používat," ujišťuje.

"Morgany jako první na světě dostaly nezávislé zavěšení kol," oznamuje hrdě Ledington. Britská manufaktura se také chlubí speciálním postupem pro tvarování karoserie. "Hliníkové panely karoserie se vytváří tak, že se hliníkový plech nejprve zahřeje, a pak se tvaruje pomocí stlačeného vzduchu," popisuje Ledington.

Vůbec první morgan prodaný českým zastoupením

Vůbec první morgan prodaný českým zastoupením

Základní morgan je verze 4/4 se 110koňovým motorem 1,6 litru

Základní morgan je verze 4/4 se 110koňovým motorem 1,6 litru.

Použití lehkého hliníku má opodstatnění, roadster klasického střihu musí být lehký s nizounkými dveřmi, symbolickým čelním sklem a rozevlátým zadkem. "Morgany se stavějí srdcem," notují si Zvelebil s Ledingtonem. Však to má automobilka ve sloganu.

V nabídce Morganu jsou tři modelové řady. Ke klasickému morganu ve dvou i čtyřmístném provedení a nabroušenému osmiválcovému modelu Aero Supersports (limitovaná série 120 kusů) teď nově přibyla tříkolka, která vzpomíná na začátky Morganu.

Tříkolka je také  nejlacinějším morganem. "Cena je 26 tisíc liber," říká Jan Zvelebil, což odpovídá asi 730 tisícům korun. Nejlevnější čtyřkolový morgan vyjde na 970 tisíc.

"Tříkolka měla premiéru na autosalonu v Ženevě, teď probíhají poslední testy a do čtyř týdnů začne výroba," popisuje Ledington. Ještě před zahájením výroby nasbírali 500 závazných objednávek.

Takový model Plus 4 se vyrábí jen s minimálními změnami již od roku 1950. Jeho design pak má původ ještě o několik desetiletí nazpět. "Základní s motorem 1,6 se ovládá lépe než šestiválcový třílitr," popisuje Zvelebil. Ideální je podle něj mít samozřejmě doma oba.

S morgany se závodí na okruzích. "V závodech GTček prohání i ferrari," líčí český zástupce značky.

Původní tříkolka morgan

Původní tříkolka morgan

Na přespříští rok Morgan chystá nový model EVA GT. "Teď se testuje. Stojí za pozornost, že kompletní návrh probíhá v továrně bez účasti externích firem," chlubí se Ledington. V záloze má britský výrobce ještě koncept LifeCar s vodíkovým pohonem.

"Není to věc, která se použije a zahodí. Je to auto na celý život," popisuje filozofii morganů Jan Zvelebil.  Patří k nim tvídové bekovky, dlouhatánské bílé šály, letecké brýle a úsměv na tváři.

Dodací lhůty jsou různé. "Některé typy můžete mít vlastně hned, na jiné se rok i dva čeká," popisuje Zvelebil. Ve výbavě na přání je kromě barev podle vzorníku, dřevěných dekorů nebo kůží do interiéru také fotokniha dokumentující stavbu vašeho morgana.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.