Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku parkovacích ploch. Ruské hlavní město se tak stává jedním z nejrychleji rostoucích trhů pro tento systém dopravy, píše agentura Reuters.

(ilustrační snímek) | foto: Pavel GolovkinAP

Úřady města, které má zhruba 12,5 milionu obyvatel a jedny z nejucpanějších silnic na světě, omezují počet parkovacích míst. Ve snaze o posílení příjmů a omezení automobilové dopravy rovněž zvyšují parkovací poplatky.

Tento postup úřadů přispěl k tomu, že počet jízd prostřednictvím sdílených automobilů v Moskvě v prvních třech čtvrtletích letošního roku přesáhl devět milionů. V celém roce 2016 přitom bylo takových jízd pouze 45 000, napsala agentura Reuters.

Sdílení automobilů začal využívat například Roman Tulnov. Ten prodal svůj vůz Audi A5, když si spočítal, že pro něj bude o 50 dolarů (zhruba 1100 Kč) měsíčně levnější jezdit do práce a z práce taxíkem než používat vlastní auto. Při využití služby sdílení aut mu úspora vychází dokonce na 100 dolarů měsíčně.

Své výpočty Tulnov založil na nákladech na pojištění, benzin, garáž a výměny pneumatik v souvislosti se střídáním ročních období. Nezahrnul do nich však náklady na parkování, které mohou v centru Moskvy za pouhý jeden pracovní den činit více než 20 dolarů, upozorňuje agentura Reuters.

„Žádné auto, žádný problém,“ tvrdí Tulnov. „Nemusím si dělat starosti, kde budu parkovat. Loni na Nový rok mi nějací lidé poškrábali auto klíčem. K čemu potřebuju takové trápení,“ dodal.

Banka JP Morgan považuje trh se sdílením aut v Moskvě za jeden z nejrozvinutějších v rámci velkých světových měst. Ještě loni v Moskvě připadal jeden sdílený automobil na 5000 obyvatel, zatímco světovou jedničkou byl Washington s jedním sdíleným vozem na 692 obyvatel. Nyní již v Moskvě připadá jeden sdílený automobil na 1082 obyvatel a úřady v několika příštích letech očekávají pokles tohoto podílu na pouhých 500 obyvatel.

V Rusku v současnosti působí 15 společností provozujících sdílení automobilů včetně firem Delimobil, Yandex.Drive, BelkaCar či YouDrive. Vlastnictví automobilu je sice stále mnoha Rusy vnímáno jako symbol postavení a úspěchu, s růstem popularity sdílení vozů však čím dál více Rusů, zejména ve velkých městech, zájem o vlastní auto ztrácí.

Výzkumy banky Goldman Sachs přitom ukazují, že rozmach sdílení aut by neměl mít negativní dopad na prodej nových vozů. Doba životnosti sdílených automobilů je totiž 3,5krát kratší než u vozů v osobním vlastnictví, píše agentura Reuters.

„Jako kluzák ze Star Wars. Takto fungují sdílená auta v Česku:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...