Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moskevský autosalon pro labužníky: ruské značky žijí

aktualizováno 
Teréňák s vizáží tanku, před kterým i hummer vypadá jak plechovka od sardinek. Oranžový osmikolový speciál, připomínající nosič balistických raket. Staré korejské modely s pozapomenutými značkami a čínská auta s neznámou značkou. To je ruský autoprůmysl na moskevském autosalonu.

Černá příšera, která jako by vypadla z amerického akčního filmu. Hranatý a velmi bojovně vypadající černý skoro-tank stojí schovaný stranou autosalonového dění. Jmenuje se T98 Kombat.

Celá expozice se omezuje na jediné vystavené auto s ruskými značkami, vedle stojí u jednoduchého stolku znuděný padesátník. Papír se specifikací černého přízraku pouze v ruštině je přilepený na zdi. Dovnitř není vidět přes černočerná okna. Neodolatelně vypadají chromové pěticípé hvězdy na nábojích kol. Vedle T98 Kombat vypadá hummer opravdu jako salónní limuzína na nákupy v supermarketu.

Luxusní obrněnec vyrábějí Petrohradě. O pohon se stará osmiválcový benzinový motor s objemem 8,1 liru nebo 6,6litr čepující naftu. Kombatu se nic nestane, když najede na minu, okna jsou tlustá pět centimetrů a karoserie je sendvičová, kombinující ocel a keramiku.

Moskevský Autosalon - Avtoros X-Trim

Hned naproti stojí oranžový obr, pro kterého bude přejezd tajgou a výlet na Sibiř potěšením. Jmenuje se Avtoros X-Trim, má přes šest metrů délky a je skoro dva a půl metru vysoký. 2,4litrový motor pohání všech osm kol.

Ještě jednu ryze terénní značku najdeme na moskevském výstavišti - i v česku prodávaný UAZ. Nutno přiznat, že puristické teréňáky Patriot a Pickup určené pro hrubé zacházení v drsných podmínkách patří k těm nejlepším momentálně vyráběným ruským autům.

UAZ Pickup

Auta ukrajinské značky ZAZ neboli záporožce se potkávala mimo jiné za časů východního Německa často s trabanty. Dvoudveřová auta se vzduchem chlazeným motorem vzadu, která jako by z oka vypadla "kapitalistickým" autům Fiat 600 a NSU Prinz, znali aspoň z doslechu i ti zasvěcenější řidiči v bývalém Československu.

V devadesátých letech se pak automobilka ZAZ snažila na západní trhy proniknout s Tavrií. Nejlevnější auto na tehdejším trhu se ale nakonec ani pořádně nezačalo prodávat i díky katastrofálním výsledkům crashtestů.

Kdo pak záporožce pohřbil, zmýlil se. V Moskvě zaparkoval hlavní ukrajinský výrobce ZAZ model, který se jmenuje Sens. Pokud je vám auto povědomé, nemýlíte se. Je to totiž Daewooo Lanos, které bylo i na poměry korejské automobilky už moc zastaralé na výrobu.

Moskevský Autosalon - ZAZ Sens (Záporožec)

Na autosalonu v ruské metropoli se představuje malý sedan i s červenou bombou na plyn v kufru. Kromě LPGčka spalují nové záporožce i obyčejný benzin v motorech o objemech 1,3 a 1,4 litru. K mání je i nákladní verze pick-up.

Za pozornost stojí i katalog moderních záporožců. Narozdíl od světových značek, které na katalogy fotí auta našlechtěná v nejvyšší možné výbavě, stojí na titulku nejobyčejnější model na plechových discích. I prezentace na autosalonu patří k těm nejoriginálnějším, kromě usměvavých slečen sedí vedle dodávky modelka v kroji a vyšívá na plátýnko logo automobilky.

Moskevský Autosalon - expozice značky ZAZ

Kromě záporožců vyrábí ZAZ ve svých provozech také pro zahraniční partnery (Chevrolet, Opel, Mercedes, Tatu, nebo čínské Chery).

Staré modely korejské značky se hodily i značce TAGAZ. Automobilka existující od roku 1998 získala zkušenosti z licenční výroby aut značek Citroën a Daewoo.

Nyní vyrábí pro ruský trh Hyundaie a domluvila se s automobilkou SsangYong na oživení jejích vysloužilých modelů. Musso a Korando opět ožily začátkem tohoto roku jako modely ROADpartner a Tager.

Moskevský Autosalon - TAGAZ Tager

Uvnitř to "voní" jako ve skladu gumy naparfémovaném dezinfekcí. Na zadních sedadlech se od pohledu snad ani nedá sedět kvůli podivnému tvarování. Asi také bude opravdu bezpečnější se při jízdě poutat, jinak propadnete obrovskou mezerou mezi opěradlem a dveřmi do kufru.

Na stánku TAGAZu stojí ještě jedna novinka. Velký sedan Vortex Estina, což je zase přejmenovaný čínský vůz Chery Flora.

Skanzen autoprůmyslu devadesátých let doplňují ještě Lada a Volha. Z Lady - nejprodávanější značky v Rusku (téměř 700 tisíc prodaných aut v roce 2007) - čiší snaha držet alespoň trochu krok s dobou. Přivezla tedy do Moskvy moderně vypadající koncept a ani produkční modely Lady nejsou už jenom hranaté. Koncept Lady C-Cross uvidíte ZDE

Volha se pak chlubí ve světové premiéře novinkou jménem Siber. Nevypadá špatně a vyrábí ho v nové moderní fabrice, kterou dodaly "západní" firmy. I siber ale už několik let potkáváme na silnicích jako Chrysler Sebring. O nové Volze Siber čtěte více tady





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.