Moskevský autosalon pro labužníky: ruské značky žijí

  • 15
Teréňák s vizáží tanku, před kterým i hummer vypadá jak plechovka od sardinek. Oranžový osmikolový speciál, připomínající nosič balistických raket. Staré korejské modely s pozapomenutými značkami a čínská auta s neznámou značkou. To je ruský autoprůmysl na moskevském autosalonu.

Černá příšera, která jako by vypadla z amerického akčního filmu. Hranatý a velmi bojovně vypadající černý skoro-tank stojí schovaný stranou autosalonového dění. Jmenuje se T98 Kombat.

Celá expozice se omezuje na jediné vystavené auto s ruskými značkami, vedle stojí u jednoduchého stolku znuděný padesátník. Papír se specifikací černého přízraku pouze v ruštině je přilepený na zdi. Dovnitř není vidět přes černočerná okna. Neodolatelně vypadají chromové pěticípé hvězdy na nábojích kol. Vedle T98 Kombat vypadá hummer opravdu jako salónní limuzína na nákupy v supermarketu.

Luxusní obrněnec vyrábějí Petrohradě. O pohon se stará osmiválcový benzinový motor s objemem 8,1 liru nebo 6,6litr čepující naftu. Kombatu se nic nestane, když najede na minu, okna jsou tlustá pět centimetrů a karoserie je sendvičová, kombinující ocel a keramiku.

Moskevský Autosalon - Avtoros X-Trim

Hned naproti stojí oranžový obr, pro kterého bude přejezd tajgou a výlet na Sibiř potěšením. Jmenuje se Avtoros X-Trim, má přes šest metrů délky a je skoro dva a půl metru vysoký. 2,4litrový motor pohání všech osm kol.

Ještě jednu ryze terénní značku najdeme na moskevském výstavišti - i v česku prodávaný UAZ. Nutno přiznat, že puristické teréňáky Patriot a Pickup určené pro hrubé zacházení v drsných podmínkách patří k těm nejlepším momentálně vyráběným ruským autům.

UAZ Pickup

Auta ukrajinské značky ZAZ neboli záporožce se potkávala mimo jiné za časů východního Německa často s trabanty. Dvoudveřová auta se vzduchem chlazeným motorem vzadu, která jako by z oka vypadla "kapitalistickým" autům Fiat 600 a NSU Prinz, znali aspoň z doslechu i ti zasvěcenější řidiči v bývalém Československu.

V devadesátých letech se pak automobilka ZAZ snažila na západní trhy proniknout s Tavrií. Nejlevnější auto na tehdejším trhu se ale nakonec ani pořádně nezačalo prodávat i díky katastrofálním výsledkům crashtestů.

Kdo pak záporožce pohřbil, zmýlil se. V Moskvě zaparkoval hlavní ukrajinský výrobce ZAZ model, který se jmenuje Sens. Pokud je vám auto povědomé, nemýlíte se. Je to totiž Daewooo Lanos, které bylo i na poměry korejské automobilky už moc zastaralé na výrobu.

Moskevský Autosalon - ZAZ Sens (Záporožec)

Na autosalonu v ruské metropoli se představuje malý sedan i s červenou bombou na plyn v kufru. Kromě LPGčka spalují nové záporožce i obyčejný benzin v motorech o objemech 1,3 a 1,4 litru. K mání je i nákladní verze pick-up.

Za pozornost stojí i katalog moderních záporožců. Narozdíl od světových značek, které na katalogy fotí auta našlechtěná v nejvyšší možné výbavě, stojí na titulku nejobyčejnější model na plechových discích. I prezentace na autosalonu patří k těm nejoriginálnějším, kromě usměvavých slečen sedí vedle dodávky modelka v kroji a vyšívá na plátýnko logo automobilky.

Moskevský Autosalon - expozice značky ZAZ

Kromě záporožců vyrábí ZAZ ve svých provozech také pro zahraniční partnery (Chevrolet, Opel, Mercedes, Tatu, nebo čínské Chery).

Staré modely korejské značky se hodily i značce TAGAZ. Automobilka existující od roku 1998 získala zkušenosti z licenční výroby aut značek Citroën a Daewoo.

Nyní vyrábí pro ruský trh Hyundaie a domluvila se s automobilkou SsangYong na oživení jejích vysloužilých modelů. Musso a Korando opět ožily začátkem tohoto roku jako modely ROADpartner a Tager.

Moskevský Autosalon - TAGAZ Tager

Uvnitř to "voní" jako ve skladu gumy naparfémovaném dezinfekcí. Na zadních sedadlech se od pohledu snad ani nedá sedět kvůli podivnému tvarování. Asi také bude opravdu bezpečnější se při jízdě poutat, jinak propadnete obrovskou mezerou mezi opěradlem a dveřmi do kufru.

Na stánku TAGAZu stojí ještě jedna novinka. Velký sedan Vortex Estina, což je zase přejmenovaný čínský vůz Chery Flora.

Skanzen autoprůmyslu devadesátých let doplňují ještě Lada a Volha. Z Lady - nejprodávanější značky v Rusku (téměř 700 tisíc prodaných aut v roce 2007) - čiší snaha držet alespoň trochu krok s dobou. Přivezla tedy do Moskvy moderně vypadající koncept a ani produkční modely Lady nejsou už jenom hranaté. Koncept Lady C-Cross uvidíte ZDE

Volha se pak chlubí ve světové premiéře novinkou jménem Siber. Nevypadá špatně a vyrábí ho v nové moderní fabrice, kterou dodaly "západní" firmy. I siber ale už několik let potkáváme na silnicích jako Chrysler Sebring. O nové Volze Siber čtěte více tady